۱۹ دی ۱۳۹۲

بررسی نکسوس 5 گوگل از دید سایت زومیت

نکسوس 5 جدیدترین تلفن هوشمند گوگل است که همچون نسل قبل توسط ال‌جی تولید شده است. نمایشگر IPS با رزولوشن Full HD و تراکم 445 پیکسل بر اینچ، جدیدترین نسخه سیستم عامل اندروید کیت‌کت، طراحی زیبا و کیفیت ساخت بالا و بهره‌گیری از تراشه پرقدرت Snapdragon 800 از مهم‌ترین ویژگی‌های نکسوس 5 به شمار می‌روند که در ادامه به بررسی تمام جزئیات آن خواهیم پرداخت. همراه زومیت باشید.

گوگل اولین دستگاه نکسوس خود را با همکاری کمپانی تایوانی اچ‌تی‌سی با نام Nexus One ارائه نمود. دستگاهی که در همان لحظه معرفی با استقبال گرمی مواجه گردید. سپس گوگل به کره‌‌ای‌ها روی آورد و پس از ارائه دو نکسوس با سامسونگ به نام‌های Nexus S و Galaxy Nexus سال گذشته به سراغ ال‌جی رفت و اندروید 4.2 آبنبات پاستیلی را به همراه Nexus 4 معرفی نمود. دستگاه‌های نکسوس معمولا بر اساس سخت‌افزار پرچمدار کمپانی سازنده ساخته شده و ویژگی های سخت‌افزاری شبیه به آنها دارند. نکسوس 5 حاصل دومین تجربه همکاری گوگل با ال‌جی است. این دستگاه مبتنی بر پرچمدار جدید کره‌ای‌ها، یعنی G2 ساخته شده و مشخصاتی مشابه آن را یدک می‌کشد. دستگاه‌های نکسوس مجهز به اندروید خام بوده و همواره اولین دستگاه‌هایی هستند که به نسخه جدید این سیستم عامل بروزرسانی می‌گردند.

 

گوگل پروژه‌های نکسوس بر روی تبلت‌ها را نیز با همکاری ایسوس و سامسونگ ادامه داده و معمولا هر بار که می‌خواهد نسخه جدیدی از اندروید را ارائه نماید، یک تبلت 7 اینچ، 10 اینچ یا گوشی هوشمند نکسوسی را معرفی می‌کند. برای آشنایی بیشتر با دستگاه‌های نکسوس و مقایسه بصری آنها با یکدیگر می‌توانید به مطلب «مقایسه تمام گوشی‌های سری نکسوس» مراجعه کنید. همچنین برای اطلاعات کامل درباره سیستم عامل همراه گوگل می‌توانید «تاریخچه سیستم عامل اندروید» را مطالعه نمایید.

Nexus 5 Review

نکسوس 5 طراحی جذابی دارد و در دو رنگ مشکی و سفید روانه بازار شده است. تنها تفاوت مدل مشکی و سفید در قسمت پشت گوشی است و در قسمت جلویی گوشی هیچ تفاوتی بین دو مدل مشاهده نمی‌شود. فقط در مدل سفید رنگ، اسپیکر مکالمه نیز همچون بدنه پشتی به رنگ سفید است.

طراحی و سخت افزار

نکسوس 5 دستگاهی خوش‌ساخت است که زیبایی، یکی از نقاط قوت آن محسوب می‌گردد. ال‌جی توانسته تا جای ممکن لبه‌های بدنه در اطراف نمایشگر را کوچک‌ کند، به طوری که از فاصله دور به شکلی به نظر می‌رسد  که انگار کل بخش جلوی گوشی توسط نمایشگر پر شده است. بدنه دستگاه از جنس پلاستیک نسبتا باکیفیتی ساخته شده که هنگام کار با آن حس خوبی به کاربر منتقل می‌گردد.

 

nexus5_review_zoomit_01nexus5_review_zoomit_02nexus5_review_zoomit_03

nexus5_review_zoomit_04nexus5_review_zoomit_05nexus5_review_zoomit_06
nexus5_review_zoomit_07nexus5_review_zoomit_08nexus5_review_zoomit_09nexus5_review_zoomit_10nexus5_review_zoomit_11nexus5_review_zoomit_12
nexus5_review_zoomit_13nexus5_review_zoomit_14nexus5_review_zoomit_15
nexus5_review_zoomit_16nexus5_review_zoomit_17nexus5_review_zoomit_18nexus5_review_zoomit_19nexus5_review_zoomit_20nexus5_review_zoomit_21
nexus5_review_zoomit_22nexus5_review_zoomit_23nexus5_review_zoomit_24
nexus5_review_zoomit_25nexus5_review_zoomit_26nexus5_review_zoomit_27
nexus5_review_zoomit_28nexus5_review_zoomit_29nexus5_review_zoomit_30

در بخش جلوی دستگاه نمایشگر 4.95 اینچ IPS با رزولوشن Full HD قرار دارد. لبه‌های نمایشگر در سمت چپ و راست بسیار نازک هستند. در بالای نمایشگر، اسپیکر مکالمه با طراحی زیبایی قرار گرفته است. در سمت چپ آن دوربین مکالمه تصویری با سنسور 1.3 مگاپیکسل و در سمت راست نیز دو سنسور سنجش نور و نزدیکی تعبیه شده‌اند که به سختی می‌توان آن ها را مشاهده کرد. در پایین نمایشگر فقط چراغ LED اطلاع‌رسانی جای گرفته که کاربر را از اطلاع‌رسانی‌ها و پیام‌های ورودی مطلع می‌سازد. این چراغ به زیبایی دستگاه کمک زیادی کرده و نور آن با توجه به رنگ آیکون اپلیکیشن مربوطه تنظیم می‌شود.کل بخش جلوی نکسوس 5 نیز با یک محافظ گوریلاگلس 3 پوشانده شده است.

دور دستگاه با یک قاب پلاستیکی بسیار باکیفیت و محکم پوشانده شده است. در لبه بالا (که همچون لبه پایینی شکل منحنی دارد)، شاهد جک 3.5 میلی‌متری هدفون هستیم و در لبه پایینی نیز اسپیکرهای استریو و در وسط آنها پورت microUSB قرار داده شده است. در لبه سمت راست درگاه microSIM و در بالای آن دکمه پاور/قفل صفحه تعبیه شده است. سیم‌کارت باید داخل سینی مخصوص که با استفاده از سوزن از بدنه خارج می‌گردد، قرار گرفته و بدین صورت در بدنه جای گیرد. دکمه پاور کمی بیش از حد معمول از بدنه بیرون زده که به نظر می‌رسد ال‌جی قصد دارد در نسخه‌های آتی نکسوس 5 این مشکل را برطرف سازد. در لبه سمت چپ دستگاه نیز فقط دکمه‌های تنظیم حجم صدا قرار گرفته‌اند که هنگام استفاده از دوربین نقش دکمه شاتر را نیز ایفا می‌کنند. دکمه‌های «حجم صدا» و «پاور/قفل صفحه» از جنس سرامیک بوده و از کیفیت مطلوبی برخوردارند.

nexus 5

قسمت پشت بدنه نکسوس، از طراحی ساده و زیبایی برخوردار است و هرچند این قسمت از جنس پلاستیک است اما از کیفیت مناسبی برخوردار بوده و  رنگ مات آن حس  استحکام بالای بدنه را به انسان منتقل می‌کند. همچنین حالت زبر بودن ملایم آن باعث می‌گردد که دستگاه به خوبی در دست قرار گرفته و سُر نخورد.

مشخصات سخت افزاری

  • سیستم-روی-یک-چیپ Snapdargon 800 با چهار هسته Krait 400 و فرکانس 2.3 گیگاهرتز، حافظه رم 2 گیگابایت و گرافیک Adreno 330
  • صفحه نمایش 4.95 اینچ با رزولوشن 1080p و تراکم پیکسل 445 از نوع IPS LCD به همراه محافظ گوریلا گلس 3
  • سیستم عامل اندروید 4.4 کیت‌کت
  • دوربین 8 مگاپیکسل به همراه فوکوس خودکار، لرزش‌گیر اپتیکال و فلاش LED
  • دوربین جلو 1.3 مگاپیکسل
  • حافظه ذخیره سازی 16 و 32 گیگابایت، بدون درگاه microSD
  • باتری 2300 میلی‌آمپر ساعتی و غیر قابل تعویض
  • بلوتوث نسخه 4، NFC و درگاه میکرو USB
  • ابعاد 137.9 در 69.2 در 8.6 میلی‌متر / وزن 130 گرم
  • قیمت: متاسفانه به دلیل عدم ورود رسمی این گوشی به بازار کشور، هنوز قیمت تثبیت‌ شده‌ای برای آن وجود ندارد، ولی قیمت غیررسمی آن در حال حاضر برای مدل 16 گیگابایت حدودا 1,550,000 تومان و برای مدل 32 گیگابایت در حدود 1,850,000 تومان می‌باشد

بدنه پشت دستگاه مشخصا از لبه‌ها جدا است و جنس متفاوتی نیز دارد. اما امکان جداسازی آن و دسترسی به باتری وجود ندارد و فقط متخصصین و تعمیرکاران با استفاده از ابزارهای مخصوص می‌توانند این کار را انجام دهند. لوگوی بزرگ نکسوس به صورت عمودی در پشت دستگاه نقش بسته و در زیر آن نیز لوگوی کوچک کمپانی ال‌جی، سازنده نکسوس 5 مشاهده می‌گردد. تنها چیزی که باقی می‌ماند، دوربین هشت مگاپیکسلی مجهز به لرزش‌گیر اپتیکال است که در گوشه سمت چپ بالا قرار داده شده و در زیر آن نیز فلش LED مشاهده می‌شود. لنز گرد دوربین اندکی از بدنه خارج شده و روی آن یک محافظ شیشه‌ای مقاوم قرار گرفته است. در مورد شکل ظاهری لنز دوربین سلایق و نظرات متفاوتی وجود دارد. عده‌ای آن را تنها بخش «زشت» در طراحی دستگاه می‌دانند و عده‌ای دیگر نیز طراحی آن را «متفاوت و زیبا» قلمداد می‌کنند! ما هم به این نتیجه رسیدیم که این امر بیشتر سلیقه‌ای است و شما زومیتی‌های عزیز نیز با مشاهده عکس‌ها ممکن است نظرات متنوعی داشته باشید.

نکسوس 5 گوگل

ارگونومی نکسوس 5 راضی‌کننده است. هنگامی که آن را در دست می‌گیرید بلافاصله متوجه آن می‌شوید. با وجود نمایشگر 5 اینچ، بدنه نکسوس 5 کاملا مینیمالیستی طراحی و ساخته شده است و همین موضوع باعث شده تا دستگاه ارگونومی مناسبی داشته باشد. فاکتورهایی چون لبه‌های گرد به جای لبه‌های تیز، جنس بدنه غیر-لیز، وزن بسیار کم، ابعاد کوچک و اندکی گودی در قسمت پشت باعث شده تا این محصول ارگونومی بسیار بالایی داشته و به یکی از خوش‌دست‌ترین گوشی‌های هوشمند کنونی بازار بدل گردد.

نکسوس 5 با دو حجم حافظه ذخیره سازی 16 یا 32 گیگابایت عرضه می‌شود. کل سیستم عامل چیزی کمتر از 4 گیگابایت فضای حافظه را اشغال کرده است. این بدان معنی است که در مدل 16 گیگابایت، حدودا 12 گیگابایت فضای خالی و در مدل 32 گیگابایت نیز حدودا 28 گیگابایت فضا برای ذخیره‌سازی اطلاعات در دسترس می‌باشد.

Nexus 5 review zoomit

این گوشی فاقد درگاه میکرو SD است، که به این معنی است که کاربر نمی‌تواند از حافظه ذخیره‌سازی خارجی در آن استفاده نماید.  اسپیکر این گوشی نیز توانایی زیادی در پخش با کیفیت صدا دارد؛ این موضوع، به خصوص هنگامی که در فضای آرام و کم‌صدا هستید، بیشتر نمود پیدا می‌کند. البته حجم صدای خروجی به اندازه پرچمدارانی همچون HTC One نیست و اندکی نکسوس 5 در این حوزه از برترین گوشی‌های بازار ضعیف‌تر است. یکی از اشکالات مهم در مورد اسپیکر، مربوط به محل قرار گیری آن‌ها است که هنگامی که گوشی را در دست می‌گیرید تا با آن بازی کنید یا به تماشای ویدیو بنشینید، باید حواستان باشد که دستتان دریچه اسپیکرها را نپوشاند، چرا که در این صورت حجم صدایی که می‌شنوید، به شدت افت می‌نماید.

بسیار سخت است که بتوان از بدنه و طراحی ظاهری نکسوس 5 ایراد گرفت. این دستگاه بی‌ایراد نیست، ولی اگر کاربر سخت‌گیری هستید، نباید در ظاهر آن به دنبال عیب و ایراد باشید!

نکسوس 5 همچون نسل قبل از فناوری شارژ بی‌سیم QI پشتیبانی می‌کند و قادر است توسط شارژرهای بی‌سیم سازگار با استاندارد QI شارژ شود. خود گوگل نیز یک صفحه شارژر را به عنوان لوازم جانبی برای نکسوس 4 ارائه نموده بود که با همان شارژر نیز می‌توان نکسوس 5 را شارژ کرد. نکسوس 5 همچنین از وای-فای دوبانده، DLNA، بلوتوث 4، NFC و USB OTG نیز پشتیبانی می‌کند تا به راحتی قادر به اتصال لوازم جانبی خارجی مانند حافظه فلش، گیم پد یا کی برد و ماوس از طریق درگاه USB به تلفن باشید.

نکسوس 5 دارای دو سنسور  برای تشخیص راه رفتن کاربر و دیگری شمارنده تعداد قدم‌های او است. گوگل پشتیبانی از این سنسورها را در اندروید کیت کت نیز اضافه کرده است تا توسعه دهندگان امکان دسترسی به API مربوط به آن‌ها را داشته و در نرم افزارهای خود از آن‌ها بهره ببرند. قبلا سامسونگ نیز در نوت ۳ و گلکسی S4 و با برنامه S Health از این امکان بهره برده است. اما این سنسورها چطور کار می‌کنند و به چه درد می‌خورند. ابتدا سنسور اول تشخیص می‌دهد که شما در حال حرکت هستید و سپس سنسور دوم شروع به شمارش قدم‌هایی که بر می‌دارید، می‌کند. در نهایت نیز این اطلاعات در اختیار نرم افزارهای ورزشی یا مرتبط با سلامت قرار داده شده و از آن‌ها استفاده می‌کنند.

نمایشگر

صفحه نمایش 5 اینچی نکسوس 5 دارای رزولوشن 1080p یا 1920 در 1080 پیکسل است که تراکم 445 پیکسل در اینچ را موجب می‌شود. این صفحه نمایش از نوع IPS LCD است. یکی از مزایای این نوع نمایشگرها، توانایی نمایش رنگ‌ها به صورت طبیعی و ارائه زاویه دید قابل قبول است.

display nexus5 review zoomitیکی از مهم‌ترین تغییرات انجام شده در نکسوس 5 نسبت به نکسوس 4 مربوط به همین صفحه نمایش است. رزولوشن صفحه نمایش از 1280 در 768 پیکسل به 1080p ارتقاء یافته و نسبت تصویر نیز از 15:9 به 16:9 تغییر کرده است. اما اگر نکسوس 5 را در کنار LG G2 یا HTC One قرار دهید، متوجه خواهید شد که تصاویر در دو تلفن نام برده شده کمی زنده‌تر و جذاب‌تر از نکسوس 5 نمایش داده می‌شوند.  تراکم پیکسل‌ها در صفحه نمایش نکسوس 5 آن‌قدر زیاد است که امکان تفکیک پیکسل‌ها توسط چشمان غیر مسلح وجود ندارد.

ایده اصلی پشت این فناوری آن است که وقتی در حال مشاهده یک تصویر ثابت هستید، PSR بصورت خودکار تصویر صفحه نمایش را رفرش نموده و پردازنده گرافیکی از مدار خارج می‌شود و استراحت می‌کند. فرض کنید در حال مطالعه یک فایل PDF یا یک متن یا حتی در حال مشاهده یک عکس هستید، زمانی PSR وجود نداشته باشد، پردازنده گرافیکی مجبور است بطور متناوب تصویر را آماده نموده و پخش کند تا شما تصویر را بر روی صفحه مشاهده کنید، اما وقتی PSR فعال باشد، تصویر در حافظه خاصی بافر شده و بدون درگیر کردن پردازنده گرافیکی (GPU) آن را پخش می‌کند این روند تا زمانی ادامه می‌یابد که شما درخواست تصویر جدیدی را بکنید، مثلا به عکس بعدی درگالری تصاویر مراجعه نموده یا صفحه فایل PDF را به صفحه بعدی ورق بزنید. این فناوری باعث صرفه جویی در مصرف انرژی تا نزدیک به 50 درصد می‌شود. اگر بخاطر داشته باشید ال جی از چنین فناوری با عنوان GRAM در تلفن LG G2 یاد کرده بود.

شدت روشنایی نکسوس 5 بسیار خوب است و به راحتی می‌توان از آن در محیط‌های پرنور خارج از خانه استفاده نمود و در این شرایط تصاویر با وضوح مناسبی قابل مشاهده هستند. از نظر عمق رنگ مشکی نیز این صفحه نمایش بد نیست، اما به خوبی AMOLEDها یا حتی LCD بکار رفته در پرچمدارانی مانند LG G2 یا آیفون 5 نیست. اما در مجموع کنتراست تصویر ارائه شده در نکسوس 5 قابل قبول است.

دوربین

یکی از ایراداتی که همواره به ابزارهای سری نکسوس وارد می‌شد، دوربین نه چندان قوی آن‌ها بود. گلکسی نکسوس با دوربین 5 مگاپیکسلی روانه بازار شد و دوربین 8 مگاپیکسلی نکسوس 4 نیز به خوبی دوربین‌های هم رده خود عمل نمی‌کرد. اما گوگل در نکسوس 5 سعی نموده این مشکل را برطرف کند. نسل پنجم نکسوس مجهز به یک سنسور 8 مگاپیکسل از نوع MP CMOS است که اندازه پیکسل‌ها در آن 1.4 میکرومتر و سایز سنسور نیز 1/3.2 اینچ است. این سنسور که توسط سونی ساخته شده از لرزش گیر اپتیکال مشابه G2 بهره می‌برد. در مقابل این سنسور یک لنز با F/2.4 و فاصله کانونی 4.0 میلی‌متر وجود دارد. افزایش سایز سنسور و متقابل پیکسل‌ها باعث جذب نور بیشتر و ارتقاء سطح کیفی عکس برداری می‌شود. در واقع گوگل به جای افزایش مگاپیکسل‌ها سعی نموده تا از یک سنسور کارآمد در تلفن خود بهره ببرد.

استفاده از سنسور بزرگ در کنار لرزش گیر دست باعث بهبود عملکرد دوربین در عکس برداری در محیط‌های کم نور و همچنین فیلم برداری شود.

نمونه تصاویر گرفته شده با نکسوس 5 گوگل:

 

IMG_20131214_200844 IMG_20131214_201002 IMG_20131214_201757

IMG_20131216_202506 IMG_20131216_202507 IMG_20131216_202508IMG_20131216_202509 IMG_20131216_202510

همانطور که در بخش طراحی اشاره کردیم، ارتفاع لنز کمی بیشتر از بدنه دستگاه است و به همین دلیل برجستگی مشهودی را ایجاد کرده است.

رابط کاربری دوربین در اندروید کیت کت نسبت به اندروید 4.3 تغییری نکرده است. تنها تغییری که ما در هنگام بررسی این گوشی مشاهده کردیم، اضافه شدن گزینه +HDR به گزینه‌های موجود برای عکاسی است. احتمالا همان‌طور که متوجه شده‌اید، نکسوس 5 به همراه یک ویژگی جدید و البته کاربردی به نام +HDR عرضه شده که باعث می‌شود کیفیت تصاویر گرفته شده در حالت HDR بهبود یابند. گوگل از الگوریتم‌های پیشرفته پردازش تصویر در +HDR استفاده کرده و این موضوع، خود را هنگام عکاسی با استفاده از این ویژگی جدید به خوبی نشان می‌دهد.

Screenshot-extra-4

در نکسوس 5 می‌توان با استفاده از دکمه‌های کم و زیاد کردن صدا به عنوان دکمه شاتر استفاده کرد. امکان فوکوس دستی در هر نقطه دلخواه از تصویر نیز با لمس صفحه میسر می‌شود. از دیگر قابلیت‌های اپلیکیشن دوربین نکسوس 5 می‌توان به قابلیت پانوراما و تصویر برداری به صورت کروی اشاره نمود.

نکسوس 5 توانایی ضبط فیلم با رزولوشن ‌های مختلف را دارد و کیفیت فیلم نهایی نیز به لطف استفاده از لرزش‌گیر اپتیکال بسیار خوب است. در نکسوس 5 می‌توان فیلم‌هایی با رزولوشن 1080p را با نرخ 30 فریم در ثانیه ضبط نمود.

البته باید اذعان کرد که نرم افزار دوربین نکسوس 5 در اندروید 4.4 به طور پیش‌فرض با مشکلاتی نظیر کند بودن سرعت شاتر و پایین بودن وایت بالانس همراه بود. اما جای نگرانی نیست زیرا گوگل با عرضه بسته بروزرسانی به اندروید نسخه 4.4.1 و متعاقبا 4.4.2 این مشکل را تا حد زیادی حل نموده و اکنون کیفیت تصاویر ضبط شده توسط این گوشی و همچنین سرعت شاتر آن به حد قابل قبولی رسیده‌اند.

کیفیت صدا

اسپیکر نکسوس 5 در قسمت انتهایی و کنار درگاه micro USB قرار دارد. کیفیت صدای تولید شده توسط این اسپیکر قابل قبول است. البته عملکرد آن در محیط‌های شلوغ چنگی به دل نمی‌زند. اما اگر در محیط آرام و کم‌صدا اقدام به پخش موسیقی کنید، متوجه کیفیت صدای  خوب آن خواهید شد. کیفیت صدای بلندگوی مختص مکالمه نیز خوب است و عملکرد آن در محیط‌های پر سر و صدا و شلوغ نیز قابل قبول است.

نرم افزار

نکسوس 5 به طور پیش‌فرض همراه با آخرین نسخه از اندروید یعنی نسخه 4.4 که کیت‌کت نامیده می‌شود، عرضه شده است. یکی از ویژگی‌های دستگاه‌های سری نکسوس این است که به محض ارائه بروزرسانی جدید برای سیستم عامل اندروید، بسته بروز رسانی برای این ابزارها ارایه می‌‎‌شود و لازم نیست همانند دارندگان گوشی‌های اندرویدی سایر کمپانی‌ها ماه‌ها منتظر دریافت بروزرسانی جدید بمانید. در طول مدتی که مشغول کار کردن با نکسوس 5 بودیم گوگل دو بسته بروز رسانی جدید را برای دستگاه‌های نکسوس خود عرضه کرد که شامل بهبودهای کلی در عملکرد دوربین و عملکرد سیستم‌عامل بودند. هم‌اکنون دارندگان نکسوس 5 می‌توانند گوشی خود را به نسخه 4.4.2 اندروید بروزرسانی نمایند. کیت‌کت را می‌توان مهم‌ترین بروزرسانی اندروید پس از یک سال و نیم دانست. گوگل در این نسخه تقریبا تمام قسمت‌های سیستم عامل را دست‌خوش تغییرات کوچک کرده و جلوه تازه‌ای را به آن بخشیده است. در ادامه به معرفی مهم‌ترین و کاربردی‌ترین ویژگی‌های کیت‌کت می‌پردازیم.

رابط کاربری

1

صفحه اصلی در کیت‌کت تفاوت چندانی با نسخه‌ها قدیمی اندروید نکرده است. تنها تفاوت موجود را می‌توان بزرگتر شد آیکون‌ها دانست. همچنین گوگل فونت مخصوص مورد استفاده در اندروید یعنی Roboto را از نو طراحی کرده تا ظاهری مدرن‌تر به آن ببخشد.
یکی از تغییرات مهم ظاهری کیت‌کت به بخش اطلاع رسانی مربوط می‌شود. این بخش، دیگر مانند گذشته مشکی نیست. در طراحی بخش اطلاع رسانی کیت‌کت سعی شده تا به جای استفاده از پس‌زمینه یک‌دست مشکی، از پس‌زمینه شفاف استفاده شود. بنابراین هنگامی که وارد این بخش می‌شوید، می‌توانید وال‌پیپر و یا نرم‌افزارهای در حال اجرا را به خوبی مشاهده کنید. این موضوع باعث می‌شود تا هنگام کار با بخش اطلاع رسانی گوشی، به هیچ عنوان با محیطی ساده و خسته کننده روبرو نشوید.
صفحه قفل نیز تا حد زیادی شبیه به صفحه قفل موجود در اندروید 4.3 می‌باشد. شاید تنها تفاوتی که می‌توان میان صفحه قفل موجود در کیت‌کت و اندروید 4.3 قائل شد، اضافه شدن دکمه دوربین به بخش پایین سمت چپ باشد.

تغییرات ظاهری در صفحه خانه

Screenshot-extra-1

صفحه خانه اندروید دست‌‌خوش برخی تغییرات گشته است. مثلا دیگر خبری از ژست نیشگونی نیست و همیشه چپ‌ترین صفحه، صفحه خانه اصلی دستگاه شما محسوب می‌گردد. با لمس و نگه داشتن فضای خالی در صفحه خانه، وارد تنظیمات چیدمان صفحات، افزودن ویجت‌ها و انتخاب تصویر پس‌زمینه می‌شوید. در این بخش می‌توانید صفحه‌ها را به طور کلی با تمام ویجت‌ها و میانبرهایی که روی آنها قرار دارد، جابجا نمایید. سه گزینه Wallpapers ،Widgets و Settings قابل مشاهده هستند که لمس هر یک از آنها شما را به بخش مورد نظر می‌برد.
در اندروید 4.4 دسترسی به Google Now نیز بسیار ساده‌تر شده و با یک ژست حرکتی از چپ به راست می‌توان به آن دسترسی پیدا کرد، اما افسوس که حداقل فعلا کاربران ایرانی از آن بی‌بهره‌اند!

هنگ‌اوت

20

شاید بتوان یکی از مهم‌ترین بخش‌های کیت‌کت را نسخه جدید اپلیکیشن هنگ‌اوت دانست. گوگل با اضافه کردن این اپلیکیشن به جدیدترین نسخه از سیستم عاملش، در عمل، هنگ‌اوت را جایگزین اپلیکیشن Messages نمود. با استفاده از این اپلیکیشن، کاربر می‌تواند به طور همزمان از قابلیت‌هایی نظیر پیامک و MMS استفاده نموده و در عین حال نیز اقدام به چت کردن و برقراری تماس‌های صوتی و تصویری بپردازد. هنگامی که برای اولین بار اقدام به کار کردن با این اپلیکیشن نمودیم، احساس غریبی داشتیم. تصور حضور همه چیز در کنار هم کمی دشوار به نظر می‌رسید. البته با کمی کار کردن با هنگ‌اوت، این احساس به طور کامل از بین رفت و متوجه شدیم که چقدر جای آن در نسخه‌های پیشین اندروید خالی بود. برای آن‌که کاربر دچار سردرگمی نشود، هر پیام، یک برچسب مخصوص به خود را دارد. برای مثال کلیه پیامک‌ها با برچسب SMS علامت زده شده‌اند. متاسفانه یکی از مشکلاتی که کاملا محسوس است، جدا بودن بخش‌های SMS و چت از یکدیگر می‌باشد. این مشکل نه تنها باعث گیج شدن کاربر هنگام برقراری ارتباط با فرد مورد نظر می‌شود، بلکه محیط اپلیکیشن را شلوغ و نامنظم می‌کند. این موضوع هنگامی نمود بیشتری پیدا می‌کند که زمانی که با دوست خود از طریق پیامک ارتباط برقرار می‌کنید و سپس از طریق چت بحث خود را ادامه می‌دهید، با دو بخش گفتگوی کاملا جدا مواجه می‌شوید. البته اگر در نکسوس 5 نتوانید با هنگ‌اوت کنار بیایید، جای نگرانی نیست! زیرا گوگل این امکان را برای کاربران فراهم نموده تا از یک اپلیکیشن دیگر برای پیام‌رسانی استفاده نمایند. اگر به اپلیکیشن پیام‌رسان اصلی اندروید علاقه‌متدید می‌توانید آن را با نام (SMS Messaging (AOSP در فروشگاه Play Store بیابید.

Google Now

19

می‌توان Google Now را دستیار صوتی اختصاصی گوگل برای سیستم عامل اندروید دانست. این ویژگی که ابتدا در اندروید آبنبات پاستیلی معرفی شد در نکسوس 5 توانسته به نقطه اوج خود رسیده و به یکی از قابلیت‌های کلیدی این سیستم عامل تبدیل شود. برای استفاده از قابلیت دستورات صوتی کافی است به صفحه اصلی رفته و عبارت “OK Google” را بیان کنید. حال با بیان عبارت مورد نظر می‌توانید از قابلیت‌های فراوان آن استفاده کنید. این ویژگی جدید به لطف حضور موتور قدرتمند جستجوی گوگل، تقریبا از پس اکثر سوالات و خواسته‌های شما بر می‌آید. با استفاده از این ویژگی، می‌توانید بسیاری از نیازهای خود را بدون لمس گوشی برطرف سازید. قابلیت تشخیص کلمات و جملات، به لطف استفاده از موتور تبدیل صدا به متن گوگل، قابل قبول است و تقریبا تمام کلماتی که ما برای آزمایش این سرویس ادا کردیم، به درستی تشخیص داده شدند.  البته برای کار کردن با این ویژگی فقط باید در صفحه اصلی با آن کار کرد. هنگامی که گوشی قفل شده باشد و یا یک اپلیکیشن در حال اجرا باشد، امکان استفاده از آن وجود ندارد. این، یکی از آن مشکلاتی است که امیدواریم در آینده‌ای نزدیک حل شود. لازم به ذکر است که به دلایلی نامعلوم، استفاده از Google Now و کارت‌های کاربردی‌اش در نکسوس 5 برای کاربران ایرانی امکان پذیر نیست. کاربران می‌توانند از تمام قابلیت‌های جستجوی گوگل بهره ببرند، اما استفاده از صفحه اصلی Google Now و اطلاع‌‌رسانی‌ها و کارت‌های آن ممکن نیست. به نظر می‌رسد که این موضوع مربوط به اندروید کیت‌کت نباشد، چرا که نکسوس های قبلی پس از بروزرسانی به اندروید 4.4 با این مشکل مواجه نشده‌اند. با تحقیقاتی که ما انجام دادیم، متوجه شدیم که این موضوع مربوط به لانچر نکسوس 5 بوده و با روت کردن گوشی و روش‌هایی که در فضای وب فارسی در دسترس هستند می‌توان این مشکل را طی مراحلی حل نمود.

شماره‌گیر هوشمندتر

اسکرین شات

اپلیکیشن تلفن در اندروید 4.4 نیز جزو اپلیکیشن‌هایی است که به طور کامل باز طراحی شده است. یکی از ویژگی‌های جدید اپلیکیشن تلفن امکان جستجوی صوتی است. با استفاده از این قابلیت می‌توانید با بیان نام فرد، شرکت یا مکان خاصی، اطلاعات تماس مربوطه را مشاهده کنید. این بخش با استفاده از موقعیت جغرافیایی شما اطلاعات مورد نیاز را نمایش می‌‌دهد. همچنین در صورت اتصال گوشی به اینترنت، نام و اطلاعات مربوط به تماس گیرنده به صورت خودکار نمایش داده می‌شود. سایر بخش‌های اپلیکیشن تلفن از نظر عملکرد، تفاوت چندانی با نسخه‌های پیشین ندارند. به عنوان مثال در قسمت بالایی، نام تمامی افرادی که بیشتر از از دیگران با شما تعامل داشته‌اند نمایش داده می‌شود.

Quickoffice

3

اپلیکیشن Quickoffice  را می‌توان نسخه ساده شده و جمع و جور سری نرم‌افزارهای آفیس مایکروسافت نامید. به طور پیش فرض سه اپلیکیشن Document ،Spreadsheet و Presentation در داخل Quickoffice وجود دارند که به ترتیب تقریبا شبیه به Word‌ ،Excel و PowerPoint مایکروسافت هستند. البته نمی‌توان امکانات تعبیه شده در سری نرم‌افزارهای آفیس مایکروسافت را با Quickoffice گوگل مقایسه کرد. می‌توان از این مجموعه نرم‌افزاری در زمانی که امکان استفاده از مجموعه آفیس وجود ندارد استفاده کرد و حداقل نیازهای خود را برطرف نمود که خود، بسیار ارزشمند است.

چاپ کردن از راه دور

Screenshot-extra-2

یکی از قابلیت‌هایی که به اندروید کیت‌کت اضافه شده است، امکان ارسال فایل‌ها به صورت بی‌سیم به پرینتر‌های پشتیبانی شده برای پرینت کردن می‌باشد. این ویژگی که Cloud Print نام دارد، حاصل همکاری گوگل با HP است. با استفاده از این قابلیت می‌توانید تمامی تصاویر و اسناد موجود بر روی گوشی یا سرویس‌های ابری را به راحتی به پرینتر منزل یا اداره برای چاپ ارسال کنید. البته شرط نخست انجام این‌کار، پشتیبانی پرینتر از قابلیت بی‌سیم می‌باشد.

اپلیکیشن Photos

Screenshot-extra-3

گوگل در اندروید کیت‌کت اصرار دارد که شما از این اپلیکیشن بیشتر استفاده کنید. ای اپلیکیشن از تصاویر گرفته شده توسط دستگاه شما پشتیبان‌گیری می‌کند. فیلترها و امکانات بسیار زیادی برای ویرایش تصاویر و ویدئوهای شما و اشتراک‌گذاری آنها در این اپلیکیشن در دسترس هستند که برای کاربری معمول شما را از نصب اپلیکیشن‌های ویرایش عکس بی‌نیاز می‌کند. به علاوه با استفاده از تصاویر و ویدئوهایتان می‌توانید قطعات ویدئویی آماده کرده و از آنها لذت ببرید. در بخش Highlights نیز تمامی تصاویر و ویدئوهای شما به ترتیب زمانی و به صورت تایم‌لاین نمایش داده می‌شوند.

عملکرد و بازده

تا پیش از نکسوس 5، تلفن‌های هوشمند گوگل معمولا از نظر پردازنده و قدرت سخت افزاری یک گام عقب‌تر از پرچمداران دیگر شرکت‌ها بودند، اما گوگل در نکسوس 5 با وجود قیمت بسیار مناسب 350 دلار، از سخت افزار قدرتمندی بهره برده است. این تلفن مجهز به سیستم-روی-یک-چیپ Snapdragon 800 می‌باشد، که خود مجهز به 4 هسته Krait 400 با فرکانس 2.26 گیگاهرتز و گرافیک Adreno 330 با فرکانس 450 مگاهرتز است. این SoC همچنین از 2 گیگابایت حافظه رم از نوع LPDDR3 بهره می‌برد که با فرکانس 800 مگاهرتز کار می‌کند. اندروید خام معمولا با سخت افزارهای ضعیف به خوبی کار می‌کند، علاوه بر این، گوگل در اندروید کیت کت تغییرات اساسی را در هسته سیستم عامل خود اعمال نمود تا بر روی سخت افزارهای ضعیف بهتر عمل کند و این بدین معناست که این سیستم عامل بر روی پردازنده پرقدرتی همچون Snapdragon 800 فوق العاده نرم و روان اجرا می‌شود.

Nexus 5 Review

اجرای بازی‌های اندرویدی، اپلیکیشن‌های مختلف، حرکت بین بخش‌های مختلف سیستم عامل و حتی چندوظیفگی بدون هیچ گونه تاخیر و کندی انجام می‌شود و علاوه بر این‌ها اندروید کیت کت کنترل به مراتب بهتری بر روی V-Sync یا همان Vertical Sync دارد و این موضوع خود موجب نمایش نرم‌تر انیمیشن‌ها و حرکت بین بخش‌های مختلف سیستم عامل می‌شود.

طبق روال همیشه زومیت، بنچمارک‌های مختلف را برروی نکسوس 5 اجرا نمودیم تا بتوانیم قدرت و بازده آن را با دیگر ابزارهای بررسی شده توسط زومیت، مقایسه نماییم:

تلفن / تبلت AnTuTu Linpack
Single / Multi
Quadrant GLB 2.7
HD Egypt (FPS)
Vellamo
HTML 5 / Metal
CF Bench
 Nexus 5  23,593  660 / 346 9,179  25  2,085 / 1,206  22,280
Galaxy Note 3  32,108  420 / 870 20,056  26  2,490  24,250
LG G Pad 8.3 21,796 300 / 794 12,083 2,498 / 731 25,720
Padfone Infinity 2 35,609 381 / 722 22,352 25 2892 / 1191 32150
FonePad 7 19,548 102.0/216.5  5,649  – 1,857 / 623 6,549
Xperia M 9,120  94.9/142.3 4254  26 1780 8,765
LG G2 31,856 430.0 / 950.0 19,270 24 2,798 36,050
Xperia Z1 30,861 463.0/936.0 20,592 23 2,658 32,809
Xperia Z Ultra 29,750 405.0/864.0 18,530 23 3,005 32,021
Padfone Infinity 24,050  310.0/670.1 12,125  2,410  24,890
Hyundai T10 15,803 54.0/155.0 4,020 1,750 12,061
Xperia Tablet Z 20,495 210/608 7,610 2,259 18,037
Galaxy S4 – Octa 26,151 781.0 12,396 2,062 18,730
LG Optimus G 18,214 220.6/604.8 7,024 2,012 14,130
Hyundai T7 14,826 3,870 1,491 11,937
Xperia Z 19,549 230/630 8,029 2,280 16,020
HTC One 23,931 301.59/694.2 12,289 2,399 25,390
Xperia TX 11,310 5,810 2,350 9,240
Padfone 2 22,092 611.0 Multi 7,950 2,490 18,185
Nexus 4 17,980 54.0 / 213.0 4,902 1,342 14,240

همانطور که در نتایج بنچمارک‌ها مشاهده می‌کنید با وجود اینکه نکسوس 5 از سخت افزار مشابه LG G2 یا Galaxy Note یا حتی Xperia Z1 بهره می‌برد اما امتیازهای کمتری را نسبت به این محصولات بدست آورده است. شاید دلیل آن بهینه‌سازی‌ها و اورکلاک موقت محصولات دیگر کمپانی‌ها باشد که برای رسیدن به امتیاز بالاتر در نرم افزارها اعمال می‌شود. جزئیات بیشتر در مقاله «نتایج بنچمارک‌ها تحت تاثیر تقلب گسترده در میان شرکت‌های اندرویدی، نوت ۳ هنوز اول است».

این بدین معناست که دیگر نمی‌توان به نتیجه بنچمارک‌ها اعتماد کرد و باید ابزار را در شرایط مختلف آزمایش کرد و کارایی آن را در نرم افزارهای مختلف ارزیابی نمود. خوشبختانه نکسوس 5 بدون هیچ مشکلی قادر به اجرای روان کلیه نرم افزارها و بازی‌های که ما بر روی آن نصب کردیم بود و هرگز متوجه کندی یا تاخیر در آن نشدیم.

باتری

نکسوس 5 مجهز به یک باتری 2300 میلی‌آمپر ساعتی است که در صورت استفاده معمولی، می‌تواند یک روز کاری را دوام بیاورد. البته باتری نکسوس 5 در مقایسه با گوشی جی2 ، حرفی برای گفتن ندارد. شاید بتوان گفت اصلی‌ترین نقطه ضعف این گوشی، باتری نه چندان قوی آن در قیاس با سایر رقبا چون، ال‌جی G2، آیفون 5S ، نوت 3 و… است.

در آزمایش رایج زومیت برای تست باتری، ویدیوی همیشگی خود را با رزولوشن 720p و فرمت MKV به صورت متناوب در شرایطی پخش کردیم که شدت روشنایی تصویر بر روی 50 درصد تنظیم شده بود و شبکه‌های بی سیم نیز خاموش بودند. در این حالت باتری نکسوس 5 توانست حدودا 6:50 ساعت دوام بیاورد که نشان‌دهنده عملکرد متوسط باتری این گوشی است. همچنین باتری نکسوس 5 توانست هنگامی که مشغول وب‌گری با 3G و وای-فای بودیم، نزدیک به 5:00 ساعت ما را همراهی کند. در حالت استندبای، نکسوس 5 ال‌جی چیزی در حدود 40 ساعت روشن می‌ماند و پس از حدود یک روز و نیم اخطار کم بودن شارژ باتری نمایان شده و پس از چند ساعت دستگاه به طور کلی خاموش می‌گردد.

طول عمر باتری به پاشنه آشیل نکسوس 5 مبدل گردیده است. البته این موضوع برای کاربرانی که فقط اقدام به برقراری تماس و یا کار کردن با چند اپلیکیشن محدود با گوشی خود می‌نمایند چندان جدی نیست و در این شرایط می‌توانید یک روز کامل را با گوشی خود سپری کنید. اما، در صورت استفاده مداوم از گوشی و اجرای انواع و اقسام اپلیکیشن‌ها به خصوص بازی‌هایی مانند Temple Run نباید انتظار عملکرد خیره کننده‌ای از باتری دستگاه داشته باشید. شاید بهتر بود ال‌جی در طراحی این گوشی از یک باتری با ظرفیت بیشتر بهره می‌بُرد تا کاربران خوره تکنولوژی می‌توانستند حداقل یک روز کامل را با گوشی خود سر کنند.

بخشی از مشکلات مربوط به مصرف باتری نیز مربوط به اندروید کیت‌کت و باگ‌های آن در مصرف بهینه انرژی است. خوشبختانه این موارد با ارائه دو بسته بروزرسانی توسط گوگل تا حدی برطرف شده‌اند. به عنوان مثال باید مراقب باشید که هنگام استفاده از دوربین، نرم‌افزار مورد استفاده کرش نکند، چرا که در این صورت سرویس دوربین قطع نشده و ناگهان پس از چند دقیقه متوجه می‌شوید که بخش عمده‌ای از شارژ باتری را از دست داده‌اید. حتی پس از ارایه نسخه 4.4.2، خود سیستم عامل و رابط کاربری مصرف بیش از حد معمول دارند که کمی عجیب به نظر می‌رسد. امیدواریم که گوگل این مشکلات را هر چه زودتر برطرف سازد.

جمع‌بندی

دستگاه‌های نکسوس طرفداران خاص خود را دارند. شاید بسیاری از ویژگی های کاربردی که در رابط کاربری برندهای معتبر تولیدکننده گوشی، مثل سامسونگ، ال‌جی، HTC، سونی، ایسوس و… یافت می‌شوند را روی اندروید خام مشاهده نکنیم، ولی بهره‌گیری از اندروید خالص سبک و بی‌آلایش و البته تضمین بروزرسانی سریع به نسخه های آتی سیستم عامل، در کنار قیمت مناسب  باعث شده تا نکسوس‌ها به یک انتخاب بسیار مناسب بدل گردند. نکسوس 5 برادر کوچک‌تر ال‌جی G2 است. این دو گوشی مشخصات سخت‌افزاری بسیار مشابهی دارند. در واقع G2 مجهز به یک باتری بسیار قوی‌تر است، ولی نکسوس 5 دارای کیفیت ساخت بهتر بوده و در مجموع دستگاهی خوش‌ساخت‌تر است. در بعد نرم‌افزاری نیز G2 ال‌جی مجهز به اندروید 4.2 آبنبات پاستیلی با رابط کاربری LG UI بوده و قابلیت‌های متنوعی برای تجربه بهتر را به کاربران ارائه می‌دهد، اما Nexus 5 مجهز به اندروید 4.4 کیت‌کت خام بوده و از ویژگی‌های جدید این سیستم عامل بهره‌مند است.

نکسوس 5 گوگل ال جی

به طور کلی، می‌توان گفت که نکسوس 5 دستگاهی زیبا و با کیفیت است که عملکرد بسیار روان و بدون تاخیر دارد. نسخه جدید سیستم عامل اندروید، طعم کاملا جدیدی دارد و بی‌شک نظر کاربران اندرویدی را به خود جلب خواهد کرد. نمایشگر این دستگاه یکی از بهترین‌ها در بازار گوشی‌های هوشمند به شمار می‌رود و تصاویر را به شکل مطلوبی نمایش می‌دهد. دوربین آن نیز به لطف سنسور بزرگ با لرزش گیر اپتیکال و لنز با F/2.4 کیفیت مطلوبی را چه در حالت عکس برداری و چه فیلم برداری ارائه می‌کند. اسپیکرهای استریو نکسوس ۵کیفیت صدای مناسبی را ارائه می‌کنند، ولی حجم صدای خروجی از حد انتظارات از یک گوشی پرچمدار پایین‌تر است. بزرگ‌ترین نقطه ضعف نکسوس 5  باتری 2300 میلی‌آمپرساعتی آن است که در آزمایشات انجام شده ما را ناامید کرد و این مورد می‌تواند گاهی اوقات آزاردهنده نیز باشد.

نقاط قوت

  • صفحه نمایش IPS با تراکم پیکسل 445 و کنتراست و زاویه دید مناسب و تصاویر درخشان
  • پردازنده قدرتمند Snapdragon 800 با بازده بسیار بالا و روان
  • بهره‌گیری از جدیدترین سیستم‌عامل اندروید، یعنی 4.4 کیت‌کت
  • طراحی زیبا و کیفیت ساخت بالای بدنه دستگاه
  • دوربین با لرزش گیر اپتیکال

نقاط ضعف

  • باتری ضعیف 2300 میلی‌آمپرساعتی
  • حجم صدای خروجی اسپیکر استریو چندان زیاد نیست

۶ نظر

MohammadReza ۱۹ دی ۱۳۹۲ پاسخ

سلام. من با اینکه خودم جی پرو دارم ولی دارم از ال جی زده میشم تنها دلیلش هم بروز رسانی نرم افزاراش هست. حالا باز نکسوس خوبه ولی اصلا به فکر بقیه گوشیهاش نیست. حالا هم که خوندم فقط جی ۲ آپدیت میشه دیگه بدتر

حمیدرضا ۱۹ دی ۱۳۹۲ پاسخ

باتری ۲۳۰۰ میلی آمپر خیلی برای این گوشی ضعیفه و هیچ حرفی برای گفتن نداره در برابر g2.
ولی باتری g2 فوق العاده است فقط g2.

مصطفی ۲۰ دی ۱۳۹۲ پاسخ

لطفا بگید کی وارد بازار میشه؟

vahid ۲۰ دی ۱۳۹۲ پاسخ

واقعا گوشی خوبیه این نکسوس

عطا ۲۰ دی ۱۳۹۲ پاسخ

من این گوشیروخریدم واقعا فوق العاده اس
فقط نمی دونم چرا نمایندگی ایران از ایناوارد نکرد مجبور شدم از کره بدون گارانتی ایران خریدم

ناشناس ۲۳ دی ۱۳۹۲ پاسخ

پس الجی کی این گوشی رو رسما وارد میکنه؟

نظر دهید