۲۰ شهریور ۱۳۹۲

گفتگو با طراحان تلویزیون‌های خمیده OLED ال‌جی – قسمت اول

آیا هنوز تلویزیون های 55 اینچی OLED خمیده LG  را که با هیاهوی زیاد در نمایشگاه CES 2013 که چند ماه پیش برگزار شد، رونمایی شدند به یاد دارید؟ (یا همین چند روز قبل در نمایشگاه IFA 20133)  بدون شک این محصول به واسطه نوآوری هایی که در زمینه های بصری ارائه می کرد، گل سر سبد نمایشگاه امسال محسوب می شد.اما شاید هنوز هم برخی در مورد نقاط قوت و اینکه این تلویزیون ها چه ویژگی های به همراه خود به ارمغان می آورند، تردید داشته باشند.

برای روشن تر کردن این ویژگی ها در این بخش با جزئیاتی اندک به تشریح آن ها می پردازیم و سپس با طراحان این محصول خارق العاده گفتگو خواهیم کرد. صفحه نمایش های خمیده LG بهینه ترین شکل ممکن را برای صفحه تلویزیون ارائه می دهند که فاصله یکسانی از تمامی نقاط صفحه تا خط دید بیننده به ارمغان می آورد. هر جایی و در هر زاویه ای که قرار داشته باشید ، هیچ تحریف و تغییر شکلی در تصویر در حال نمایش مشاهده نخواهید کرد.

دوم آنکه ابداعات به کار رفته در طراحی صفحه نمایش های خمیده OLED  LG ، تجربه ای بی نظیر از مشاهده تصاویر را برای مخاطبان عرضه می کند. پایه کریستال در نظر گرفته شده برای این تلویزیون هم تصویری معلق، دلپذیر و خیال انگیز ارائه می دهد. همچنین با استفاده از پلاستیک های فیبر کربن فشرده موسوم به CFRP ، LG در ساخت تلویزیونی باریک تر و سبک تر هم به موفقیت بی همتایی دست پیدا کرده است. طراحی الهام بخش تلویزیون سبب شد تا این محصول به عنوان یکی از کاندیداهای دریافت جایزه Best Of the Best 2013 Reddot که معتبرترین جایزه در نوع خود به شمار می رود هم انتخاب شود.

برای اینکه بیشتر در جریان روند طراحی این محصول قرار بگیریم، مصاحبه ای اختصاصی را با طراحان تلویزیون های خمیده OLED LG ترتیب دادیم. با ما همراه باشید.

نقاط قوت تلویزیون های خمیده OLED نسبت به تلویزیون هایی که از صفحه نمایش های مسطح بهره می گیرند، چه چیزهایی هستند؟

بر خلاف تلویزیون های مسطح ، تلویزیون های OLED خمیده با ویژگی بیننده محور به عنوان اصلی ترین شاخصه طراحی می شوند. این تلویزیون های تجربه بصری مشابهی با IMAX Theater که در آن صفحه نمایش نسبتا خمیده است ، ارائه می دهند. این امر سبب می شود تا حس تعلیق و پویایی بیشتری برای بینندگان بوجود آمده و با به حداقل رساندن تغییر شکل های بصری و اجتناب از کاهش میزان جزئیات حتی در فواصل به نسبت طولانی محیط راحت تری نسبت به تلویزیون های مسطح برای بیننده ایجاد شود.

تلویزیون های OLED خمیده LG برای نخستین بار در دنیا به همراه اسپیکرهای ویژه و باریکی که در قسمت های سمت راست و چپ نمای جلویی تعبیه شده اند و از وضوح و شفافیت بسیار خوبی برخوردارند ، عرضه می شوند.

چطور در مورد میزان انحنای تلویزیون ها تصمیم گیری کردید؟

LG تلاش بسیار زیادی برای یافتن زاویه مطلوب و مناسب برای تلویزیون های OLED خمیده خود به کار بست تا بهینه تجربه ممکن را برای مخاطبین خود عرضه کند. ما نه تنها به دنبال زاویه ای بودیم که زیباترین ظاهر ممکن را به تلویزیون ببخشد بلکه با انجام آزمون ها و بررسی های متعدد بر اساس ابعاد معمول منازل و آپارتمان ها ، در جستجوی یافتن بهینه ترین زاویه نیز بودیم. پس از پنج سال پژوهش ما سرانجام توانستیم انحنایی بهینه را بیابیم که هم تغییر شکل های بصری و هم میزان از دست رفتن جزئیات را به حداقل میزان ممکن می رساند.

ادامه دارد …

۱ نظر

حسین ۲۰ شهریور ۱۳۹۲ پاسخ

بنام خدا
با سلام
طراحی تلوزیون در درجه دوم اهمیت قرار دارد راز فن آوریهای بکار رفته در این اعجوبه صنعت الکترونیک بیشتر ذهن آدم را به خود مشغول می کند راز بلندگوهای بسیار نازک و شفاف و پرقدرت این تلوزیون را که شرکت ژاپنی سازنده Kyocera در سایت رسمی خود بنشانی :http://global.kyocera.com/news/2013/0805_ndit.html برملا کرد مهمتر از اون فن آورس پنل چهار رنگ WRGB این تلوزیونهاست این تلوزیونها متکی به نور پس زمینه نیستند و دیود ساتع کنند نور سفید هم وجود ندارد و نور سفید چراغ های ال ای دی موجود هم از ترکیب فن آوری ال ای دی و تحریک پذیری فسفر بدست می آید پس یا ال جی موفق به اختراع و تولید میکرو ال ای دی سفید شده باشد و یا موفق به تولید فن آوری تحریک فسفر توسط دیود نوری در ابعاد میکروسکپی شده باشد باز هم تاکید میکنم نور ال ای دی پس زمینه تلوزیونهای ال ای دی معمولی اعم از فن آوری چیدمان حاشیه ای و یا کامل بواسطه فضای مانور کافی برای نصب ال ای دی های ترکیبی فسفری و استفاده از لایه نیمه شفاف سفید برای انتشار نور سفید در پشت لایه کریستال مایع ار شاقی نیست اما در حد اندازه پیکسل فرعی بخصوص تلوزیونهای اولترا اچ دی با بیش از ۳۲ میلیون پیکسل فرعی کار اعجاب انگیزیه به هر حال مدتی دنبال کشف این معما هستم چون پنل تولید خود ال جی و این فن آوری را به عنوان برگه برنده رو کرده بعید بنظر می رسه به سادگی در مورد این فن آوری چیزی رو کنه شاید برندهای رقیب از اولین خریداران این تلوزیون باشند که در حال کالبد شکافی پنل برای کشف اسرار این فن آوری باشند.
موفق باشید.

نظر دهید