۲۵ مهر ۱۳۹۲

بررسی LG G2 توسط زومیت

زومیت در بررسی خود از LG G2، این گوشی را پیشنهاد خود برای خرید معرفی می‌کند، پس در ادامه بررسی زکین از جی 2 را باهم خواهیم داشت

هفته پیش ال جی ورود پرچمدار جدید خود، LG G2 را به داخل کشور جشن گرفت؛ تلفنی که به جدیدترین فناوری روز دنیا تجهیز شده و کمپانی کره‌ای سازنده آن، از زبان طراحی متفاوتی در این گوشی استفاده نموده و قابلیت‌های جذاب نرم افزاری را به آن افزوده است. در این مقاله به بررسی عمیق LG G2 می‌پردازیم و نقاط ضعف و قوت آن را برمی‌شماریم.

ال جی از سال گذشته و با معرفی اپتیموس جی نشان داد که قصد دارد از بازار تماما رقابتی تلفن‌های هوشمند سهمی داشته باشد. این کمپانی امسال عبارت Optimus را از تلفن هوشمند پرچمدار خود حذف نمود و محصول نهایی را با نام LG G2 معرفی کرد. LG G2 به سخت افزار قدرتمندی همچون باتری 3000 میلی‌آمپر ساعتی، صفحه نمایش 5.2 اینچ، دوربین 13 مگاپیکسل با لرزش گیر اپتیکال و از همه مهم‌تر پردازنده 2.3 گیگاهرتزی Snapdragon 800 تجهیز شده است. اما وجه تفاوت جی 2 نسبت به دیگر پرچمداران هوشمند دنیای موبایل، تغییرات اساسی در دکمه‌های فیزیکی است. ال جی تمام دکمه‌های فیزیکی قسمت جلو و لبه‌های گوشی را حذف نموده و آن‌ها را به پشت گوشی منتقل کرده است. طراحی کاملا متفاوت و البته بحث برانگیز که G2 را در کلاس متفاوتی قرار می‌دهد. اما ال‌جی در طراحی جدید G2 تا چه حد موفق بوده است؟

طراحی و سخت افزار

ال جی از طراحی تماما منحنی شکل در LG G2 بهره برده است. به لبه‌های تلفن انحنا داده شده تا باریک‌تر شوند و در نهایت تلفن بهتر در دست جای بگیرد. یکی از مزایای رقابتی و جذاب در LG G2 صفحه نمایش 5.2 اینچی با حاشیه دور بسیار باریک با حفظ ابعاد در اندازه تلفن‌های 5 اینچی رقبا است. در واقع ال جی با باریک‌تر کردن حاشیه دور صفحه نمایش توانسته صفحه نمایش بزرگ‌تری را پرچمدار خود جا دهد.  این کمپانی دکمه فیزیکی قسمت جلوی دستگاه را حذف نموده تا حاشیه پایین و بالای صفحه نمایش نیز کاهش یابد، لبه‌های چپ و راست نیز تا حد ممکن باریک شده‌اند. بزرگ شدن صفحه نمایش تا این حد، ما را یاد طرح‌های مفهومی از تلفن‌های رویایی می‌اندازد، تلفن‌هایی که کل قسمت جلوی آنها از صفحه نمایش پوشیده شده است. حسی که صفحه بزرگ 5.2 اینچی با حاشیه بسیار باریک به انسان منتقل می‌کند، تا تجربه نشود قابل درک نیست، حس یک کالای مدرن، حس کالایی از نسل آینده. قسمت جلوی دستگاه بطور کامل با شیشه محافظ گوریلا گلس 2، پوشیده شده است.

LG_G2_Zoomit_01LG_G2_Zoomit_02LG_G2_Zoomit_03

LG_G2_Zoomit_05LG_G2_Zoomit_06LG_G2_Zoomit_04


LG_G2_Zoomit_08
 LG_G2_Zoomit_10LG_G2_Zoomit_09

LG_G2_Zoomit_11LG_G2_Zoomit_12 LG_G2_Zoomit_13

LG_G2_Zoomit_14
 LG_G2_Zoomit_16LG_G2_Zoomit_15

LG_G2_Zoomit_18LG_G2_Zoomit_19LG_G2_Zoomit_17

بیایید ابعاد G2 با صفحه نمایش 5.2 اینچ را با دیگر تلفن‌های 5 اینچی مطرح بازار مقایسه کنیم:

تلفن صفحه نمایش
اینچ
ارتفاع
mm
عرض
mm
ضخامت
mm
وزن
gr
LG G2 5.2 138.5 70.9 8.9 143
Galaxy S4 4.99 136.6 69.8 7.9 130
Xperia Z1 5 144.4 74.0 8.5 170
HTC One 4.7 137.4 68.2 9.3 143
 Optimus G 4.7 131.9 68.9 8.5 145

اما وقتی به قسمت پشت دستگاه می‌رسیم شرایط کمی فرق می‌کند، به بدنه پلاستیکی می‌رسیم! همان موردی که برای بسیاری اهمیت ندارد، اما در حسی که به کاربر منتقل می‌کند، تاثیر مستقیم می‌گذارد. بدنه پشتی مخصوصا زمانی که نور به آن تابیده می‌شود، به خوبی خود را نشان می‌دهد و به نوعی از دور داد می‌زد که من پلاستیکی هستم. خوشبختانه پوشش پشت دستگاه دارای طراحی هاشور مانند بسیار ریزی است که جلوه مدرنی را به G2 می‌بخشد. تلفن بصورت یکپارچه طراحی شده و این بدین معناست که امکان جدا کردن پوشش پشت باتری وجود ندارد.

lg_g2_zoomit_02lg_g2_zoomit_03lg_g2_zoomit_01

lg_g2_zoomit_07 lg_g2_zoomit_09lg_g2_zoomit_08

lg_g2_zoomit_101lg_g2_zoomit_102lg_g2_zoomit_10


lg_g2_zoomit_110 lg_g2_zoomit_112lg_g2_zoomit_111

lg_g2_zoomit_114lg_g2_zoomit_116lg_g2_zoomit_113

لبه‌های منحنی شکل در کنار عرض 2.7 اینچی باعث شده‌اند تا جی 2 بسیار خوب در دست جای بگیرد و استفاده از آن با یک دست میسر شود. ال‌جی همچنین قابلیت (One Hand Operation) را در رابط کاربری خود بهبود بخشیده تا با فعال کردن آن، بتوانیم با یک دست از صفحه کلید یا شماره گیر استفاده کنیم. با فعال کردن این قابلیت، صفحه کلید به گوشه چپ یا راست صفحه منتقل می‌شود و فشار دادن کلیدهای لمسی با یک دست، آسان می‌گردد.

از جمله تغییرات مثبتی که در طراحی G2 نسبت به Optimus G صورت گرفته تغییر مکان اسپیکر مخصوص مکالمه تلفنی در لبه بالای گوشی است که حالا مکان مناسب‌تری برای آن انتخاب شده و صدا به مراتب بهتر به گوش انسان می‌رسد.در کنار این اسپیکر چراغ نشانگر LED قرار دارد که با چشمک زدن آن هم به رنگ‌های مختلف شما را از اعلانیه‌های گوناگون از جمله تماس از دست رفته، پیامک دریافت شده، شارژ باتری و غیره آگاه می‌کند. این چراغ LED از طریق بخش تنظیمات قابل سفارشی شدن است.

قسمت پلاستیکی پشت دستگاه در رنگ مشکی، تقریبا براق است و همین عامل باعث می‌شود تا اثر انگشت بر روی آن باقی بماند، اما خوشبختانه اثر انگشت در مدل سفید رنگ باقی نمی‌ماند.

جسارت در طراحی

تا به امروز تقریبا تمام تلفن‌های هوشمند، مکان‌های مشابه‌ایی را برای قرار دادن دکمه‌های فیزیکی تلفن در نظر گرفته‌ بودند. مثلا دکمه پاور معمولا در لبه بالا و دکمه‌های کم و زیاد کردن حجم صدا در لبه‌های راست و چپ قرار داشتند. اما ال جی در طراحی G2 جسارت خاصی را به خرج داده و برای اولین بار تمام دکمه‌های فیزیکی را از لبه‌ها و جلوی دستگاه حذف نموده و در عوض همه را به قسمت پشت و در زیر دریچه لنز دوربین منتقل کرده است. این اقدام باعث ایجاد نمای ظاهری یکپارچه و یک دست در قسمت جلوی تلفن گردیده و تاثیر مثبتی را نیز در ارگونومی G2 موجب شده است. اما این تغییر برای چه صورت گرفته؟ هدف ال جی از این کار چه بوده است؟ جابجایی کلیدهای چه تاثیری بر تجربه کاربری دارد؟

LG G2 Review - Back

پیش از اینکه به پاسخ این پرسش‌ها بپردازیم، تلفن هوشمند خود را بدست بگیرید و دقت کنید بصورت ناخودگاه انگشت اشاره شما در کجای تلفن قرار می‌گیرد! اغلب کاربران انگشت اشاره خود را در قسمت پشت و فوقانی تلفن قرار می‌دهند تا تلفن از دست آن‌ها به زمین نیافتد و در واقع از آن به عنوان اهرمی برای حفظ تلفن استفاده کنند. این دقیقا همان مکانی است که ال جی برای قرار دادن دکمه‌های فیزیکی استفاده کرده است. در تلفن‌های 5 اینچی هنگامی که در حال مکالمه هستید، اگر بخواهید دکمه‌های کم و زیاد کردن حجم صدا را استفاده کنید، احتمال سُر خردن تلفن از دست شما وجود دارد. در واقع عرض زیاد این تلفن‌ها باعث می‌شود که استفاده از دکمه‌های فیزیکی موجود در لبه‌ها، مشکل ساز شود. اما در G2 دکمه‌ها دقیقا همان جایی قرار داده شده‌اند که انگشت اشاره دست انسان در هنگام مکالمه یا کار با تلفن، بصورت طبیعی در آن قسمت قرار می‌گیرد. به این ترتیب شما دسترسی به مراتب آسان‌تری به این دکمه‌‌ها خواهید داشت.

در ابتدا شما مدام دنبال دکمه پاور خواهید گشت، حتی کمی بعد که به تغییر عادت می‌کنید، برایتان سخت خواهد بود تا دکمه کم و زیاد کردن را بدون نگاه کردن به پشت دستگاه پیدا کنید، اما ما پس از یک روز کار با G2 توانستیم به تغییر مکان دکمه‌ها عادت کنیم. این تغییر کمی ترکیب و ظاهر پشت دستگاه را نامتعارف کرده، اما کار کردن با تلفن را بهبود بخشیده است. پس از چند روز کار با G2 به شدت به این ترکیب جدید عادت کردیم و وقتی به تلفن قدیمی خود باز گشتیم، مدام به اشتباه پشت دستگاه را فشار می‌دادیم.

از آنجایی که در قسمت جلو و لبه‌های دستگاه دکمه فیزیکی وجود ندارد، احتمالا تصور می‌کنید که باز کردن قفل دستگاه کمی دشوار شده، اما ال جی روش جالب و هوشمندانه‌ای را برای روشن کردن تلفن در نظر گرفته، برای خارج کردن تلفن از حالت استندبای تنها کافی است صفحه نمایش تلفن را دوبار پشت سرهم لمس کنید! برای تغییر وضعیت از حالت روشن به استندبای نیز تنها کافی است صفحه اصلی اندروید را دوبار پشت سر هم لمس کنید.

در لبه راست دستگاه درگاه مربوط به میکرو-سیم کارت وجود دارد که از طریق یک سوزن مخصوص باز می‌شود و در لبه بالا نیز فرستنده اینفرارد برای کنترل لوازم صوتی و تصویری به چشم می‌خورد.

مشخصات سخت افزاری LG G2

  • سیستم-روی-یک-چیپ Snapdragon 800 با 4 هسته Krait 400 و فرکانس 2.3 گیگاهرتز، حافظه رم 2 گیگابایت و گرافیک Adreno 330
  • صفحه نمایش 5.2 اینچ با رزولوشن 1080p از نوع IPS LCD به همراه محافظ گوریلا گلس 2
  • سیستم عامل اندروید 4.2.2 به همراه نسخه جدید از رابط کاربری LG UI
  • دوربین 13 مگاپیکسل به همراه لرزش گیر اپتیکال و فلاش LED
  • دوربین جلو 2.1 مگاپیکسل
  • حافظه ذخیره سازی 32 گیگابایت، بدون درگاه microSD
  • باتری 3000 میلی آمپر ساعتی، غیر قابل تعویض توسط کاربر
  • بلوتوث 4، NFC، رادیو FM و درگاه میکرو USB
  • ابعاد 138.5 در 70.9  در 8.9 میلی متر / وزن 143 گرم
  • قیمت: 1.7 میلیون تومان

در لبه پایین LG G2 درگاه مربوط به میکرو USB و میکروفن به همراه دو دریچه مربوط به اسپیکر جای داده شده‌اند. تلفن LG G2 در دو رنگ سفید و مشکی روانه بازار شده است.

LG G2 به همراه 16 یا 32 گیگابایت حافظه ذخیره سازی عرضه می‌شود. در نسخه 16 گیگابایت، حدود 10.6 گیگابایت از فضا در دسترس است و باقی توسط سیستم عامل اندروید و نرم‌افزارهای پیش فرض، اشغال شده‌اند. این تلفن فاقد درگاه میکرو SD برای اتصال حافظه خارجی است و به دلیل استفاده از بدنه یکپارچه امکان تعویض باتری توسط کاربر نیز وجود ندارد. G2 از صدای 24 بیت و 192 کیلوهرتز پشتیبانی می‌کند.

نمایشگر

وقتی سخن از نمایشگر به میان می‌آید، شرکت‌هایی مانند ال جی و سامسونگ زودتر در ذهن ما نمایان می‌شوند. علت آن هم این است که در سال‌های اخیر تکنولوژی IPS شرکت ال جی و AMOLED شرکت سامسونگ بیشترین استفاده را در میان گجت‌های مختلف داشته‌اند.

LG G2 Display

حال گوشی G2 پرچمدار جدید شرکت ال جی از آخرین نسخه این تکنولوژی یعنی +True HD IPS در اندازه 5.2 اینچ استفاده می‌نماید، که یکی از بهترین پنل‌ها برای نمایش رنگ‌ها به طور دقیق و طبیعی بوده و از روشنایی و کنتراست بالایی برخوردار است. به طور کلی یکی از برگ‌های برنده این گوشی هوشمند نمایشگر خارق العاده آن است. نکته جالب در باره این نمایشگر آن است که 79 درصد مساحت گوشی را پر کرده که در نوع خود یک رکورد محسوب می‌شود و هنگامی که شما نمایشگر را با استفاده از دکمه پشتی یا دوبار تماس صفحه، روشن می‌کنید، چشمان شما به زیبایی این گجت خیره خواهند شد. این گوشی بیشتر شبیه نمونه‌های طراحی شده مفهومی است که همیشه در گوشه ذهن ما تنها به صورت آرزو وجود داشته‌اند، اما حالا به واقعیت تبدیل شده‌ است.

این نمایشگر همانند دیگر پرچمداران حال حاضر دنیای اندروید، دارای رزولوشن Full HD یا 1920 در 1080 پیکسل است؛ تراکم پیکسل در آن نزدیک به 424 پیکسل در اینچ است. این تراکم پیکسل به قدری زیاد است که امکان تفکیک پیکسل‌ها برای چشم غیرمسلح وجود ندارد و شفافیت تصویر با تراکم 441 پیکسل موبایل‌های 5 اینچی یا 469 پیکسل در اینچ HTC One، تفاوت محسوسی ندارد. البته به مانند همیشه پنل‌های AMOLED رنگ‌های اشباع شده‌تر و کنتراست بیشتری را ارایه می‌کنند و پنل G2 رنگ‌هایی طبیعی تر و روشنایی بیشتری را ارائه می‌کند. در هر صورت تمامی تولیدکنندگان به سطح قابل قبولی در ارائه نمایشگر رسیده‌اند و هیچ کدام برتری خاصی نسبت به دیگری برای کاربر عادی ندارند.

زاویه دید این نمایشگر همانطور که انتظار هم داشتیم بسیار خوب بود و روشنایی پس زمینه در تمام تصویر یکسان و یکپارچه به نظر می‌رسید. این نشان‌دهنده کیفیت بسیار مناسب پنل استفاده شده است. کنتراست نمایشگر بسیار خوب به نظر می‌رسد و رنگ سیاه به خوبی در آن نمایش داده می‌شود. دقت رنگ‌ها نیز نسبت به اپتیموس جی (رنگهای این گوشی به سمت رنگ‌های گرمتر تمایل داشت) بهبود چشمگیری داشته است و کاملا با پرچمدارانی همچون آیفون 5 و گلکسی اس 4 و اچ تی سی وان رقابتی پایاپای دارد. مخصوصا کیفیت رنگ سفید بسیار بهینه سازی شده است.

شدت روشنایی بسیار بالای G2 باعث می‌شود تا حتی در محیط‌های پرنور خارج از منزل، تصاویر با کیفیت مطلوبی قابل مشاهده باشند.

دوربین

G2 مجهز به یک دوربین 13 مگاپیکسلی، لنز با f/2.4 و لرزش گیر اپیتکال است تا بازده دوربین در فیلم برداری و همچنین تصویر برداری در نور کم ارتقاء یابد. دوربین G2 فوق العاده سریع عمل می‌کند، چه در زمان اجرا شدن اپلیکیشن دوربین و چه در زمان عکس برداری، دوربین در کسری از ثانیه عمل می‌کند. نرم افزار دوربین قادر به فوکوس چندین نقطه (حداکثر 9 نقطه) به صورت همزمان است و همین عامل باعث می‌شود تا تصاویر مخصوصا در نور محیطی مناسب بصورت واضح و شفاف ضبط شوند. این دوربین قادر به فیلم برداری در رزولوشن 1080p با نرخ 60 فریم در ثانیه است.

LG G2 Camera

نمونه تصاویر گرفته شده با LG G2:

CAM00011CAM00013CAM00003

جالب اینجاست که نه تنها می‌توان از دکمه پاور پشت دستگاه به عنوان شاتر دوربین استفاده نمود، بلکه از طریق دکمه‌های کم و زیاد کردن صدا، برای بزرگنمایی نیز بهره برد. نرم افزار دوربین G2 از جنبه‌های مختلف شبیه به رابط کاربری گلکسی اس 4 سامسونگ است. این موضوع در رابط کاربری، گزینه‌های مربوط به عکس برداری، تنظیمات دستی و غیره به وضوح قابل مشاهده است. به عنوان مثال در G2 شما قادر به ترکیب تصویر دو دوربین جلو و عقب و عکس برداری همزمان با هر دو دوربین هستید، یا مثلا می‌توانید اجسام متحرک پشت عکس را حذف کنید. حالت‌های مختلف عکس برداری شامل پانوراما، HDR، ورزشی، عکس برداری پشت سر هم و غیره نیز در این نرم افزار وجود دارند.

به هر حال موضوعی که در تجربه کاربری تاثیر گذار است، طیف وسیعی از امکانات، حالت‌های عکاسی و رابط کاربری مدرن و کارآمدی است که ال جی به نرم افزار دوربین G2 افزوده است. امکاناتی که عکاسی با این تلفن را جذاب می‌کند و آن را به ابزاری دوست داشتنی برای علاقمندان عکاسی بدل می‌نماید.

لرزش گیر اپتیکال تاثیر خوبی در ارتقاء کیفیت عکس برداری در نور کم داشته، اما هنوز نمی‌توان آن را در این زمینه به خوبی لومیا 920 یا حتی HTC One در این زمینه دانست. لرزش گیر اپتیکال G2 تاثیر خود را در فیلم برداری نشان می‌دهد. در هنگام فیلم برداری، تصاویر به مراتب نرم تر از دوربین‌های بدون لرزش‌گیر اپتیکال ضبط می‌شوند. ما در حال مقایسه دوربین G2 با دیگر پرچمداران حال حاضر هستیم و به زودی در مقاله مستقلی تاثیر لرزش گیر اپتیکال را نمایش خواهیم داد.

نرم افزار دوربین نیز حالت‌های مختلف تصویر برداری را در اختیار کاربر قرار می‌دهد، بسیاری از قابلیت‌های اضافه شده به G2 قبلا در تلفن گلکسی اس 4 سامسونگ نیز وجود داشته‌اند.

نرم افزار

یکی از مواردی که ال جی توجه ویژه‌ای را به آن داشته، بخش نرم افزار است؛ این کمپانی صدها قابلیت جدید را به اندروید 4.2.2 اضافه نموده که برخی از آن‌ها واقعا کاربردی و دوست داشتنی هستند. این کمپانی همچنین تغییرات مثبتی را در رابط کاربری G2 اعمال نموده و حالا از نظر ظاهری شکل و شمایل جدی‌تری به خود گرفته و دسترسی به امکانات مختلف سیستم عامل نیز آسان‌تر شده است. تمام قابلیت‌های نرم افزاری Optimus G در این تلفن نیز وجود دارند؛ اما ال جی چندین قابلیت دیگر را نیز به G2 افزوده که مهمترین آن‌ها را در ادامه معرفی می‌کنیم:

Slide Aside

slide aside g2

ال جی روش بسیار جالب و جذابی را برای مالتی تسکینگ در G2 در نظر گرفته است. در G2 اگر با سه انگشت صفحه را لمس نموده سپس از سمت راست به چپ بکشید، صفحه یا برنامه‌‌ی در حال اجرا به لیست خاصی اضافه می‌شود، شما می‌توانید به همین روش سه نرم‌افزار را به این لیست اضافه کنید و هر زمان که قصد جابجایی بین آنها را داشتید از طریق منوی مربوط به آن در نوار اعلانیه‌ها یا کشیدن سه انگشت از سمت چپ به راست صفحه، دسترسی داشته باشید. این قابلیت به شکل جدیدی، اپلیکیشن‌های موجود در لیست را در کنار یکدیگر نمایش می‌دهد و هر زمان که به هر کدام نیاز داشتید می توانید به سرعت آن را باز کنید.

Guest Mode

guest mode g2

در جی 2 کاربر قادر است، تا حالت میهمان را فعال نموده و نرم افزارها و بخش‌های مختلف رابط کاربری و حتی فایل‌های موجود در تلفن را از دید، دیگران مخفی کند. این سیستم بسیار ساده کار می‌کند، شما یک الگوی مخصوص میهمان را برای صفحه قفل گوشی در نظر می‌گیرید، اگر قفل تلفن را با آن الگوی خاص باز کنید، حالت میهمان فعال می‌شود و همه چیز براساس آنچه پیش‌تر تعریف نموده‌اید، نمایش داده می‌شود، هر زمان که خودتان قصد استفاده از تلفن را داشتید، با الگوی اصلی قفل گوشی را باز می‌کنید.

در G2 برای خارج کردن تلفن از حالت استندبای، تنها کافی است دو بار صفحه نمایش را پشت سرهم لمس کنید. این بدین معناست که حتی زمانی که تلفن خاموش است لمس صفحه حس می‌شود. جالب اینجاست که در زمانی که تلفن روشن است اگر بخواهید آن را به حالت استندبای باز گردانید تنها کافیست دوبار نوار بالای سیستم‌عامل یا بخش خالی از صفحه اصلی را پشت سر هم لمس کنید.

QSlide

qslide g2 zoomit

این قابلیت در راستای اجرای همزمان چند برنامه در نظر گرفته شده است. با فعال کردن آن، کاربر می‌تواند نرم افزارهایی همچون مرورگر وب، یادداشت برداری، پخش ویدیو، ارسال پیامک، تقویم، تماس تلفن، ایمیل، مدیریت فایل‌ها و ماشین حساب را بصورت پاپ‌آب یا پنجره کوچک برروی صفحه نمایش دهد. کاربر حتی می‌تواند چند برنامه را از لیست Qslide انتخاب کرده و برروی صفحه دیگر اپلیکیشن‌ها نمایش دهد و حتی میزان شفافیت پنجره هر کدام را کم و زیاد کند تا صفحه زیر آن‌ها قابل مشاهده شود.

Life Square

life suare

این قابلیت شبیه آن می‌ماند که یک دوربین برروی سر خود قرار داده و تمام امور روزانه خود را ضبط کنید، با این تفاوت که در life Square تمام فعالیت‌های انجام شده شما در تلفن، ذخیره می‌شوند. مثلا پیام‌های ارسال شده در شبکه اجتماعی، پیامک‌ها، آمار تماس‌های تلفنی، عکس‌ها و ویدیوهای گرفته شده، همگی در این نرم افزار ذخیره می‌شوند. پس اگر کل فعالیت‌های شما به دست شخص غریبه‌ای بیافتد، می‌توانید با فعال کردن Life Square دنیای دیجیتالی خود را ذخیره نموده و هر زمان که به آنها نیاز داشتید باز گردید و مثلا ببینید در یک روز خاص با چه کسی تماس گرفته‌اید یا از چه منظره‌ای ویدیو تهیه کرده‌اید.

صفحه کلید

keyboard g2

ال جی از فضای بزرگ صفحه نمایش 5.2 اینچی به خوبی استفاده نموده و کلیدهای اعداد را به قسمت بالای صفحه کلید لمسی اضافه کرده است. درست شبیه کاری که سامسونگ در S4 انجام داده بود. به این ترتیب نیازی نیست که برای تایپ اعداد وارد صفحه جدیدی از کلیدها شوید. علاوه بر این اگر حالت One Hand Operation را فعال کنید، صفحه کلید کوچک‌تر شده و به انتخاب شما در گوشه راست یا چپ تصویر قرار می‌گیرد تا زمانی که در حال استفاده از تلفن با یک دست هستید به آسانی قادر به فشار دادن کلیدها باشید.

Front Touch Buttons

android button

در سیستم عامل اندروید سه دکمه اصلی برای حرکت ساده‌تر بین بخش‌های مختلف سیستم عامل در نظر گرفته شده است، این سه دکمه شامل بازگشت به عقب، صفحه اصلی و نمایش منو می‌شوند. هر کدام از تولیدکنندگان چیدمان خاص خود را برای این دکمه‌ها دارند مثلا سامسونگ کلید بازگشت به عقب را در سمت راست و ال جی آن را درسمت چپ قرار می‌دهد به همین دلیل شما وقتی از یک تلفن به تلفن دیگر مهاجرت می‌کنید همواره به اشتباه دکمه منو را به جای بازگشت به عقب فشار می‌دهید. حال ال جی نه تنها امکان جابجایی این دکمه‌های لمسی روی صفحه را میسر نموده بلکه امکان اضافه کردن برخی دیگر از امکانات سیستم به این بخش را نیز در نظر گرفته است. مثلا کاربر می‌تواند دکمه QSlide، جستجو یا چندوظیفگی را به این بخش اضافه کند. این قابلیت بسیار کاربردی و کارآمد است مخصوصا اگر قرار باشد از تلفن شرکت دیگری به G2 مهاجرت کنید.

Cliptray

clip tray g2

در اندروید به راحتی می‌توان متن، تصویر و یا هر چیز دیگری را به حافظه کلیپ‌بورد کپی کرد و در بخش‌های دیگر Paste نمود. حال ال جی این قابلیت را به شکل کاربردی بهبود بخشیده و شما به راحتی قادر خواهید بود در زمان Paste کردن به 30 موردی که پیش از این به حافظه کپی نموده‌اید، دسترسی داشته باشید. از این قابلیت می‌توانید در بخش‌های مختلف سیستم عامل بهره ببرید، مثلا می‌توانید از بین 30 متن یا تصویر آخری که کپی کرده‌‌اید یکی را انتخاب نموده و به پیامک یا ایمیل خود اضافه کنید.

QuickRemote

remote control g2

از آنجایی که G2 از فرستنده اینفرارد بهره می‌برد، قادر به کنترل لوازم صوتی، تصویری، خانگی و دیگر وسایل مجهز به این فناوری است. نرم افزار QuickRemote نیز برای دسته بندی و کنترل لوازم مختلف برروی G2 نصب شده است. به کمک این نرم افزار قادر خواهید بود تا کلیه لوازم صوتی و تصویری خود را از طریق تلفن و یک جا، کنترل کنید. نکته قابل توجه در طراحی QuickRemote مربوط به قابلیت چیدمان دکمه‌های ریموت کنترل براساس میل کاربر است.

حتما با خود فکر می کنید یاد گرفتن این همه امکانات و نحوه استفاده از آن‌ها احتمالا مشکل است، خوشبختانه ال جی یک اپلیکیشن به نام Video Guide را برروی این تلفن نصب نموده که تمام قابلیت‌های جذاب این تلفن را بصورت تصویر و دمو به شما آموزش می‌دهد.

نکته جالب توجه‌ای که در رابط کاربری LG G2 به طور واضح قابل مشاهده است، الگو برداری از رابط کاربری تاچ ویز سامسونگ است. در واقع ال جی قابلیت‌های خوب رابط کاربری سامسونگ شامل  طبقه بندی منوی تنظیمات، تشخیص نگاه کاربر و روشن ماندن خودکار صفحه (Smart Screen) و توقف خودکار پخش ویدیو زمانی که چشم از آن بر می‌دارید (Smart Video) را به نرم افزار خود اضافه نموده و علاوه بر آنها چندین قابلیت جذاب و جدید که پیش از این حداقل در اکوسیستم اندروید وجود نداشته‌اند، را نیز به آن افزوده است.

باتری

طول عمر باتری باورنکردنی

تلفن G2 ال جی مجهز به یک باتری 3000 میلی آمپر ساعتی است، در نگاه اول شاید به نظرتان برسد که جی 2 نیز طول عمر باتری برابر با دیگر تلفن‌های هوشمند را دارد، اما طول عمر باتری G2 به شکل باور نکردنی، خارق العاده است. زمانی که دیگر پرچمداران، یک روز کاری را دوام نمی‌آورند، G2 به راحتی یک روز و نیم را بدون نیاز به شارژ دستگاه و در شرایطی که در آن به وب گردی و استفاده از تلفن پرداختیم دوام آورد. ال جی در تلفن G2 حافظه جدیدی به نام Graphic RAM یا به اختصار GRAM را اضافه کرده است که در واقع وظیفه کش کردن تصویر ثابت صفحه نمایش را برعهده دارد. این بدین معناست که وقتی تصویر صفحه ثابت است و تغییر نمی کند، واحدهای CPU و GPU درگیر آن نمی‌شوند و به این ترتیب مصرف انرژی SoC کاهش می‌یابد. همین موضوع باعث می‌شود تا مصرف صفحه نمایش تا 26 درصد کاهش یابد.

در آزمایش روتین زومیت برای تست باتری، ویدیو همیشگی خود را با رزولوشن 720p و فرمت MKV بصورت متناوت در شرایطی پخش کردیم که شدت روشنایی تصویر روی 50 درصد تنظیم شده بود و شبکه‌های بی سیم نیز خاموش بودند. در این حالت G2 توانست طول عمر باتری خارق العاده 13:50 ساعت را دوام بیاورد. زمانی که در نوع خود بی‌نظیر است، در واقع می‌توان گفت که ال جی با ارائه G2 یکی از بزرگ‌ترین مشکلات تلفن‌های هوشمند را رفع کرده است. این تلفن به لطف استفاده از پردازنده بهینه و قدرتمند Snapdragon 800، در وب گردی با 3G و وا-فای نیز نزدیک به 13 ساعت دوام می‌آورد.

اسپیکر و هدفون

Lg G2

G2 نه تنها از صدای خروجی 24 بیت / 192 کیلوهرتز پشتیبانی می‌کند بلکه یک اسپیکر نستبا با کیفیت نیز بهره می‌برد که در قالب دو خروجی در لبه پایین تلفن جای گرفته‌ است. از نظر حجم صدا، اسپیکرهای G2 ضعیف‌تر از اسپیکرهای استریو HTC One عمل می‌کنند اما صدای خروجی آن‌ها واضح و قابل قبول است. از طرفی ال جی از هدفون به مراتب بهتری نسبت به Optimus G در G2 بهره برده که علاوه بر صدای خروجی شفاف و با کیفیت، بر روی سیم آن علاوه بر هدفون، سه دکمه برای کنترلی موزیک در حال پخش و حرکت بین ترک‌ها نیز وجود دارد.

قدرت و بازده

قدرت پردازشی Snapdragon 800 بر هیچ کس پوشیده نیست. این پردازنده از پس اجرای سریع اپلیکیشن‌ها و بازی‌های مختلف اندرویدی بر می‌آید و در G2 هرگز متوجه کندی یا تاخیر در اجرای برنامه و ابزارهای مختلف نشدیم. ما در یک هفته آزمایش این تلفن، بازی‌ها و اپلیکیشن‌های بسیاری را برروی G2 نصب و آزمایش نمودیم و همانطور که انتظار می‌رفت پردازنده قدرتمند S800 از پس اجرای روان تمام آن‌ها بر آمد. در ادامه نتیجه بنچمارک‌ها را مشاهده خواهید کرد:

تلفن / تبلت AnTuTu Linpack
Single / Multi
Quadrant GLB 2.7
HD Egypt (FPS)
Vellamo CF Bench
LG G2 31,856 430.0 / 950.0 19,270 24 2,798 36,050
Xperia Z1 30,861 463.0/936.0 20,592 23 2,658 32,809
Xperia Z Ultra 29,750 405.0/864.0 18,530 23 3,005 32,021
Padfone Infinity 24,050  310.0/670.1 12,125  2,410  24,890
Hyundai T10 15,803 54.0/155.0 4,020 1,750 12,061
Xperia Tablet Z 20,495 210/608 7,610 2,259 18,037
Galaxy S4 – Octa 26,151 781.0 12,396 2,062 18,730
LG Optimus G 18,214 220.6/604.8 7,024 2,012 14,130
Hyundai T7 14,826 3,870 1,491 11,937
Xperia Z 19,549 230/630 8,029 2,280 16,020
HTC One 23,931 301.59/694.2 12,289 2,399 25,390
Xperia TX 11,310 5,810 2,350 9,240
Padfone 2 22,092 611.0 Multi 7,950 2,490 18,185
Nexus 4 17,980 54.0 / 213.0 4,902 1,342 14,240

سیستم-روی-یک-چیپ Snapdragon 800 که در مقاله «بررسی عمیق یک شگفت‌انگیز: اسنپ‌دراگون 800» به طور کامل به آن پرداختیم، از یک پردازنده گرافیکی Adreno 330 و دو گیگابایت حافظه رم بهره می‌برد. این پردازنده به دلیل بهره بردن از مودم 4G و وای-فای ساخت خود کوالکام مصرف بهینه‌ای را نیز ارائه می‌کند.

جمع بندی

LG G2

پیشنهاد زومیتتلفن G2 ال جی شاید از نظر ظاهری به زیبایی HTC One یا آیفون 5s نباشد، اما طراحی متفاوت آن، نظر مثبت بسیاری را به خود جلب می‌کند. ال جی در این تلفن همه‌ی قابلیت‌های خوب و دوست داشتنی را یک‌جا جمع کرده است، از صفحه نمایش بزرگ با حاشیه باریک تا باتری فوق العاده حجیم تا پردازنده قدرتمند و کارآمد تا دوربین با لرزش گیر اپتیکال تا فرستنده IR برای کنترل لوازم صوتی و تصویری و خانگی و صدها قابلیت و ابزار نرم افزاری. ال‌جی توانسته به کمک توان فنی بخش نمایشگر خود یک صفحه نمایش 5.2 اینچی را در تلفنی با ابعاد گلکسی اس 4 جای دهد. این اتفاق به دلیل حاشیه بسیار باریک دور صفحه نمایش میسر شده و این بدین معنا است که شما در G2 با فضای وسیع‌تر اما با همان ارگونومی مناسب گلکسی اس 4 روبرو هستید. لرزش گیر اپتیکال در دوربین 13 مگاپیکسلی این تلفن، باعث حذف لرزش دست به میزان قابل ملاحظه‌ای در فیلم برداری می‌شود و بازده دوربین در تصویر برداری در نور کم را ارتقاء می‌دهد. از نظر ارگونومی و جای گرفتن تلفن در دست به دلیل استفاده از طراحی منحنی شکل و لبه‌های باریک، G2 در سطح خوبی قرار دارد و استفاده از آن را آسان می‌کند. وقتی تمام این قابلیت‌های جذاب را در کنار قیمت کاملا رقابتی 1.7 میلیون تومانی G2 قرار دهید، این محصول به انتخابی ایده‌آل بدل می‌شود. تنها مواردی که می‌توانیم به G2 وارد بدانیم استفاده از بدنه پلاستیکی و عدم وجود درگاه میکرو SD برای افزایش حافظه ذخیره سازی است.

نقاط قوت

  • طول عمر باتری خارق العاده
  • پردازنده قدرت و بازده عالی
  • طراحی جالب به همراه ارگونومی فوق العاده
  • لرزش گیر اپتیکال دوربین برای بهبود کیفیت فیلم برداری
  • قابلیت‌های متنوع نرم افزاری

نقاط ضعف

  • عدم وجود درگاه MicroSD
  • بدنه پلاستیکی یک تکه در پشت
منبع: زومیت

۱۶ نظر

amir ۲۵ مهر ۱۳۹۲ پاسخ

عجب باتری داره این G2
واقعا بررسی زومیت خیلی عالی بود
آدم روز به روز داره عاشق این گوشی میشه
ولی همچنان منتظر ۳۲ گیگ این گوشی هستم به محض ورود میخرم
راستی آدمین خبر جدیدی از ۳۲ نیست ؟؟

amir ۲۵ مهر ۱۳۹۲ پاسخ

من نمیدونم چرا مدیران ما دست دست میکنن و ۳۲ گیگ این گوشی وزودتر وارد نمیکنن
مطمئنا فروش نسخه ۳۲ خیلی بیشتر از نسخه ۱۶ خواهد بود. خیلیا مثل خود من منتظر ۳۲ هستند ولی هنوز خبر رسمی از ورود این گوشی نیست.

amir ۲۵ مهر ۱۳۹۲ پاسخ

آدمین بررسی سایت MOBILE.IR و هم بزار خیلی بررسی خوبی کرده

admin-user4 ۲۵ مهر ۱۳۹۲ پاسخ

سلام
امیر جان ، تمام سایتهایی که بررسی کرده باشند را خواهیم گذاشت

ممنون از دقت شما

سعید ۲۵ مهر ۱۳۹۲ پاسخ

منم مثل شما دوستان منتظر نسخه ی ۳۲ هستم
والا دیگه صبرم لبریز شده اگه اینطوری ادامه پیدا کنه مجبور میشم گوشی دیگه ای رو انتخاب کنم

amir ۲۵ مهر ۱۳۹۲ پاسخ

سعید نگران نباش فک کنم تاریخ ورود ۳۲ خیلی نزدیکه ایشاالله تو همین هفته ها باشه

HOSEIN ۲۶ مهر ۱۳۹۲ پاسخ

سعید جون صبر منم لبریز شده
خدا کنه خیلی زود نسخه ۳۲ وارد شه زیاد نمیتونم صبر کنم چون خیلی وقته گوشیمو فروختم اینو بخرم ولی خبری نیست الان گوشیم ۱۲۸۰نوکیا هستش واسه همین خیلی عجله دارم.

mahdi ۲۵ مهر ۱۳۹۲ پاسخ

ایا نسخه sd میاد؟؟؟

چون ال جی نسخه sd خورشم زده

یه سوال دیگه رنگ سفید ۳۲ گیگ داریم در حال حاضر؟!

admin-user4 ۲۵ مهر ۱۳۹۲ پاسخ

خیر
خیر باید صبر کنید

گلی ۲۵ مهر ۱۳۹۲ پاسخ

سلام ،لطفا اطلاع دهید نسخه ۳۲گیگ کی به بازارمیاد؟ممنونم،همه منتظراین نسخه اس دی. خور گوشی هستند

HOSEIN ۲۶ مهر ۱۳۹۲ پاسخ

سلام این بررسی و تو خود سایت زومیت خونده بودم ولی چون بررسی خوبی بود اینجا هم یکبار دیگه خوندم
هی خدااااااااااااا
ببین چند وقته بی گوشی موندم و منتظر ۳۲ گیگ این گوشیم
هرروز باید ۱۰۰ بار بیام وبلاگ ال جی ببینم خبری نیست
شاید آدمین خودشم بدونه که زیاد میپرسم ۳۲ اومده یا نه
آدمین جون ببخشید زیاد میپرسما خب عجله داریم دیگه
ولی دیگه زیاد نمیونم منتظر بمونم تا اخراین ماه صبر میکنم اگه اومد که هیچ وگرنه مجبورم ۵s بخرم ….. حالا ببینیم تا آخر این ماه میاد

mehrdad ۲۷ مهر ۱۳۹۲ پاسخ

بررسی مقایسه ای سایت gsmarena.com
از سه گوشی جی ۲ و زد ۱ و نوت ۳ رو هم بزارید!
با وجود اینکه نوت ۳ فبلته جی ۲ تو رده بندی نهایی اوله و نوت۳ دوم

هومن ۲۸ مهر ۱۳۹۲ پاسخ

چی شد پس این ۳۲ گیگ راستی ادمین جون اگه زنگ بزنن و من بگم ۳۲ گیگشو میخوام بازم کاورشو مجانی میدن یا نه چجوریاست؟

هومن ۳۰ مهر ۱۳۹۲ پاسخ

من روزه یه سوال نوشتم واقعا که یهنی انقد وقت ندارید جواب سوال مارو بدید عجب مشتری مدار تشریف دارید کی ۳۲ میاد الان ۱۱۰۰ دستمه بخاطر این گوشی منتظرم ولی ظاهرا خبری نیست ازش

admin-user4 ۱ آبان ۱۳۹۲ پاسخ

هومن عزیز بارها گفتیم زمان دقیق معلوم نیست

هومن ۱ آبان ۱۳۹۲ پاسخ

من دیگه نمیتونم منتظر بمونم واقعا معلوم نیت شاید ۲ ماه دیگه هم نیاد مجبورم برم سمت نوت ۳ هرچند اینو خیلی بیشتر دوست دارم و ۱۶ گیگ به کارم نمیاد به امید اینکه ازین به بعد ال جی بهترینهارو برای ایرانیها و در کوتاه ترین زمان ارائه بده

نظر دهید