۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۳

مقایسه ساختار پنل OLED شیشه‌ای غیرمنعطف در برابر منعطف

ساختار پنل OLED شیشه‌ای- غیرمنعطف

نمایشگرهای OLED موجود و معمول با چسباندن شیشه به لایه‌های نازک بالا و پایین ساخته می‌شوند و اجزای OLED بین آنها شکل گرفته و کپسوله می‌شوند (مانند شکل پایین). در مورد لایه شیشه‌ای، یک لایه TFT ابتدا در طرف بالاتر شیشه شکل می‌گیرد و اجزای OLED روی لایه TFT قرار می‌گیرد؛ یعنی جایی که اجزای OLED برای پیشگیری از قرار گرفتن در معرض رطوبت درزگیری می‌شوند. برای کپسوله کردن، یک ماده شیشه متخلخل در لبه شیشه‌ها قرار می‌گیرد و منجر به غیرانعطافی بودن آن می‌شود.

تصویر بالا ساختار پنل OLED را نشان می‌دهد؛ یکی بر پایه ساختار شیشه‌ای و دیگری بر پایه ساختار مسطح

ساختار پنل OLED پلاستیکی منعطف

پنل‌های OLED پلاستیکی روندی نظیری پنل OLED شیشه‌ای را طی می‌کنند؛ اگر چه، در این پنل از لایه‌های پلاستیکی و روند درزگیری متفاوتی استفاده می‌شود.

در ابتدا، یک ماده ارگانیک به نام پلیمید (PI) در قسمت پایین شیشه پوشیده می‌شود. علاوه بر این، یک شکل از ارگانیک چندلایه و فیلم غیرارگانیک که از اجزای OLED محافظت می‌کند برای کپسوله کردن OLEDها در برابر رطوبت به کار می‌رود. این فناوری که face seal نامیده می‌شود در انحصار شرکت LG Display است. در این روش، یک ماده ارگانیک چندلایه خاص و فیلم غیرارگانیک درون اجزای OLED منعطف روی هم قرار می‌گیرند تا از آنها محافظت کنند.

در مرحله آخر، برای رسیدن به انعطاف، لازم است شیشه و لایه PI از هم جدا شوند تا شیشه از صفحه پایینی برداشته شود؛ این مرحله با اعمال لایه خاصی امکان پذیر می‌شود. وقتی شیشه جدا می‌شود این صفحه به طور طبیعی ضعیف‌تر می‌شود. بنابراین، صفحه پشت به قسمتی که شیشه برداشته شده متصل می‌شود تا از مقاومت آن اطمینان حاصل شود.

اکنون نمایشگر OLED آماده خم شدن است.

۰ نظر

دیدگاهی ارسال نشده است!

نظر دهید