۱۷ مهر ۱۳۹۲

نگاهی به LG Display : قطب اصلی فناوری پنل های OLED در جهان

صنعت تلویزیون در آغاز سال 2013، شاهد رخ دادن تحولی عظیم و انقلابی بود: ورود تلویزیون های OLED ؛ با عرضه نخستین تلویزیون 55 اینچی OLED به بازار توسط LG Electronics ، عصر تلویزیون های OLED به صورت رسمی آغاز شد. این رویداد پس از معرفی تلویزیون های CRT در دهه 1920 میلادی، و تلویزیون های LCD در دهه 1980 ، سومین رویداد بزرگ در تاریخ این جعبه های جادویی به شمار می رود.

البته دست یابی به این امکان چندان هم ساده و آسان نبوده است؛ بسیاری از تولیدکنندگان در ساخت پنل های OLED با مشکلات فنی بسیار مواجه شده و از سوی دیگر هزینه بالای سرمایه گذاری هم تا حد زیادی کار را مشکل می ساخت. LG Display با اتکا بر مهارات فنی و نوآوری خود، توانست پیش از دیگران به این مشکلات و موانع غلبه کرده و یک پنل OLED فوق العاده و بهینه را وارد بازار نماید.

پژوهش های مداوم و طولانی برای دستیابی به فناوری OLED

نخستین پژوهش های LG Display – شرکتی که به دلیل راهکارهای خارق العاده خود در زمینه LCD های با رزولوشن بالا چون AHIPS ها از شهرت بسیاری برخوردار است – در مورد OLED ها به سال 1988 باز می گردد. ایمان شرکت به عرضه صفحه نمایش های OLED با عرضه یک صفحه نمایش 1.8 اینچی– از نوع AMOLED در سال 2000- قوی تر شد  و پس از آن بود که شرکت تصمیم گرفت به پژوهش های خود برای توسعه فناوری OLED شتاب بخشد.

در سال 2004 ، LG Display نمونه ای از یک تلویزیون 20.1 اینچی AMOLED و در ماه مه 2006 ، نخستین پنل 14.1 اینچی منعطف از همین نوع (AMOLED) را معرفی کرد. پس از آن ، ماه مه سال 2007 نیز این روند با  معرفی پنل 14.1 اینچی تمام رنگی و منعطف AMOLED ، ادامه پیدا کرد. در اواخر سال 2009 ، LG  شروع به تولید انبوه بزرگترین تلویزیون های AMOLED دنیا که از اندازه 15 اینچی برخوردار بودند، نمود. در نمایشگاه IFA سال 2010 ، که بزرگترین نمایشگاه محصولات الکترونیکی در اروپا محسوب می شود، LG Display یک پنل OLED 31 اینچی با قابلیت نمایش سه بعدی معرفی کرده و پا را فراتر نهاد.

سال های متوالی و طولانی در کنار خلاصه ای از پیشرفت LG Display در سطر های بالا، مقدمه خوبی برای بحث در مورد نخستین پنل 55 اینچی OLED دنیاست که توسط شرکت تولید شده است. بر اساس مهارت و تجربه ای که LG Display در زمینه توسعه فناوری OLED کسب کرده بود، شرکت تصمیمی راهبردی برای بهره گیری از فناوری  اختصاصی WRGB OLED ،برای غلبه بر موانعی که دیگر سازندگان را از تولید پنل های بهینه و بزرگ OLED باز می داشت، گرفت.  با شروع تولید انبوه و تجاری سازی ، حالا WRGB OLED به عنوان آغازگر عصر تلویزیون های OLED نام خود را بر سر زبان ها انداخته است.

راهکاری بهینه برای پنل های OLED بزرگ : LG Display WRGB

با وجود چندین عامل فنی در کنار هم، فناوری و فرآیند مورد نیاز برای تولید انبوه پنل های OLED چالش بزرگی به نظر می رسید.  همین طور نیاز به سطح سرمایه گذاری وسیع و تجهیزات جدید سبب می شد تا قیمت گذاری مناسب و مطلوب محصولات مرتبط با این فناوری، به سادگی امکانپذیر نباشد.

برای دستیابی به دو ویژگی تولید انبوه و قیمت مناسب در کنار هم، LG Display تصمیم به بهره گیری از بهینه ترین راهکار ممکن برای تولید انبوه پنل های OLED بزرگ گرفت: برد اصلی Oxide TFT در کنار فناوری WRGB OELD ؛

فناوری Oxide TFT که LG Display از آن به صورت یکپارچه در کنار WRGB OLED بهره گرفته است، ماده a-Si را با اکسید در خط تولید معمول TFT جایگزین می کند. این جایگزینی اجازه عملکردی خوب و معادل LTPS (پلی سیلیکون با دمای پایین) به آن داده و در هنگام به کارگیری برای تولید OLED می تواند به طرز قابل ملاحظه ای هزینه تولید را کاهش دهد.

راهکار بهینه WRGB OLED متعلق به LG Display با وجود چهار ساب پیکسل رنگی، رنگ هایی دقیق تر وعمیق تر تولید کرده و با بهره گیری از فناوری Color Refiner ، زوایای دید عریض تری هم دراختیار بینندگان قرار می دهد. علاوه بر این، زمان پاسخدهی بالا سبب می شود تا بینندگان شاهد تصویری واضح تر و شفاف تر باشند. و در آخر بدون نیاز به استفاده اجباری از ماسک های فلزی رقیق که در فناوری RGB OLED مورد نیاز است، WRGB OLED از بهره وری بهتری برخوردار بوده و بنابراین قابلیت تبدیل شدن به استاندارد بهتری برای تولید پنل های OLED بزرگتر را دارد.

تحسین همگانی WRGB

با ابداع نوآورانه این فناوری پس از سرمایه گذاری عظیم و به کارگیری آن در محصولات، تلویزیون OLED ساخت LG توانست به عناوین محصول برگزیده CES و محصول برتر CES 2012 که توسط مجله CNET انتخاب شد، دست یابد. این محصول توانست در ماه مه 2012 نیز به عنوان بهترین محصول چند رسانه ای سال، جایزه ویژه ریاست جمهوری کره را دریافت کند.

بعد تر در سپتامبر 2012، این تلویزیون توانست جایزه برترین صفحه نمایش اروپایی از EISA ، که معتبرترین موسسه در نوع خود در اروپا محسوب می شود را دریافت کرده و به عنوان محصول برگزیده در گردهمایی تخصصی نمایش 2012 که توسط SID برگزار شد، دست پیدا کند.

علاوه بر این، برتری فناوری های مورد استفاده تلویزیون در کنار جوایز مربوط به طراحی،به این محصول بعد دیگری هم می بخشد. این محصول در این زمینه توانست به جوایزی چون جایزه Silver از IDEA (International Design Excellence Awards) ، جایزه بین المللی طراحی از آمریکا و جایزه طراحی ریاست جمهوری کره در اکتبر 2012 نیز دست پیدا کند.

پرچمدار فناوری های صفحه نمایش آینده

LG Display با مهارت و تجربه فوق العاده خود در زمینه تولید صفحه نمایش و فناوری های OLED به پیشگامی خود در این بازار ادامه خواهد داد. برای بهره گیری از مزایای اصلی بازار بالقوه OLED ها، شرکت در فوریه 2013 اعلام کرد که رقم بی سابقه 706 میلیارد وون کره را در خط تولید پنل های تلویزیون OLED نسل هشتم به کار خواهد گرفت.

علاوه بر این، LG Display در تلاش برای تولید OLED های خمیده و منعطف نیز هست که بازار خوبی برای آن ها پیش بینی می شود. از آنجایی که دمای بسیار اندکی برای تولید OLED ها مورد نیاز است، به جای استفاده از شیشه امکان استفاده از پلاستیک در بُرد های اصلی آن ها وجود دارد. با بهره گیری از چنین مشخصه ای، LG Display می تواند صفحه نمایش های OLED خمیده و منعطف تولید کند. علاوه بر این، از آنجاییکه OLED ها نیازمند نور پس زمینه نیستند، به عنوان بهترین فناوری برای استفاده در صفحه نمایش های شفاف نسبت به دیگر رقبا نیز مطرح اند.

با عرضه پیشرفت ها و نوآوری های بسیار چون FPR 3D ، AH IPS و … در صنعت صفحه نمایش ها توسط LG Display ، شرکت می خواهد با وجود فناوری های متمایز و برتر، همچنان پیشروی بازار تلویزیون های OLED باشد.

جمع بندی

1)      تاریخچه تولید و توسعه OLED ها توسط LG Display

OCT. 2004            توسعه بزرگترین صفحه نمایش 20.1 اینچی AMOLED دنیا بر مبنای LTPS

MAY 2006            توسعه نخستین صفحه نمایش 14.1 اینچی منعطف AMOLED دنیا

MAY 2007            توسعه نخستین صفحه نمایش چهار اینچی تمام رنگی منعطف دنیا

MAY 2008            رونمایی از صفحه نمایش 15 اینچی AMOLED بر مبنای a-Si برای نخستین بار در SID 2008

JUN. 2009            رونمایی از صفحه نمایش 15 اینچی AMOLED بر مبنای LTPS برای نخستین بار در SID 2009

OCT. 2009            تولید انبوه نخستین صفحه نمایش 15 اینچی AMOLED دنیا

AUG. 2010           رونمایی از نخستین صفحه نمایش 31 اینچی سه بعدی OLED دنیا برای نخستین بار در IFA 2010

MAR. 2011          تولید انبوه پنل 3.5 اینچی AMOLED

DEC. 2011            توسعه نخستین و بزرگترین پنل WRGB دنیا با قطری 55 اینچی

JAN. 2012            معرفی پنل WRGB OLED در CES 2012

2)      مزایای اصلی فناوری انحصاری WRGB OLED

1)      دقت بالاتر در نمایش رنگ ها با وجود چهار ساب پیکسل رنگی

  • فناوری WRGB OLED شرکت LG Display یک ساب پیکسل سفید به ساب پیکسل های همیشگی قرمز، سبز و آبی اضافه کرده و با وجود قابلیت نمایش گستره وسیع تری از رنگ ها، تصویری با کیفیت تر و روشن تر ارائه می دهد.
  • با وجود هشت میلیون ساب پیکسل، نمایش تصاویر Full HD نسبت به پنل های مشابه که از شش میلیون ساب پیکسل بهره می گیرند, بسیاری عمیق تر و شفاف تر بوده و تجربه ای بی نظیر برای بیننده به ارمغان می آورد.

2)      زوایای دید عالی با وجود فناوری Color Refiner

  • WRGB OLED از فناوری Color Refiner که در آن هر پیکسل رنگی از چهار ساب پیکسل بهره گرفته برخوردار است و بنابراین زوایای دید فوق العاده ای بدون از دست رفتن کنتراست و یا تغییر رنگ ها عرضه می کند.
  • از سوی دیگر ، RGB OLED به ماتریس های مشکی برای جدا سازی رنگ های قرمز، سبز و آبی نیاز دارد.
  • به دلیل طول ماتریس مشکی به کار گرفته شده، میزان ناحیه ای که برای عبور نور در نظر گرفته شده است، بسیار باریک بوده و بنابراین منجر به تغییر شکل نور می شود. این تغییر شکل نور ، بنا به زاویه دید، به تغییر رنگ ها می انجامد.

3)      سازگاری عالی با فناوری Oxide TFT

  • فناوری WRGB OLED LG Display ، بورد اصلی oxide TFT را با چهار ساب پیکسل در لایه بالایی ترکیب می کند تا امکان تولید پنل های بزرگ OLED با حفظ مزایای آن فراهم آید.

۱ نظر

حسین ۱۷ مهر ۱۳۹۲ پاسخ

بنام خدا
با سلام
تلوزیون های لامپ تصویر توانستند کیفیت قابل قبولی نسبت به تلوزیونهای مکانیکی که قابلیت ۳۰ خط اسکن و ایجاد تصویری نا واضح بر روی پرده سفید پارچه ای را داشت ارائه دهند تعداد خطوط اسکن تلوزیونهای لامپ تصویر هم از ۲۹۰ به ۵۲۵ خط اسکن در سیستم پال استاندارد افزایش یافت هر چند در آخر راه برخی از تولید کنندگان مانند سونی و پاناسونیک در سال ۲۰۰۶ میلادی نمونه هایی با قابلیت اسکن ۱۰۸۰ خط نیز به بازار عرضه و حت نمونه هایی با نسبت ۹ به ۱۶ و یا واید تولید شد در عمر بیش از ۹۰ ساله فن آوری لامپ تصویر یا همان CRT تلوزیون رنگی اختراع شد ارائه اولین تلوزیون با فن آوری تنیترون در سال ۱۹۶۸ میلادی توسط سونی از مهمترین اختراعات در فن آوری تلوزیونهای لام÷ تصویر به شمار می رفت جالب است بدانید هنوز تلوزیونهای لامپ تصویر در کشورهای در حال توسعه محبوبت خاصی دارد و هنوز تلوزیونهای لامپ تصویر ال جی در برخی از کشورها مانند هند تولید می گردد سنگینی لامپ تصویر و ابعاد آن نقطه ضعف این فن آوی بود هر چند هنوز هم از جنبه کنتراست و شدت روشنائی حرفی برای گفتن دارد فن آوری که در این میان به آن اشاره نشد پلاسماست که به علت ارزانی آن نسبت به تلوزیونهای ال ای دی هنوز هم مشتریان خاص خود را دارد اما در خصوص فن آوری OLED بسیاری از تولید کنندگان تلوزیون روی این فن آوری کار کرده اند اما بنظر می رسد این فن آوری در حال حاضر و بصورت جدی فقط توسط ال جی تجاری سازی شده و در حال توسعه است شاید بعلت گران قیمت و کمیاب بودن مواد اولیه اورکانیک مورد نیاز جهت تولید پنل با این فن آوری که باعث بالا رفت قیمت نهایی محصول تولید شده با این فن آوری می باشد دیگران عطایش را به لقایش بخشیده اند زیرا به غیر از ال جی که حد اقل تا کنون چهار مدل گوناگون از این محصول را در سایز ۵۵ اینچ بصورت تجاری روانه بازار و از یک نمونه ۷۷ اینچی آن در سال جاری رو نمائی کرد فقط رقیب هم وطن او یعنی سامسونگ آنهم فقط یک مدل ۵۵ اینچی را بصورت تجاری و تولید انبوه به بازار عرضه کرده حال با توجه به انعقاد قرارداد دولت کره جنوبی با ال جی در خصوص توسعه فن آوری صفحات نمایش منعطف با فن آوری OLED باید منتظریکی از این سه اتفاق باشیم امکان یافتن مواد جایگزین به جا مواد اورکانیکی که فعلا در تولید تلوزیونهای OLED مورد استفاده قرار می گیرد امکان تولید این مواد به روشی خاص و غیر مرسوم مانند روی که برای تولید آلومینیم اختراع و مرسوم و ظروف آلومینیمی را از ظروف اشرافی به ظروف با کارکرد عام تبدیل کرد و یا کشف ماده جایگزین همانند اتفاقی که برای صفحات نمایش کریستال مایع افتاد و قیمت جهانی آن را تا یک چهارم کاهش داد و یا اختراع فن آوری دیگری که جایگزین فن آوری OLED خواهد گردید .
موفق باشید .

نظر دهید