۰۴ اسفند ۱۳۹۲

نگاهی گذرا بر فناوری بدون لوله (Duct Free)

فناوری اسپلیت بدون لوله (DFS) چندین دهه است که در کشورهای مختلف (انگلیس، کره، ژاپن و غیره) استفاده شده است. اما هنوز در ایران طفلی نوپاست. سیستم‌های DFS، که اسپلیت، بدون لوله (داکت لِس)، مینی‌اسپلیت داکت‌لِس یا مینی‌اسپلیت هم نامیده می‌شود، ابتدا در بازاهای آسیا در سال 1950 تولید و عرضه شد. به دلیل کمبود فضای داخلی و خارجی و هزینه زیاد برق و نفت برای گرما، بازارهای آسیا به سیستم‌های کوچک‌تر، بی‌سروصداتر و پربازده‌تری نسبت به سیستم‌های هواساز مرکزی قدیمی نیاز دارند که در ایالت متحده وجود داشت.

فناوری تهویه مطبوع قدیمی

سیستم‌های تهویه مطبوع قدیمی از یک دستگاه خارجی برخوردار بودند که یک کمپرسور و چگالنده (کندانسور) با ذغال و فن یا موتور فن، یک ذغال تبخیرکننده داخلی که معمولاً در نزدیکی مرکز حرارت قرار داشت و یک گرداننده هوا داشتند. خطوط سرمایش دستگاه بیرونی را به ذغال داخلی متصل می‌کردند.

دستگاه‌های تهویه مطبوع مرکزی هوای خنک‌شده را با بیرون راندن گرما از داخل و فرستادن آن به خارج از منزل فراهم می‌کند. برای انجام این کار، کمپرسور دستگاه بیرونی هوای خنک را به تبخیرکننده داخلی که هوای خنک بیرون می‌دهد پمپ می‌کند. گرداننده هوا هوای خنک را از طریق لوله‌کشی به اتاق‌های مختلف خانه می‌وزد. سرماساز گرما را به دستگاه کمپرسور بیرونی برمی‌گرداند و این چرخه ادامه پیدا می‌کند تا ترموستات نشان دهد که به دمای از پیش‌تعیین‌شده رسیده است. در فصل‌های زمستانی، منبع گازی هوایی که به داخل لوله‌کشی فرستاده می‌شود را گرم می‌کند؛ دستگاه کمپرسور خارجی عمل نمی‌کند.

فناوری بدون لوله

سیستم DFS پیکربندی مجدد دستگاه تهویه مطبوع قدیمی است که شامل یک دستگاه مبدل کمپرسور/کندانسور بیرونی، یک یا چند دستگاه تبخیرکننده داخلی و یک مجرای جمع‌وجور برای لوله‌کشی و جریان هوای سرد می‌شود. به جای استفاده از ذغال تبخیرکننده داخلی/ گرداننده هوا برای حرکت دادن هوای گرم‌شده یا سردشده به لوله‌کشی که کار دستگاه تهویه مطبوع مرکزی است، دستگاه‌های تبخیرکننده داخلی مستقیماً در هر اتاق یا منطقه نصب می‌شوند. از آنجا که دستگاه‌های داخلی هوای تهویه‌شده را مستقیماً به اتاق‌ها می‌فرستند، به لوله‌کشی حجیم و پیچیده نیازی نیست و از بین رفتن انرژی ناشی از سفر جریان هوا در لوله‌ها کاهش پیدا می‌کند. و به دلیل اینکه هر دستگاه داخلی ترموستات و کنترل‌کننده خاص خود را دارد، دمای هر منطقه می‌تواند به سلیقه هر فرد شخصی‌سازی شود.

نصب فناوری اسپلیت بدون لوله (DFS) مزایای گوناگونی دارد. با بیش از 65 سال تجربه، شما می‌توانید محصولاتی باکیفیت و بادوام برای منزل خود خریداری کنید.

مطالب مرتبط

Sorry, no related articles to display.

۲ نظر

حسین ۴ اسفند ۱۳۹۲ پاسخ

بنام خدا
با سلام :
بهتر بود واژه بدون داکت را جایگزین بدون لوله می کردید داکت به کانالهای فلزی و یا پلاستیکی برای عبور چندین رشته لوله و سیم یا کابل اطلاق می گردد در سیستم DUCKT FREE یا بدون داکت قطر لوله ها آنقدر باریک است که نیاز به عبور از نرانکت و یا داکت ندارد اما هنوز مسئله انتقال برودت و حرارت بین بخش داخلی و بیرونی کماکان از طریق لوله صورت می گیرد
موفق باشید .

حسین پور ۱۱ آبان ۱۳۹۷ پاسخ

مدل دستگاه با توجه به متراژ خونه متفاوته؟

نظر دهید