۱۳ آبان ۱۳۹۲

LG Display و ورود به دنیای ماشین‌ها

با توجه به سیار بودن خودروها، جای تعجب ندارد که خودروساز ها به دنبال توسعه فناوری های درون خودرویی و ارتباطات میان آن ها باشند. اغلب ماشین ها به عنوان بخشی از اکو سیستم بی سیمی در نظر گرفته می شوند که اطلاعات و قابلیت های بسیاری را عرضه کرده و طبعا گام بعدی که باید در چنین محیطی دنبال شود، نحوه نمایش و مشاهده این اطلاعات است.

با آنکه شگفت انگیز است اما رشد همه جانبه تکنولوژیکی خودروها فرصت های بسیاری را برای به کارگیری صفحه نمایش در درون آن ها خلق کرده است. مطالعه ای که توسط J.D.Power در سال 2013 انجام شد، نشان می دهد 82 درصد از مالکان خودروها در ایالات متحده که گوشی هوشمند  نیز دارند ، به نرم افزار یا ابزاری خاص برای استفاده در داخل خودرو علاقه داشته و بر طبق همین مطالعه، کاربران بیشتر به دنبال فناوری هایی هستند که تا حد امکان رانندگی آن ها را سهولت ببخشد. همه این موارد نشان می دهد که فناوری های هوشمند خودرویی، امکان مکالمه تلفنی آسان بدون درگیر شدن دست ها ، موسیقی، آب و هوا، مسیریابی و هشدار های خودکار پیش از رخداد تصادف ، بیش از هر وقت دیگری برای خریداران خودروها جذاب شده اند.

با در نظر گرفتن این نکته که بازار نمایشگر های درون خودرویی ، بازاری رو به رشد و توسعه است ، می توان آن را موقعیت تجاری ممتازی برای شرکتی چونLG Display  تلقی کرد که در حال حاضر نیز با معرفی فناوری IPS به این بخش هیجان انگیز، تا حدی آن  را اشغال کرده است.

AH-IPS : گزینه ای عالی برای مشاهده و طراحی نیازها در نمایشگر های خودکار نسل بعدی ماشین ها

بر خلاف صفحه نمایش های معمول که اغلب از زاویه ای مستقیم دیده می شوند، صفحه نمایش های طراحی شده برای خودروها نیاز به مشاهده از زوایای متفاوت دارد. برای مثال، صفحه نمایش مرکزی اطلاعات یا CID ، که در مرکز بخش جلویی خودرو قرار دارد، باید از زوایای دید گسترده در کنار قابلیت نمایش واضح و دقیق اطلاعات به رانندگان بهره مند باشد. اما در اینجا فقط راحتی و آسایش راننده مطرح نیست و ایمنی مسافران در رده نخست اهمیت قرار دارد. فناوری AH-IPS شرکت LG Display که حالا جای خود را در گوشی های تلفن همراه مستحکم کرده است، به خوبی این نیازها را برآورده ساخته و در بخش عمده ای از صفحه نمایش های ویژه خودرو کاربرد دارد. AH-IPS ها به دلیل زوایای دید عالی ، وضوح بالا و رنگ های طبیعی که برای نمایش بهتر اطلاعات در نمایشگرهای نسل بعد درون خودرویی ضروری است ، هم بسیار مشهور هستند.

علاوه بر این، یکی از ویژگی های کلیدی نسل آینده نمایشگرهای ویژه خودرو، روشنایی آن ها و همین طور خوانایی در برابر تابش مستقیم نور آفتاب است. در مورد گوشی های هوشمند، بسیاری از آن ها از پوشش های ضد انعکاسی بر روی صفحه نمایش های خود بهره می برند که خوانایی آن ها را در فضای باز به طرز قابل توجهی افزایش می دهد. اما در مورد نمایشگرهای ویژه خودرو و به دلیل آنکه ممکن است به دلیل ترافیک و کندی، امکان حرکت و جابجایی وجود نداشته باشد، این امر امکانپذیر نیست.  یکی دیگر از مشکلاتی که در این مورد مطرح است هم این است که صفحه نمایش های لمسی که در نسل آینده به صورت وسیعی در خودروها به کار گرفته خواهند شد، شفافیت پایین تری داشته و نور محیط را به شدت باز می تابانند. بدین ترتیب باز هم از میزان خوانایی صفحه نمایش کاسته می شود. برای غلبه بر این مشکل، سازندگان خودروها بر سر این اصل که روشنایی نمایشگرهای نسل آینده خودروها حداقل باید 600nit باشد ، به توافق رسیده اند. LG به نوبه خود در گردهماییSID در Display Week 2013  ، یک پنل 12.3 اینچی Full HD از نوع LCD برای داشبوردهای خودرو ها با روشنایی فوق العاده 800nit و نرخ صحت رنگ 85 درصدی عرضه کرد.

قابلیت های لمسی خوب نیز برای دریافت سریع اطلاعات در این صفحه نمایش ها لازم و ضروری است. در واقع ، صفحه نمایش های لمسی LG Display نیز تابحال در بسیاری از گوشی ها و تبلت ها به کار گرفته شده اند.  این صفحه نمایش ها به دلیل عملکرد خوب خود بسیار محبوب بوده و چنین تجربه ای را در نمایشگر های ویژه درون خودرویی نیز ارائه خواهند کرد.

یکی دیگر از نیازمندی های کلیدی برای نمایشگرهای ویژه خودرو ، بهینه بودن مصرف انرژی در آن هاست. با افزایش نیاز به نمایش اطلاعات بیشتر و همین طور تعداد نمایشگرهای مورد استفاده برای این کار، نسل آینده نمایشگر های ویژه خودرو باید عملکرد خوبی در مصرف انرژی از خود نشان دهند. در مقایسه با سایر فناوری های مرتبط چون TN و VA ، نمایشگرهای AH-IPS ساختLG Display حتی با وجود میزان روشنایی بالاتر، انرژی بسیار کمتری نسبت به رقبا مصرف می کنند.

گام بعدی LG Display در بازار نمایشگرهای خودرو

بر طبق پژوهش های انجام شده توسط بنیاد DisplaySearch ، فروش نمایشگرهای خودرو در سال 2012 با 16 درصد رشد به 49 میلیون عدد رسیده است و انتظار می رود این رقم تا سال 2016 به 70 میلیون عدد افزایش پیدا کند.

از نظر سهم بازار، LG Display در حال حاضر در میان سه شرکت برتر دیده می شود.  با وجود پیشگامی و فلسفه حرکت رو به جلو و همین طور سوابق بی نظیر، فناوری های پیشرفته نظیر IPS و تلاش های نوآورانه برای بهینه سازی تجارب کاربری، به نظر می رسد بزودی باید شاهد تسخیر این بازار توسط بزرگترین تولید کننده صفحه نمایش در دنیا باشیم.

۱ نظر

حسین ۱۵ آبان ۱۳۹۲ پاسخ

بنام خدا
با سلام
شدت روشنائی پنل های مرد استفاده در تلوزیون منازل ( ال سی دی و ال ای دی ) بین ۳۵۰ تا ۴۰۰ NIT ( واحد شدت روشنائی در واحد سطح ) و در نمایشگر AH-IPS این شدت روشنائی حداقل دو برابر است بر اساس تجربه شخصی تصیه می کنم برای مقایسه پنل های IPS با پنل های VM و TN برنامه های زنده تلوزیون مانند اخبار شبکه خبر را در این دو فن آوری مقایسه کنید در وهله اول میزان درخشندگی فن آوری شرکتهای رقیب ممکن است جلب توجه کند اما با دقت در جزئیات بویژه چهره ها واقعی بودن رنگ پوست و ناهمواریهاو … و بقیه جزئیات در پخش SD شبکه های داخلی کاملا مشخص است و در نمایش عکس و فیلم های گرفته شده با دوربین های ّFHD بخصوص انواع حرفه ای این تفاوت جزئیات کاملا قابل مشاهده است ضمنا زاویه دید وسیع این فن آوری را باید در نظر داشت که در جمع بندی نهایی برتری این فن آوری بر فن آوریهای VA و TN رقیبان غلبه می کند پس برای مقایسه به تصاویر از فاصله دور بسنده نکنید و تفاوتها را از نزدیک بررسی کنید از این ایجاد رنگهای طبیعی و زاویه دید گسترده فن آوری TRILUMINOS سونی با IPS ال جی و پاناسونیک قدرت رقابت دارد به یاد داشته باشید در منزل از فاصله نزدیکتر نسبت به فروشگاهها تلوزیون را مشاهده می کنید البته برای برخی ها دیدن واضح چین و چروکها و لک های صورت و … خودشان با وضوح بالا روی صفحه عریض تلوزیون خوشایند نیست این افراد بهتر است ابتدا عکس ها را ویرایش و فیلم ها را با حداقل کیفیت بگیرند و یا اخرید تلوزیون ال جی صرف نظر کنند نظر شما در این رابطه چیست ؟
موفق باشید .

نظر دهید