۰۹ دی ۱۳۹۲

چگونه از دردسرهای بازتابش نور بر روی صفحه تلویزیون‌ها رهایی یابیم؟

اگر جزو کسانی نباشید که تماشای تلویزیون در تاریکی مطلق برای شما لذت بخش باشد، به احتمال زیاد تابش نور بر روی صفحه تلویزیون، هنگام تماشای آن، کیفیت تصویر را زیر سوال برده و از حوصله خارج تان خواهد کرد. مشکلی نیست، ما می‌توانیم این مسئله را هم حل کنیم!

بسیاری از مردم به تماشای تلویزیون در تاریکی علاقه‌ای ندارند. مشکل این است که تلویزیون‌های  با پنل‌های مسطح، به شدت مستعد بازتابش نور‌های موجود در فضای اتاق هستند. حتی اگر در خانه تان از  LCD‌های مات استفاده کنید هم، نور تابیده شده سبب رنگ و رو رفته تر به نظر رسیدن تصاویر خواهد شد.

این راهنما نکاتی بدیهی و البته غیربدیهی(!) را برای حل این مشکل در اختیار شما قرار داده و به شما اطمینان می‌دهد در هر شرایط نوری که باشید، باز هم بهترین کیفیت تصاویر را تجربه خواهید کرد.

مشکل چیست

بسیاری از تلویزیون‌های با پنل مسطح امروزی سطحی صیقلی دارند که در برابر نور همانند آینه عمل کرده و آن را باز می‌تابانند. اگر تلویزیون شما از این نوع بوده و در حال خواندن این راهنما هستید، احتمالا می‌دانید که در مورد چه چیزی صحبت می‌کنیم.  نکته جالب تر آن است که حتی کیفیت تصاویر LCD‌های مات که سطح بازتابنده‌ای نداشته و شباهتی هم به آینه ندارند، در تابشِ نور به شدت تحت تأثیر قرار می‌گیرند. این موضوع به دلیل آن است که برغم عدم انعکاس نور، نور پس از برخورد با سطح مات پنل پخش شده و سرتاسر صفحه را فرا می‌گیرد. بدین ترتیب حتی با نبود هیچگونه بازتابی، رنگ‌های مشکی با طیفی روشن تر جایگزین می‌شوند.

آسان ترین راه حل

خاموش کردن لامپ ها؟! خب شاید راه حل مناسبی به نظر بیاید اما کاملا این چنین نیست؛ دلیل آنکه اغلب افراد دوست دارند با روشن بودن لامپ‌ها به تماشای تلویزیون بپردازند، خستگی کمتر چشم‌ها در این حالت است. بسیاری از افراد در حین تماشای تلویزیون در تاریکی، چشم درد را تجربه کرده اند. چه از این دسته افراد باشید و چه نه، روشن گذاشتن لامپ‌ها می‌تواند محیط بسیار آرام تر و مطلوب تری را برای تماشای تلویزیون برای شما مهیا کند.  البته، بجز مواقعی که صفحه تلویزیون این نور را کاملا انعکاس دهد!

به نظر راه حل عاقلانه‌ای نمی آید اما عوض کردن تلویزیون می‌تواند به شما کمک کند تا میزان خستگی چشمان تان را به حداقل کاهش دهید. اگر این کار ثمربخش باشد، نیازی به روشن گذاشتن لامپ‌ها نیز نخواهد بود. بدون نور، انعکاسی هم در کار نیست و مشکل به خودی خود حل شده است.

اگر تلویزیون تان از نوع LCD باشد، این کار بسیار آسان است. بسیاری از تلویزیون‌های LCD امکان کنترل نور پس زمینه را در اختیار کاربر می‌گذارند. نگاهی به منوی تان بیاندازید و آن را بیابید. به احتمال زیاد میزان نور پس زمینه نزدیک به حداکثر ممکن تنظیم شده است. با پایین آوردن میزان روشنایی، تصویری بهتر در کنار نمایش بهتر رنگ‌های طیف مشکی خواهید داشت.

از نظر تئوریک، می‌توانید میزان کنتراست پلاسما را برای کاستن از میزان روشنایی تصاویر، کاهش دهید اما این کار توصیه نمی شود. با کاهش نور در پلاسماها میزان کنتراست نیز کاهش خواهد یافت.

گزینه دیگر، خریدن تلویزیونی بزرگتر و یا نشستن در فاصله‌ای نزدیک‌تر به تلویزیون است.  دلیلی که بسیاری از افراد دچار خستگی چشم می‌شوند این است که در اتاق‌های تاریک عنبیه در اندازه حداکثری خود باز می‌ماند.  ناحیه کوچکی از محیط(تلویزیون) روشن‌تر از تمامی آن بوده و درست همان شرایطی را بوجود می‌آورد که تابش نور چراغ قوه و یا فلش در چشمان شما پدید می‌آوردند. با وجود تلویزیونی بزرگتر، میزان نور محیط هم افزایش یافته و بنابراین نیازی به باز شدن عنبیه تا این حد وجود نخواهد داشت. از لحاظ تئوریک این موضوع هم درست به نظر می‌رسد. اما به نظر نمی رسد توصیه به خرید یک تلویزیون بزرگتر برای حل مشکل انعکاس نور هم اصلا منطقی باشد. با اینکه این تلویزیون می‌تواند تماشای برنامه‌های مورد علاقه تان را به لذتی باور نکردنی بدل کند اما گمان نمی کنم حوصله بهانه آوردن و توجیه کارتان را برای همسرتان داشته باشید!!

تماشای تلویزیون در نور روز هم مشکل بسیار بزرگی است. نمی توانید خورشید را خاموش کنید(که اگر بتوانید، من شخصا یکی از پیروان راستین شما خواهم بود!) و برای همین هم باید به دنبال راه‌های بهتری برای حل مشکل بود.

جابجا کردن وسایل

اگر نمی خواهید و یا نمی توانید تنظیمات تلویزیون را تغییر داده و یا یک پلاسمای صد اینچی بخرید، گزینه‌های دیگری هم پیش روی تان هستند. قرار دادن یک لامپ کوچک در پشت تلویزیون میزان نور محیط را افزایش داده و بدون ایجاد انعکاس، سبب کاستن از خستگی چشم‌های تان می‌شود. تا حد ممکن  بهتر است لامپ را از نوعی انتخاب کنید که از نظر رنگی خنثی باشد؛ چرا که به کارگیری لامپ‌های رنگی سبب حذف پرتوهای مربوط به همان رنگ از تصاویر تلویزیون می‌شود. برای مثال نور قرمز سبب می‌شود تا تصاویر تلویزیون سرخ فامی خود را از دست بدهند.

می توانید این نور را خودتان ایجاد کرده و یا از محصولات شرکت هایی نظیر CinemaQuest استفاده کنید. این تکنیک در بسیاری از محیط‌های حرفه‌ای که افراد در تمام طول روز در تاریکی نشسته و به صفحات نمایش  خیره می‌شوند، به کار گرفته می‌شود. برای مثال تدوینگران تلویزیونی و فیلم‌ها و یا بلاگر‌های زحمتکش-که جا دارد از همین جا به خاطر تلاش‌های شبانه روزی و بیخوابی کشیدن هایشان از آن‌ها تقدیر کنیم!- از همین تکنیک استفاده می‌کنند.

یکی دیگر از گزینه‌های پیش رو نصب تلویزیون بر روی دیوار و پایه است تا در هنگام تابش نور امکان تغییر جهت آن را به آسانی داشته باشید. چندین شرکت در حال حاضر پایه‌های دیواری، به این منظور تولید می‌کنند. نکته‌ای که باید به خاطر داشته باشید این است که تصویر بسیاری از LCD‌ها با نگاه به آن‌ها از زاویه‌ای به جز دید مستقیم، بسیار بدتر از آنچه واقعا هستند به نظر می‌رسد. اگر آن‌ها را بر روی دیوار نصب کنید، بسیاری از اوقات مجبور هستید از زاویه‌های مختلف به آن‌ها نگاه کرده و به همین سبب احتمالا باید پایین آمدن کیفیت تصویر آن‌ها را هم تحمل کنید. همین طور باید دقت کنید که تلویزیون را در ارتفاعی نصب نمایید که تماشای مداوم آن سبب ایجاد درد در ناحیه گردن و کتف نشود.

گزینه پیش روی دیگر، آن است که لامپ را جابجا کنید تا صفحه نمایش از گزند تابش نور آن در امان باشد. حدس می‌زنم قبلا حداقل یک بار این کار را انجام داده باشید و بنابراین از جزئیات این بحث صرفنظر می‌کنیم.

کنترل از راه دور

یکی دیگر از روش‌ها که نسبت به گزینه‌های پیشین اندکی پیچیده‌تر است، آن است که نور محیط را قابل کنترل‌تر از پیش بسازید. شرکت هایی چون Lutron سیستم‌های کنترل نوری متنوعی دارند که به شما اجازه می‌دهند نورپردازی محیط را به خوبی تحت کنترل داشته باشید. و برای مثال می‌توانید لامپ هایی که بر روی صفحه تلویزیون می‌تابند ، را خاموش کرده تا مزاحم سرگرمی شما نشوند. و هنگامی که می‌خواهید به دنبال کنترل تلویزیون که احتمالا داخل ظرف ذرت یا آجیل غرق شده است، بگردید هم می‌توانید مجددا آن را روشن کنید.

خورشید

اگر خانه تان پنجره‌های زیادی دارد، شما باید با نور خورشید بجنگید و به نظر نمی رسد تلویزیون شما به تنهایی بتواند این نبرد را با پیروزی پشت سر بگذارد. مطمئنا LCD‌های مدرن امروزی حتی در بسیاری از محیط‌های روشن هم به خوبی قابل تماشا هستند اما نمی توانید با وجود حجم زیاد نور در اتاق، انتظار کیفیت تصویر مناسبی از آن‌ها داشته باشید.

اما من مشکل متفاوتی دارم!  من از ویدیو پروژکتور استفاده می‌کنم و حتی میزان اندکی نور نیز می‌تواند کاملا تصویر را محو سازد. من برای حل مشکلم از پرده‌های ضخیم برای پوشاندن دو پنجره بزرگ استفاده کردم. با آنکه تعریف من از خوبی نسبت به سایر افراد متفاوت است اما به هر حال آن‌ها از نظر من خوب هستند.

استفاده از آفتاب گیر هم می‌تواند کمک بسیار زیادی در حل این مشکل کند. اینجا در کالیفرنیای جنوبی در تمام بعد از ظهر، آفتاب از سمت غرب به داخل خانه ام می‌تابد و بنابراین به فکر استفاده از آفتاب گیر افتادم. حالا و با نصب آن‌ها علاوه بر خنک‌تر شدن هوای داخل خانه، نور هم به خوبی کنترل شده و به صورت مستقیم به داخل نمی تابد.

شرکت‌های بسیاری انواع آفتاب گیر‌های مختلفی را تولید می‌کنند که هر یک بسته به سلیقه و شرایط شما می‌تواند نیازهای تان را برآورده کند. اما اگر به فکر خرید انواع موتوردار آن‌ها هستید، از امکان اتصال شان به سیستم‌های اتوماسیون خانگی هم اطمینان حاصل کنید.

و یا اینکه

یک نینجا اجیر کنید تا بین تلویزیون و نور مزاحم قرار گیرد. البته که این ایده هم خیلی مسخره است! نینجا‌ها به این دلیل مشهورند که نمی توان آن‌ها را دید؛ و بنابراین نمی توان برای حل این مشکل به آن‌ها متوسل شد!

۴ نظر

m.reza ۹ دی ۱۳۹۲ پاسخ

می گم مشکل ایجا شده برای مسابقه اینکاره ها چیه نکنه همه امتیازامون پریده 🙁

علیرضا ۹ دی ۱۳۹۲ پاسخ

عاغا چی شده چرا سایت اینکاره ها باز نمیشه

حسین ۱۰ دی ۱۳۹۲ پاسخ

بنام خدا
با سلام
چند سالی است که استفاده از لوسترهای دیوار کوب منسوخ شده اما هنوز حتی در خانه های کاملا نوساز محلی برای نصب آنها در نضر گرفته شده که معمولا در وسط اضلاع عرض سالن پذیرائی منازل می باشد بهتر است در این بخش از اتاق حتی المقدور نزدیک سقف یک لامپ مهتابی و یا کامپ های کم مصرف دیواری U شکل نصب کنید و تلوزیون را با فاصله حداقل ۳۰سانتیمتر از دیوار بر روی میز قرار دهید البته در چنین شرایطی تلوزیونهای داری سنسور نوری هوشمند مانند ال جی بعلت قرار گرفتن سنسور در تاریکی در تشخیص نور محیط دچار اشتباه شده و اتاق را بسیار کم نور تر ارزیابی و میزان کنتراست و نور صفحه نمایش را کاهش می دهند در این حالت در تنظیم نور بجای سنسور هوشمند شما باید حالت استاندارد را انتخاب کنید حد نهای در حالت تنظیم تصویر به حالت شفاف بدست می آید که استفاده طولانی مدت از این حالت از عمر صفحه نمایش تلوزیون بشدت می کاهد این دستورالعمل برای تلوزیونهای پلاسما بعلت اینکه صفحه نمایش آنها شیشه ای ئ در بهترین مدلها باز هم بازتاب نور شدید است نتایج درخشان تری دارد با توجه به اینکه میزان نور ساتع شده از صفحات نمایش پلاسما تا چهار برابر تلوزیونهای ال سی دی است قطعا نتیجه بکار بستن این دستورالعمل در مورد تلوزیونهای پلاسما فوق العادع است اگر شبها از خیابان جمهوری اسلامی عبور کرده باشید می بینید در اکثر نمایشگاهها تا فاصله دومتری به شیشه ویترین هیچگونه چراغی نصب نشده و چراغ های نمایشگاه در پشت قاب تلوزیونهای قرار شده در مقابل ویترین قرار دارند حالا در خواهید یافت چرا کیفیت تصویر تلوزیون شما در نمایشگاهها بیشتر از منزل شماست ( در مورد فیلم یکسان از نظر کیفیت و وضوح )
موفق باشید .

امین ۱۱ دی ۱۳۹۲ پاسخ

چرا سایت اینکاره اینطوری شده و نمیره تو سایت ؟؟!! لطفا اطلاع رسانی کنید
ممنون

نظر دهید