۱۴ اسفند ۱۳۹۲

ورزش؛ انگیزه اصلی ابتکار در صنعت تلویزیون

تلویزیون‌ها در طی سال‌ها تغییرات بسیاری کرده‌اند. برخی از آنها از جنبه طراحی بوده است و برخی فناوری. اما هیچ چیز مانند ورزش انگیزه اصلی تحول‌آفرینی در تلویزیون‌ها نبوده است.

به جز برای تعداد اندکی افراد سرمایه‌دار و ثروتمند، خرید یک تلویزیون جدید هزینه‌ای است که باید حسابی در مورد آن فکر کرد. بودجه‌های منزل باید متعادل شود و بعد از همه اینها، باز هم نمی‌توان تلویزیونی خرید که چشم را از حدقه دربیاورد. اما برخی دیگر به بازار می‌روند و 6 ساعت بعد تلویزیون یک تلویزیون Ultra HD، یعنی تلویزیونی ال‌سی‌دی که نوردهی پشت LED دارد، را زیر بغل زده و به منزل می‌آورند. به همین راحتی!

خیلی از شما که سن و سال بیشتری دارید ممکن است تغییر از تلویزیون سیاه و سفید به رنگی در دوران کودکی خود را به وضوح به یاد داشته باشید؛ همان روزها که شاید دوستانتان برای دیدن تلویزیون جدید شما به منزلتان می‌آمدند و با تماشای برنامه‌های کودک رنگی لذت می‌بردند و شما هم حسابی ژست می‌گرفتید. اما شاید بازی‌های المپیک یا مسابقات جام جهانی فوتبال دلیل اصلی صرف هزینه برای خرید تلویزیون رنگی در آن زمان‌ها بود؛ چیزی که مادرها خیلی از آن استقبال نمی‌کردند. مثل همه لوازم خانگی آن روزها، تلویزیون جعبه چوبی داشت (معلوم نیست چه اصراری بود که همه لوازم منزل شبیه مبلمان باید باشد) و 6 کلید بزرگ فشاری یا چرخان داشت که با آنها کانال‌های را می‌شد تعویض کرد. حالا چرا 6 کلید؟ نمی‌دانیم اما شاید شما می‌بایست هر کدام از سه کانال موجود را دوبار تنظیم می‌کردید!

لازم به ذکر نیست که المپیک مونترئال در خاطر همه به خوبی نقش بسته است (البته برای کسانی که سنشان به آن روزها قد می‌دهد). اما این حقیقت است که رخدادهای ورزشی (مثل بازی‌های المپیک و جام جهانی فوتبال بارزترین نمونه هستند اما تأثیر بازی‌های لیگ‌های اروپا و لیگ‌های داخلی را نمی‌توان در مصمم شدن برای خرید یک تلویزیون جدید و خوب که کیفیت تصویر عالی داشته باشد نادیده گرفت. لازم نیست حتماً به شبکه‌های Sky Sports دسترسی داشته باشید تا بتوانید همه نوع ورزشی را دنبال کنید اما چالش‌های فناوری برای پخش رخدادهای ورزشی شرکت‌های سازنده را وادار به ارتقای کیفیت محصولات خود کرد. حرکت از سیاه و سفید به رنگی نمی‌تواند کاملاً به ورزش مربوط باشد اما حرکت اصلی از تلویزیون‌های CRT به نمایشگرهای صفحه‌تخت به دلیل ورزش ایجاد شد و در پی آن، مشکلات بسیاری برای پخش‌کنندگان برنامه ایجاد کرد.

 

باور کنید یا نه، تلویزیون رنگی در سی و اندی سال پیش یک شاهکار هنری به حساب می‌آمد…

حرکت یکی از بزرگترین مشکلات بود. فوتبال، موتورسواری یا اسنوکر، یا هر ورزشی که فکر می‌کنید تحرک دارند. گاهی اوقات، حرکات با سرعت متفاوت و در جهت‌های گوناگون، نسبت به حرکت دوربینی که آنها را تعقیب می‌کند، خواهند بود.

به دلایل پیچیده و نامعلوم در مورد رابطه بین اعداد 24 و 25، این نوع حرکات منجر به اولین (و دومین و سومین) نسل از تلویزیون‌های صفحه‌تخت دردسرساز در این ابعاد شد. حرکات روی صفحه به خوبی نمایش داده نمی‌شدند، مات و محو می‌شدند و این دلیلی برای تحول در آینده تلویزیون‌ها شد.

همه سازندگان تلویزیون به اجبار ورزش تمام هم و غم و تلاش خود را در زمینه علم و فناوری به کار بستند. به همین جهت، امروز می‌توانید با خرید یک تلویزیون نسبتاً خوب، تا زمانی که حرکات به طور کامل پردازش می‌شود، هیچ کدام از آن مشکلات را تجربه نکنید. این سطح از مهارت چیزی نبود که به ذائقه همه خوش بیاید و از آن پس، هر نوع ابتکار که در فناوری تلویزیون ایجاد شد به دلیل آرزوی بی حد و مرز مردم برای تماشای تلویزیون بود. پخش با کیفیت HD (که در نوع خود خیلی پیشرفته است) به زودی راه خود را به خانه‌ها باز کردند و دیگر زمان آن رسیده بود که پخش به صورت سه‌بعدی در اختیار مردم قرار گیرد. شبکه Sky بازی‌های فوتبال را به شکل سه‌بعدی پخش می‌کند؛ حتی قبل از اینکه پخش فیلم‌های سه‌بعدی را شاهد باشیم.

 

هم اکنون رویای بزرگی که سازندگان تلویزیون در سراسر دنیا در سر دارند تلویزیون‌های Ultra HD است که در تلویزیون بزرگ 84 اینچ 84LM960V ال‌جی می‌بینید. فکر می‌کنید 84 اینچ خیلی بزرگ نیست؟ این ویدئو نظر شما را عوض می‌کند. با وضوحی 4 برابر وضوح Full HD، تلویزیون ال‌جی فوق‌العاده تصاویری دقیق، با جزییات و پایدار ایجاد می‌کند. پس هیچ جای تعجبی نیست که چرا بی‌بی‌سی درصدد است تا پخش خود را به Ultra HD ارتقا دهد.

در سال 2013 دنیا با تلویزیون 84 اینچ Ultra HD خیلی بهتر به نظر می‌رسید؛ در انتظار مدل‌های 2014 از تلویزیون‌های Ultra HD که در راهند باشید تا هیجان بازی‌های جام جهانی فوتبال امسال را از دست ندهید.

۱ نظر

حسین ۱۴ اسفند ۱۳۹۲ پاسخ

بنام خدا
با سلام :
تصویر منظره هوایی شهر پاریس از فیلم های تبلیغاتی ال جی را با کیفیت FUll HD از نزدیک مشاهده کرده ام و کیفیت واقعی آن با ویدئو نمایش داه شده کاملا متفاوت است برای تماشای فوتبال بنظر می رسد تلوزیونهای پلاسما به لحاظ عدم وجود جاماندگی تصویر در سرعتهای بالا و سرعت یکصدم ثانیه جوابگوئی پیکسلها نسبت به دو دهم ثانیه پاسخگوئی پیکسلها در بهترین تلوزیونهای ال ای دی گزینه مناسب تری باشد اما بی شک تماشای طبیعت از نقاط جغرافیایی بکر و دست نخورده قطب جنوب تا خط استوا و دنیای زیر آب تا ریبائی گل ها و گیاهات از زندگی کوچکترین حشرات تا بزرگترین والها در تلوزیونهای اولترا اچ دی و حتی full HD بخصوص فیلم های سه بعدی آن واقعا حیرت انگیز است معجزه رنگهای طبیعت همانگونه که هستند عمق صدای سه بعدی همتراز عمق سه بعدی تصویر و …
سال ۱۳۳۸ نمایش اولین تلوزیون مبله لامپی فیلیپس هلند که همزمان دراری گرامافون و رادیو بود در آن ابعاد غول آسا و حتی خاموش آن تحسین همگان را بر انگیخت در سال ۱۳۴۱ راه اندازی اولین تلوزیون بخش خصوصی در ایران و عرضه تلوزیونهای لامپی ۴ هزار تومانی که فقط از ما بهتران توانائی خرید آن را داشتند در سال ۱۳۴۵ نمایش چهره مرحوم نوذری در افتتاحیه تلوزیون دولتی ، در سال ۱۳۴۹ پخش مستقیم و واقعا بی کیفیت قدم نهادن نیل آرمسترانگ بر سطح کره ماه که تصاویر آن برای اولین بار بصورت مستقیم از تلوزیون ایران پخش شد در سال ۱۳۵۲ تصویر فوری تلوزیونهای سیاه و سفید ترانزیستوری در مقابل وقفه دو دقیقه ای ظاهر شدن تصویر در تلوزیونهای لامپی و مصرف برق پائین آنها همه را شگفت زده کرد ، در سال ۱۳۵۳ یا ۱۹۷۴ نمایش تلوزیونهای رنگی در چهارمین نمایشگاه بین المللی تهران و پخش مستقیم مسابقات بازیهای آسیائی مردم را بوجد آورد در سال ۱۳۵۵ تلوزیون لوه آلمان با دستگاه کنترل از راه دور تعجب همه گان را برانگیخت و در سال ۱۳۶۹ ورود روزانه هزاران دستگاه تلوزیون داخلی بیست اینچ رنگی که با همکاری گلد استار تولید شده بود تلوزیون رنگی را به عنوان وسیله ای قابل دسترس برای همگان تبدیل کرد ولی قطعا سرعت پیشرفت فن آوری تلوزیون در سه سال گذشته به حدی بوده که به جرات میتوان گفت اکثر کاربران تلوزیون فقط از بخشی از این امکانات استفاده و بسیاری از امکانات آن برایشان ناشناخته است باورتان می شود وجود یا عدم وجود تلوزیون در قهوه خانه و یا غذا خوریها ۵۰ تا ۴۰ سال قبل چه تاثیری در میران فروش و درآمد ن داشت و بسیاری حاضر بودند برای نوشیدن چای و یا خوردن یک وعده غذا در این مکانها بهای بیشتری بپردازند و صاحب قهوه خانه هم در هنگام پخش فیلم مورد علاقه پشت سر هم برای مشتری چای می ریخت و مشتری بیچاره هم برای اینکه صدای صاحب قهوخانه در نیاید مجبور بود چند چایی را با اکراه سربکشد شاید باورتان نشود ولی آن زمان هم فیلم های راز بقا یکی از پر طرفدارترین فیلم های مورد علاقه مردم بود و هنوز هم بسیاری تمامی فیلم های مربوط به زندگی گیاهان و حیوانات تولید هر کشور و هر سازنده ای را با نام راز بقا می شناسند راستی حس تماشا تلوزیون سیاه و سفید مبله در فاصله چهار متری در حالیکه دستهایت را مقابل بخاری علاعدین نفتی که کتری لعاب کرم و قوری چینی گل سرخی بر روی آن است و چای تازه دم در استکان شیشه ای کمر باریک که داخل نعلبکی گل سرخی در حال خنک شدن است و در کنار آن داخل قندان قند کله شکسته یزدی وسوسه ات می کند چای را زود تر سربکشی و شدت سرما وادارت کرده پتو را روی دوشت بیندازی و تلوزیون فیلم مستند قطب شمال را نشان می دهد را تجربه کردی راستی دیگر از پاره شدن فیلم در هنگام پخش و نمایش عبارت ادامه برنامه تا چند لحظه دیگر خبری نیست همچنین از جملات گوینده که بینندگان عزیز با عرض پوزش به خاطر نقص فنی که در حین پخش فیلم پیش آمد از شما دعوت می کنم به ادامه برنامه توجه کنید خوب بهتر است بیش از این حس نوستالژیک را در شما بیدار نکنم
موفق باشید .

نظر دهید