۲۹ خرداد ۱۳۹۳

آینده انرژی خورشیدی


 

فناوری خورشیدی در قلب مباحثات انرژی قابل تجدید است و منبعی اصلی برای نسل جدید برق در طی سال‌های گذشته، مخصوصاً در اروپا، بوده است. خانه‌های شخصی و مراکز تجاری به دنبال راه‌هایی برای کنترل بیشتر تولید انرژی به دلایل محیطی و صرفه‌جویی در هزینه بوده‌اند.

به تازگی، تقاضا برای ماژول‌های خورشیدی در دو بازار انگلستان و ژاپن بسیار زیاد شده است؛ به طوری که بیش از یک‌سوم از مجموع تقاضا برای فتوولتائیک خورشیدی را در بر می‌گیرد. با این حال، یافته‌ها نشان می‌دهد که این گرایش در بازار انرژی خورشیدی می‌تواند عمر کوتاهی داشته باشد زیرا به نظر می‌رسد آلمان تا پایان سال 2014 در این رتبه‌بندی صدرنشین شود. هزینه برق خانوارهای آلمانی در میان کشورهای اروپایی از همه بالاتر است و تقریباً تمامی کشورها با مصرف صعودی قبض‌های برق مواجه شده‌اند. به همین علت، راهکارهای جایگزین در حال رواج پیدا کردن هستند.

البته، جمعیت نیز در حال رشد است. دو مانع همیشگی در بازار انرژی میزان بالای عدم اطمینان و یقین مشتریان به این منابع و باور همیشگی گران بودن انرژی فتوولتائیک است.

برعکس، طی سال‌های گذشته، پنل‌های خورشیدی کارامدتر شده‌اند و نسبتِ قیمت‌به‌ارزش بهبود پیدا کرده‌ است که همین امر منجر به از بین رفتن فاصله بین قیمت‌ها می‌شود.

منبع و تولید ماژول‌ها و سیستم‌های فتوولتائیک تحول پیدا کرده است و قیمت‌ها روند روبه‌کاهشی را طی این سال‌ها طی کرده است. مثلاً، سلول‌های دووجهی نور بازتابیده از صفحه پشت را داخل سلول‌های پشت گیر می‌اندازد. این سلول‌ها با عملکرد کارامد نه تنها بار انرژی خورشیدی را افزایش و امکان تولید انرژی بیشتر را از سلول‌های سقف فراهم می‌کنند بلکه بازگشت پول را برای کاربر در پی دارد.

مانع دوم عدم یقین و اطمینان مردم است که به دلایل وجود بافت سیاسی متفاوت در سراسر اروپا است. دولت از انرژی‌های قابل تجدید و مخصوصاً صنعت فتوولتائیک به طور کل پشتیبانی نمی‌کند.

با این که دولت انگلیس تعرفه سوبسیدها را کاهش داد، اما به این معنی نیست که اعتماد به صنعت خورشیدی در حال افول است. بلکه علامت این است که این صنعت به اندازه کافی قوی شده است که نیازی به حمایت دولت برای بقا ندارد. ثبات بازار انگلیس به صنعت امکان رشد مداوم را می‌دهد و حصول اعتماد لازم برای سرمایه‌گذاران کم‌کم در حال تزریق است.

۳ نظر

محمد صالح وکیلی ۱ تیر ۱۳۹۳ پاسخ

فقط اروپا؟!!!
آقا من میخوام برای خونم بگیرم،
پیام هم دادم بهتون راهنمایی خواستم،
در رابطه با هزنه و بازده و نحوه نصب و … اما
حتی یک ایمیل بهم نزدین!!!! :-!

ال جی ۲ تیر ۱۳۹۳ پاسخ

سلام

امیدوارم با شماره تماس و محصولات این سایت به پاسخ سوال خود برسید: http://www.goldiranac.com

موفق باشید

محمد صالح وکیلی ۱۷ تیر ۱۳۹۳ پاسخ

متشکرم.
موفق باشید.

نظر دهید