۱۴ تیر ۱۳۹۳

انواع نوردهی پشت LED

نوردهی پشت LED به انواع Direct و Edge طبقه‌بندی می‌شود.

Direct Type

Edge Type

روش استفاده از LED

512~960

200~400

تعداد LED

ممکن است

ممکن نیست

کاهش نوردهی

تصویری روشن، واضح و خیره‌کننده

کم

روشنایی

بازتولید کامل رنگ اصلی تصویر

روشنایی و بیان رنگ محدود

بیان تصویر

نوع Direct روشی است که واحد نوردهی پشت LED را درست پشت LCD جای می‌دهند و امکان می‌دهد تا LED بیشتری نسبت به نوع Edge استفاده شود. مشخصه این روش این است که می‌تواند بازتولید رنگ را با روشن شدن و انتشار نور بیشتر کند.

نوع Edge را می‌توان به زبان ساده به “روش مرزی” تعبیر کرد. این روش، که تحت آن LED به گوشه‌های هر پنل می‌چسبد و نور با شیشه منعکس و به جلو فرستاده می‌شود این مزیت را دارد که مصرف انرژی را کاهش می‌دهد و منجر به تولید پنل‌های بسیار باریک می‌شود.

نمایشگر LED واقعی همان OLED است!

تفاوت نمایشگر LED با نمایشگر LCD فقط از جنبه نوردهی پشت است. پس نمایشگر LED واقعی چیست؟

نمایشگر OLED در محصولات و فناوری‌های مختلفی نظیر فناوری نمایشگرهای بزرگ با کیفیت بالا را می‌توان به عنوان نمایشگر LED واقعی در نظر گرفت.

نمایشگرهای OLED به نمایشگری اشاره دارند که به دیود ساطع‌کننده نور ارگانیک مجهز هستند. به زبان ساده، این یک ماده ارگانیک است که خودش نور می‌دهد. از آنجا که OLED در مقایسه با LED به نوردهی پشت نیاز ندارد، مزیت سرعت زیاد واکنش، مصرف کمتر انرژی و باریکی را دارد. به همین علت، OLED نمایشگر بهینه برای تولید نمایشگرهای منعطف و تاشویی است که روزی تنها در تخیل می‌گنجید.

تا وقتی که OLED رواج پیدا کند، انتظار می‌رود نمایشگر LED موقعیت خود را به عنوان بهترین نمایشگر حفظ کند و از CCFL و LCD پیشی بگیرد. ما در انتظار هستیم تا ببینیم LG Display چه نقش حیاتی در فناوری برتر نوردهی پشت در آینده نزدیک خواهد داشت.

۲ نظر

حسین ۱۴ تیر ۱۳۹۳ پاسخ

بنام خدا
با سلام
نمایشگرهای LED واقعی همان نمایشگرهای بسیار بزرگ مجهز به چراغهای ال ای دی است که در استادیوم های ورزشی سینماها و سای مکانهای عمومی می توان دید که تا چند سال قبل محدودیت نمایش رنگ داشتند که به لطف فن آوری تحریک فسفر در کنار فن آوری دیود های نوری و ایچاد نور سفید هم اکنون امکان نمایش تصاویر رنگی در حد قابل قبول را دارند اما فن آوری ال ای دی حاشیه ای و مستقیم ( Edge و Direct ) نیز هر کدام ویژگیهای خاص خود را دارند در روش حاشیه ای که تعداد ال ای دی ها محدودتر و با شدت روشنائی یکسان یک صفحه نیمه شفاف که در پشت صفحه کریستال مایع قرار دارد را دائما نوردهی می نماید از نظر فن آوری ساده ترین و ارزان ترین روش مورد استفاده و تقریبا تمامی تلوزیونهای تا سری ۶ سامسونگ و ال جی ( عدد سمت چپ مدل تلوزیون مثلا LA6200 و LM6610 یا LW5700 ال جی یا D5550 یا ES6530 سامسونگ که همانگونه که ذکر شد هم مصرف برق کمتری دارند و هم باریکترهستند البته واضح است تصویر تولیدی کنتراست یا فاصله بین سفیدی و سیاهی کمتری دارد که فقط برای افراد تیز بین در نمایشگاههای تلوزیون در کنار تلوزیونهای ال ای مستقیم با قابلیت تنظیم نور دقیق نقطه ای قابل تشخیص و تقریبا ۹۰% تلوزیونهای ال ای دی فروش رفته در بازار از این دسته هستند تلوزیونهای دارای ال ای دی بروش تابش مستقیم هم به دو دسته تقسیم می شوند تلوزیونهای دارای مدیریت تابش نور و تلوزیونهای بدون مدیریت تابش نور معمولا تلوزیونهای سری ۸ و ۹ سامسونگ و ال جی از نوع تلوزیونهای دارای سیستم مدیریت تابش نور هستند البته برای حل مشکل ضخامت این نوع تلوزیونها ها هم راهکارهایی ارائه شده از جمله فن آ؟وری نانو ال ای دی ال جی که اندازه ال ای دی ها را تا حد ممکن کوچک و امکان تولید تلوزیون در ضخامت تلوزیونهای ال ای دی حاشیه ای اما با کنتراست بالا و شدت روشنائی بالا را فراهم آورده که البته مشکل آن قیمت گران آن است سامسونگ و سونی هم چند سال قبل نمونه هایی که بخشهای گیرنده ، بلندگوها و ورودیها و خروجیهای تلوزیون به پایه منتقل شده بود را به بازار عرضه که بعلت ناهمخوانی پایه و بدنه چندان با اقبال بازار مواجه نشد و در نمونه های جدید روش ال جی را در پیش گرفته اند ال جی نیز روش سونی و سامسونگ را در دستگاههای ALL IN ONE یا کامپیوترهای بدون کیس خود که متاسفانه در ایران عرضه نمیشود را پیاده سازی کرده است
موفق باشید .

Reza ۲۵ شهریور ۱۳۹۶ پاسخ

سلام من یه کلمه یا حسین می خوام برای شیشه عقب ماشینم که زمانیکه ترمز میکنم روشن بشه شما می تونید برام درست کنید یا در حیطه کاری شما نیست ممنون میشم جواب منو بدید

نظر دهید