۰۵ تیر ۱۳۹۲

ال‌جی و بیش از نیم قرن سابقه

نگاهی گذرا به تاریخچۀ ارتباطات موبایلی ال‌جی

نام برند ال‌جی از سرواژۀ عبارت Lucky Goldstar (لاکی گلداستار) گرفته شده است. در واقع، ال‌جی مجموعه‌ای تجاری است که دفتر اصلی آن در کرۀ جنوبی واقع شده است. سابقۀ ال‌جی به سال 1947 بازمی‌گردد؛ یعنی بعد از اینکه Lucky Chemical Industry به عنوان اولین شرکت شیمیایی کره تأسیس شد. پس از آن، در سال 1958 شرکت ال‌جی صنعت خود را به تولید لوازم خانگی توسعه داد و نام برندش را به Goldstar Electronics Corporation تغییر داد.

هم اکنون، ستارۀ طلایی خوش‌اقبال (Luck Goldstar) یکی از بزرگترین شرکت‌ها در کره است. این شرکت به 4 بخش تجاری تقسیم شده است:

  • بخش ارتباطات موبایلی (تلفن‌های همراه و تبلت‌های کامپیوتری)
  • بخش لوازم سرگرمی خانگی
  • بخش لوازم خانگی مصرفی
  • بخش تهویۀ مطبوع و راهکارهای انرژی

تاریخچۀ ال‌جی همیشه حول میل شرکت در ایجاد زندگی بهتر و شادتر فعالیت داشته است.

ال‌جی الکترونیکس در سال 1958 بنیان‌گذاری شد و از آن زمان به بعد راه خود را به یمن وجود مهارت‌های فناوری، که با ساخت بسیاری از لوازم خانگی مانند رادیو و تلویزیون کسب شده بود، به سمت حوزۀ پیشرفتۀ دیجیتال پیش گرفت. ال‌جی الکترونیکس محصولات جدید بسیاری را معرفی و فناوری‌های نوینی به شکل تلفن‌های همراه و تلویزیون‌های دیجیتال در قرن 21 ایجاد کرده است و همچنان به تقویت مجدد موقعیت خود به عنوان شرکتی جهانی ادامه می‌دهد.

با هم نگاهی گذرا بر مهم‌ترین رخدادهای ال‌جی در طی تاریخ 50 و اندی ساله‌اش می‌اندازیم.

  • 1958: شرکت ال‌جی کنونی با عنوان شرکت گلداستار (GoldStar) تأسیس شد
  • 1960: اولین رادیو، تلویزیون، یخچال، ماشین لباسشویی و دستگاه تهویۀ مطبوع در کره تولید شد
  • 1995: این شرکت، به ال‌جی الکترونیکس تغییر نام داد و مالکیت شرکت امریکایی زنیت (Zenith) را برعهده گرفت
  • 1997: اولین تلفن همراه دیجیتال CDMA برای Ameritech و GTE در امریکا ساخته شد. ال‌جی گواهی UL را در ایالات متحده از آن خود کرد و اولین دستگاه IC را برای DTV ساخت
  • 2000: صادرات هم‌زمان  IMT-2000 به مارکونی ایتالیا و صادرات به ورایزون وایرلس امریکا صورت گرفت
  • 2001: تلفن همراه GSM به روسیه، ایتالیا و اندونزی صادر شد
  • 2002: ال‌جی به دو بخش LG Electronics و LG Corporation تقسیم شد. صادرات تلفن‌های همراه GPRS رنگی با اروپا آغاز شد؛ اولین خط تولید تلفن همراه CDMA و مرکز تحقیق و توسعه در چین آغاز به کار کرد.
  • 2003: ال‌جی به بازار گوشی تلفن همراه GSM در اروپای شمالی و خاورمیانه راه پیدا کرد؛ به صادرات ماهانه‌ای بالغ بر 2 و نیم دستگاه (جولای) دست یافت و برترین تولیدکنندۀ تلفن همراه CDMA شد
  • 2005: به عنوان چهارمین برند برتر در بازار تلفن همراه در سراسر جهان معرفی شد و اولین تلفن همراه 3G UMTS DMB را تولید کرد
  • 2006: ال‌جی Chocolate، اولین تلفن همراه از سری Black تلفن‌های پیشرفته معرفی شد
  • 2008: اولین بلوتوث هدست ترکیبی موبایل معرفی شد
  • 2009: به عنوان سومین برند برتر در زمینۀ تولید تلفن همراه در بازار جهانی برگزیده شد
  • 2010: LG OPTIMUS 2X، اولین و سریع‌ترین گوشی هوشمند دوهسته‌ای تولید شد
  • 2011: LG Revolution، اولین گوشی هوشمند ال‌جی با پشتیبانی از شبکۀ 4G معرفی و پس از آن Optimus LTE، پرفروش‌ترین گوشی هوشمند 4G ال‌جی اعلام شد

همان‌طور که دیدید، ال‌جی در سال 2000 تولید تلفن همراه را آغاز کرد.  در سال 2002، شرکت ال‌جی اولین تلفن همراه با فناوری CDMA را معرفی کرد و از اینجا بود که ال‌جی رسماً وارد بازار تلفن همراه شد. تا امروز، ال‌جی تلفن‌های همراه بسیاری با فناوری CDMA، GSM و  WCDMA تولید کرده است.

ال‌جی با تولید سری Black به موفقیت بزرگی دست یافت. این مجموعه از تلفن‌های همراه شامل طرح‌های مفهومی بودند که شکل اصلی را نمایش می‌داد. 4 مدل از این سری معرفی شد که عبارت‌اند از:

  • مدل Chocolate  در سال 2006
  • مدل Shine  در 2007
  • مدل Secret در سال 2008
  • مدل New Chocolate در سال 2009

مدل‌های کنونی گوشی‌های هوشمند اندروید که توسط ال‌جی ساخته می‌شوند در مجموعۀ آپتیموس (Optimus) جای می‌گیرد. این مجموعه در واقع گروهی از گوشی‌های اندروید است که به ظاهری جمع‌وجور و فروشگاه مجازی اندروید مجهز هستند. چند نمونه از این گوشی‌ها عبارت‌اند از:

  • Optimus Black P970
  • Optimus ME P350
  • Optimus 3D P920
  • Optimus 2X P990
  • Optimus One
  • Optimus GT540
  • Nexus 4
  • Optimus G

ال‌جی تبلت کامپیوتری نیز تولید کرد. این تبلت از لحاظ امکانات در مقایسه با دیگر تبلت‌های مشابه برتر بود و بسیار باریک‌تر، شیک‌تر و جمع‌وجورتر به نظر می‌رسید.

تبلت ال‌جی Optimus Pad V900 نام داشت که به سیستم‌عامل اندروید Honeycomb، پردازندۀ دوهسته‌ای و اولین دوربین سه‌بعدی مجهز بود. تبلت G-slate V909 نیز در ماه مارس 2011 معرفی شد و از قابلیت ارتباط از طریق شبکۀ 4G، پردازندۀ دوهسته‌ای، اندروید 3 و صفحه‌نمایش لمسی باکیفیتی برخوردار بود.

۷ نظر

حسین ۵ تیر ۱۳۹۲ پاسخ

بنام خدا
با سلام و احترام :
متاسفانه اخبار منشره در این درگاه ارتباطی برگردان اخبار منتشره در سایت رسمی و سایر سایتها و ندرتا اتفاقها و رویدادهای مرتبط با ال جی در داخل کشور می باشد در این میان بنظر شما بهتر نبود در این گزارش بصورت مختصر به تاریخچه ال جی در ایران و همکاری شرکت ال جی با شرکتهاو صنایع داخلی کشور نیز هرچند کوتاه اشاره می شد برای جبران آن بهتر دیدم فقط به فرازهای مهم این همکاری یا همان اولین ها در صنایع کشوردر ۳۵ سال گذشته بصورت تیتر وار اشاره ای داشته باشم
بدیهی است در این گزارش فقط به تعداد اندکی از شرکتهای داخلی که تولید مشترک محصول با الجی داشته اند اشاره شده است .
۱ – سال ۱۳۵۹ تولید تلوزیون سیاه و سفید۱۴ اینچ با مارک ستاره طلائی توسط صنایع الکترونیکی معلولان ایران
۲- سال ۱۳۵۹ آغاز همکاری با شرکت رادید شهاب و تولید تلوزیونهای سیاه و سفید ۱۲ و ۱۴ اینچ سیاه و سفید در ایران با برند گلد استار
۳- -سال ۱۳۶۲ تولید تلوزیونهای رنگی ۱۴ و ۲۰ اینچ رنگی با برند گلد استاردر شرکت رادیو شهاب
۴- سال ۱۳۶۹ تولید تلوزیونهای ۲۰ اینچ با پلت فرم مشترک و همزمان در کارخانجات کوفرد با نام تجاری کوفرد ، شرکت پیام با نام تجاری پیام ، در کارخانجات آریا الکترونیک ایران با نام تماشا ، در کارخانجات جام جهان نما با نام بلر و … ( اولین سری تلوزیونهای دارای ورودی صوت و تصویر ، برخی از مدلها دارای کنترل از راه دور و برخی از مدلها دارای طلق محافظ صفحه نمایش که در بازار به دوشیشه معروف شدند در این سال کمپرسور یخچال اکثر تولید کنندگان یخچالهای ایرانی نیز توسط گلد استار با سه سال ضمانت تامین و یخچالهای دارای این کمپرسور ها از یخچالهای دارای کمپرسور ماتسوشیتا زاپن ( صاحب برند ناسیونال آن زمان و پاناسونیک فعلی ارزانتر بودند ) این سال نقطه عطف همکاری گلد استار با صنایع داخلی کشور محسوب می گردد .
۵ – سال ۱۳۷۲ تولید اولین مانیتور سی آرتی با برند ال جی در ایران تویط شرکت مادیران
۶- تاسیس شرکت گلد ایران نماینده انحصاری لوازم خانگی و صوتی و تصویری ال جی در ایران
۷- سال ۱۳۷۷ تولید تلوزیون رنگی سی آر تی با برند ال جی در شرکت شهاب .
۸ – سال ۱۳۷۷تولید اولین مانیتور ال سی دی با برند ال جی در شرکت مادیران .
۹ – سال ۱۳۷۹ تولید اولین تلوزیون صفحه تخت با برند ال جی در شرکت رادید شهاب
۱۰ – سال ۱۳۸۲ تولید اولین تلوزیون پروجکشن در سایز ۴۳ اینچ با برند ال جی در شرکت رادیو شهاب
۱۱ –سال ۱۳۸۶ تولید اولین سری گوشیهای تلفن همراه با برند ال جی در ایران توسط شرکت مادیران
۱۲ – سال ۱۳۸۸ تولید اولین تلوزیون ۲۱ اینچ باریک اولترا اسلیم در شرکت رادیو شهاب
۱۲ – سال ۱۳۸۸ تولید اولین ماشین لباسشوئی هوشمند با برند پاکشو به همکاری شرکت ال جی کشور کره جنوبی در ایران و استقبال گسترده از این محصول که توانست در سال نخست ۲۵% سهم بازار ایران را به خود اختصاص دهد . آقای جی نماینده ال جی در آن سال در ایران ضمن قدر دانی از شرکت پاکشو از تصمیم ال جی مبنی بر واگذاری امتیاز تولید یخچالهای تولید ساید بای ساید به این شرکت خبر داد . در حال حاضر مدلهای مختلف یخچال فریزرهای ساید بای ساید با برند پاکشوما و همکاری ال جی در این شرکت تولید می گردد.
۱۳۹۰- راه اندازی خط تولید تلوزیونهای ال جی در منطقه آزاد سیرجان استان کرمان توسط شرکت گلد ایران
علاوه بر شرکتهای یاد شده شرکت ال جی تامین کننده قطعات برای بزرگترین تولید کنندگان لوازم خانگی از جمله لباسشوئی ارج و بسیاری از جارو برقیهای دارای برند ایرانی و … می باشد جهت اطلاعات تکمیلی میتوانید به بخش تاریخچه در سایت رسمی شرکتهای رادیو شهاب ، مادیران ، پاکشوما ، گلد ایران و …. مراجعه فرمائید .
موفق باشید .

Saeed ۵ تیر ۱۳۹۲ پاسخ

حسین جان شماکه اطلاعاتت در مورد الجی زیاده یه سر به سایتی که من توش عضوم سر بزن و مطالبتو در مورد الجی تو اون سایت قرار بده،چون کسایی که عضو اون سایت هستن اطلاعات زیادی از الجی ندارن!!
البته اینم بگم که این سایته مربوط به گوشی هست.
ممنون میشم بیای
http://forum.bia2goshi.com/

kiyan ۱۱ اسفند ۱۳۹۲ پاسخ

سلام
من یک web camبا مارک zenith دارم سی دی راه اندازشو گم کردم سایت zenithهم شما یعنی LG رامعرفی کرده باید چکارکنم

سید یوسف نورانی ۲ خرداد ۱۳۹۳ پاسخ

با سلام یک دستگاه TV مدل RT-48SZ40RB دارم که تلق روی آن شکسته برای تهیه این قطعه به کجا باید مراجعه کنم لطفا راهنمایی بفرمایید نمره ………..

ال جی ۴ خرداد ۱۳۹۳ پاسخ

سلام
باید از گلدیران پیگیری شود

سید یوسف نورانی ۲ خرداد ۱۳۹۳ پاسخ

سلام مجدد امیدوارم همانطور که نظرم بسیار سریع منعکس شد خواسته ام نیز به همین سرعت پیگیری شده و بر اورده شود با تشکر فراوان

nasim ۱۰ آبان ۱۳۹۳ پاسخ

سلام من یک تبلت v909 دارم کیف لب تابی واسش پیدا نمیکنم. به WiFi هم وصل نمیشه

نظر دهید