۰۴ اسفند ۱۳۹۲

تفاوت تلویزیون‌های 4K و OLED

همه می‌دانیم که این فناوری جدید تلویزیون چقدر خوب است اما تفاوت‌ آنها با هم دقیقاً در چیست؟ از لحاظ کاربردی چقدر بهتر است؟ سردبیر مجله صوتی-تصویری ?What Hi-Fi، سیمون لوکاس، به زبانی ساده توضیح می‌دهد:

OLED در برابر LED

زاویه دید: در تلویزیون‌های OLED دیگر جای نامناسب برای تماشای تلویزیون وجود ندارد. تلویزیون‌های LED زاویه دید کامل دارند و شما به خریدن صندلی خوب یا تماشا کردن در جای دیگری غیر از جای نشستن مورد علاقه خود ندارید؛ مثل وقت‌هایی که می‌خواهید از پشت یک عینک کثیف به بیرون نگاه کنید. از هر جا که نشسته‌اید تلویزیون OLED درست مثل زمانی است که شیشه‌های عینک خود را خوب تمیز کرده‌اید.

ابعاد نامناسب: تلویزیون LED یک تلویزیون با فناوری انحصای LED نیست. بلکه یک صفحه‌نمایش LCD است که از پشت نوردهی می‌شود زیرا LCDها باید اینگونه باشند و با یک منبع نور LED نوردهی شوند. اما OLED به نوردهی پشت نیازی ندارد. بنابراین، تلویزیون‌های OLED می‌توانند بسیار باریک باشند. همه چیز در زندگی با باریک بودن تا حد ممکن بهتر می‌شود. البته، اما گاهی اوقات بهتر است با قایق موتوری سریع‌السیر سفر کرد تا کشتی کروز.

مشکی مشکی است: زیرا فناوری OLED خودش نور تولید می‌کند که می‌تواند سیاهی حقیقی را نمایش دهد و نسبت تصویر بالاتری نسبت به تلویزیون‌های LCD یا LED داشته باشد. این چیزی نیست اما یکی از مزایا تجربه مشاهده شماست؛ اگر کنتراست LCD یا LED شبیه باز کردن درب یخچال در یک آشپرخانه تاریک باشد، OLEDها شبیه قدم گذاشتن از تاریکی سینما به نور خیره‌کننده در ظهر یک روز تابستانی در بوینس آیرس است.

ULTRA HD 4K در برابر FULL HD

زیبا و بزرگ: خیلی ساده است؛ در واقع: Full HD یک میز بیلیارد است و 4K میز اسنوکر (اما نه به این معنی که به اندازه آن فضا اشغال می‌کند). 4K با برخورداری از 4 برابر پیکسل بیشتر Full HD ، 400 درصد افزایش پرداخت برای مجموعه فیلم شما به همراه دارد؛ جزئیات بیشتر را در مطالب بعدی توضیح خواهیم داد.

بدون کاهش جزییات

همه مامان‌ها فریاد می‌زنند که “عقب بشین. چشمات مربعی میشه!” اما این دیگر کاربردی ندارد؛ به دلیل اینکه کودکان هوشمند الان ممکن است به شما پاسخ دهند که “مامان فکر کنم منظور شما چشمای 16:9 است” زیرا 4K 4 برابر پیکسل بیشتری نسبت به Full HD دارد. این پیکسل‌ها کوچکتر و به همدیگر نزدیکتر هستند. بنابراین، شما می‌توانید بدون اینکه شکل چشم‌هایتان ظاهر خنده‌داری بگیرد یا تک‌تک پیکسل‌ها جای خود را لو دهند به تلویزیون نزدیک‌تر شوید.

وضوح فوق‌العاده: در نهایت اینکه، اکنون دوره راحت و کاربرپسند بودن و واقع‌گرایی است و 4K در تمامی جنبه‌های تولید تصویر از Full HD پیشی گرفته است. ورزش، مثل همیشه، یک آزمون تعیین‌کننده است. در بازی فوتبالی که در تلویزیون 4K تماشا می‌کنید انگار خودتان در زمین بازی حضور دارید اما در تلویزیون Full HD انگار از پشت پنجره بخارگرفته حمام بیرون را تماشا می‌کنید.

۲ نظر

حسین ۴ اسفند ۱۳۹۲ پاسخ

بنام خدا
با سلام
OLED مترادف غنای بالای رنگ و کنتراست فوق العاده و ۴K نهایت وضوح تصویری قابل دسترس در بازار البته تلوزیونهاییOLED ال جی با وضوح ۴K که همزمان این دو خصیصه را دارند نیز در سایزهای ۷۷ و ۵۵ اینچ بنرتیب در نمایشگاههای IFA2013 و CES2014 رو نمایی شده اند که فعلا بصورت تجاری در دسترس نیستند قطعا ۴K در آینده بسیار نزدیک فراگیر خواهد شد اما تا زمان فراگیر شدن فن آوری OLED زمان بیشتری نیاز است زیرا در حال حاضر پلیمرهای اورگانیک مورد نیاز برایتولید پنل های OLED در طبیعت بشدت کمیاب و به همین جهت بسیار گران قیمت هستند تلوزیون OLED ال جی با صفحه نمایش منحنی در سایز ۵۵ بیست و هفت میلیون و هشتصد هزار تومان و قیمت تلوزیون هم سایز ۴K با برند سونی در بازار تهران دقیقا نصف این قیمت است که با توجه به یکسان بودن مواد اولیه آن با تلوزیونهای LED با وضوح FHD به احتمال قوی قیمت فروش این تلوزیونها در یکسال آینده کاهش و به سطح ۱۰ میلیون تومان خواهد رسید نظر شما در این رابطه چیست ؟
موفق باشید .

احمد جابری ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۵ پاسخ

سلام من میخوام تلویزیونOLEDبخرم ولی۴Kنیست
آیا ممکن است در آینده از خریدم پشیمون بشم؟؟

نظر دهید