۱۰ تیر ۱۳۹۲

پیشگیری از ورود بدافزارها به تلفن همراه شما

طبق تعریف دایره‌المعارف آن‌لاین ویکی‌پدیا، بدافزار یا Malware، که از سرواژۀ عبارت malicious software گرفته شده است، حاوی برنامه‌هایی (کد، اسکریپت، محتوای فعال و نرم‌افزارهای دیگر) است که برای تخریب یا از کار انداختن عملکرد خاصی به کار می‌رود یا برای جمع‌آوری اطلاعاتی که منجر به از بین رفتن حریم شخصی، سوءاستفاده یا دسترسی غیرمجاز به منابع سیستم یا انجام رفتار سودجویانه می‌شود. این توصیف یک عبارت کلی است که توسط متخصصان کامپیوتر به کار می‌رود تا انواع متفاوتی از نرم‌افزارهای مزاحم، دشمن یا آزاردهنده یا کدهای برنامه را از هم متمایز کنند. (تعریف کلی را از این منبع http://en.wikipedia.org/wiki/Malware پیدا کنید.)

بدافزارها در دنیای اندرویدها روز به روز بیشتر رواج پیدا می‌کنند و اکنون اولین پلت‌فرمی است که در بازار موبایل‌ها توسط برخی منابع هدف بدافزار قرار می‌گیرد.

راه‌های پیشگیری از بدافزار

1- برنامه‌ یا محتوا را از سایت‌های ناشناس یا سایت‌هایی که به آنها اعتماد ندارید دانلود نکنید.

یکی از قوانین طلایی این است که برنامه‌های کابردی را از فروشگاه مجازی اصلی اندروید (Android Market) یا دیگر بازارهای معتبر مانند آمازون یا اپراتور شبکۀ تلفن همراهتان دانلود کنید. متأسفانه مجرمان برنامه‌های کاربردی می‌سازند و مدام مردم را برای دانلود آنها وسوسه می‌کنند. برخی از این برنامه‌های کاربردی راه خود را به فروشگاه مجازی اندروید باز می‌کنند زیرا این یک بازار آزاد است که تقریباً هر کس می‌تواند برنامه‌های کاربردی را در آن منتشر کند و مدتی طول می‌کشد تا گوگل این برنامه‌های کاربردی بد را پیدا و حذف کند.

اگر شما منتشرکنندۀ برنامۀ کاربردی را به عنوان منبع قابل اطمینانی نمی‌شناسید، پس با خواندن بررسی برنامه‌ها و حتی استفاده از گوگل در مورد افرادی که در مورد برنامه‌های خارج از فروشگاه مجازی حرف می‌زنند مطلع شوید. اگر برنامۀ مورد نظر بسیار جدید است و بررسی کمی در مورد آن وجود دارد، آن را نصب نکنید زیرا خیلی خطرناک است!

2- از سایت‌هایی که نمی‌شناسید یا به آنها اطمینان ندارید برنامه بارگذاری جانبی (‌Side Load) نکنید.

انتقال فایل‌ها از یک دستگاه بومی، مثل کامپیوتر، به دستگاه بومی دیگر، مانند تلفن همراه، را Side Loading می‌گویند. برای این نوع بارگذاری شما باید برنامۀ کاربردی را در کامپیوتر دانلود کنید و با استفاده از کابل یواس‌بی یا بلوتوث به گوشی انتقال دهید و آن را نصب و باز کنید. از این کار جداً پرهیز کنید.

3- منابع خود را بررسی کنید.

همۀ منابع شخص ثالث برنامه‌های کاربردی بد نیستند اما تعداد بدها بیشتر است. مثلاً آمازون و بسیاری از اپراتورها فروشگاه برنامه‌های کاربردی سالمی دارد. اگر با فروشگاه مجازی شخص ثالثی روبه‌رو شدید که منبع آن برند شناخته‌شده‌ای نیست، از آن فروشگاه مجازی استفاده نکنید.

4- کار خودتان را انجام دهید.

قبل از دانلود فکر کنید. قبل از خرید کتاب، تا جایی که عقل سلیم به شما می‌گوید، بررسی‌های آن را در وب‌سایت آمازون بخوانید و قبل از امتحان کردن یک رستوران جدید، نظرات کاربران را در یلپ (Yelp) بخوانید. قبل از دانلود برنامه نیز در مورد آن برنامه اطلاع حاصل کنید و از نظرات کاربران دیگر آگاه شوید. دیدگاه کلی مردم و استفاده از نظرات آنها در مورد یک برنامۀ خاص خوب است اما بهتر است قبل از دانلود برنامه، از نظرات خانواده و دوستان در شبکه‌های اجتماعی استفاده کنید.

5- برنامۀ کاربردی ضدویروس و ضدبدافزار نصب کنید.

توصیه می‌کنیم به دنبال نرم‌افزارهای Lookout، Zoner، Norton، Kaspersky و AVG باشید.

6- نمی‌دانید برنامۀ کاربردی به چه دردی می‌خورد؟ آن را نصب نکنید.

از نصب برنامه‌های جدید و تازه عرضه‌شده خودداری کنید. بگذارید مدتی بگذرد و از نظرات و دانش دیگر کاربرانی که آن را نصب کرده‌اند استفاده کنید تا بتوانید به آن اطمینان پیدا کرده و سر انجام آن را نصب کنید.

7- حواستان به مجوز باشد.

سیستم‌عامل‌های موبایل خودشان امکانات امنیتی دارند که عموماً برنامه‌ها باید برای دسترسی به عملکردها و خدمات گوشی اجازه بگیرند. در مورد مجوزهایی که به برنامه‌ها می‌دهید فکر کنید و کورکورانه بر روی آنها ضربه نزنید و نپذیرید. آیا واقعاً برنامۀ سودوکو نیاز به دسترسی به مخاطبان، عملکرد دوربین و اطلاعات مکانی شما دارد؟

مطالب مرتبط

Sorry, no related articles to display.

۰ نظر

دیدگاهی ارسال نشده است!

نظر دهید