۱۲ تیر ۱۳۹۳

خداحافظی با کولرهای آبی در فصل گرما

به هنگام شروع فصل گرما، انسان نیاز به شرایط آب و هوایی مناسب برای ادامه زیستن دارد. در گرمای هوا و تابستان، تمامی اماکن مسکونی و تجاری به دستگاه‌ها و سیستم‌های تهویه و برودتی روی می‌آورند. از آنجایی که سیستم‌های تهویه انواع گوناگون دارند، هر کدام در مکان مناسب قرار گرفته و استفاده می‌شود. از پرمصرف‌ترین وسیله‌های برودتی و سرمازا برای مکان‌های مسکونی و تجاری می‌توان به کولرها اشاره نمود. کولر خود بر دو نوع گازی و آبی است.

کولرهای گازی دارای محاسن بسیار زیادی بوده که استفاده از آن را برای عموم مردم میسر ساخته است ولی قیمت تقریبا ً بالای آن باعث شده است که افراد زیادی به استفاده از کولر های آبی روی بیاورند. کولرهای آبی با وجود مصرف پایین، قیمت مناسب و سرمایش بالا معایبی نیز دارند که در ذیل به برخی از آنها اشاره می‌کنیم:

معایب کولرهای آبی

 

* به‌کاربردن آب جهت سرد ساختن محیط

* گرفتگی پوشال‌ها

* گرفتگی پمپ‌ها

* ایجاد زنگ‌زدگی

* مصرف تقریباً زیاد آب

* عدم انتخاب دما

هنگامی که خانواده‌ای از کولرهای آبی استفاده می‌نمایند، مجبور به انتخاب سه وضعیت برای کولر خویش است:

خاموش Off/  دور تند High/  دور کند Low

حال به هنگام استراحت و یا انجام فعالیت، انسان‌ها نیاز به هوایی با دمای ثابت و ایده‌آل خود دارند، اما چون کولرهای آبی فقط در سه محدوده عمل می‌کنند، انتخاب دما برای افراد و اشخاص دشوار می شود. به عنوان مثال، اگر یک نفر کولر را بر روی دور تند بگذارد و به خواب رود، احساس سرما می‌کند و اگر بر روی دور کند تنظیم کند، احساس گرما می‌کند.

کولرهای گازی برخلاف کولرهای آبی رطوبت محیط را افزایش نمی دهند و در مناطق مرطوب کارایی زیادی دارند. تا ۱۰ سال پیش کولرهای گازی تنها در شهرهای جنوبی کشور استفاده می شد اما چند سالی است که استفاده از آنها تقریباً در همه جا رایج شده است.

کولرهای گازی هوای درون خانه را به درون می‌کشند و خنک می‌کنند. بنابراین احتمال ورود آلودگی از بیرون خانه به درون خانه بسیار کمتر است اما مشکل اصلی این کولرها، مصرف انرژی است که البته با نصب و نگهداری مناسب و با رعایت تناسب ظرفیت برودتی کولر با فضای مورد نظر می‌توان این مشکل را نیز به حداقل رساند.

کولرهای گازی به لحاظ شکل ظاهری و نوع کاربردشان به دو نوع اصلی تقسیم می شوند: پنجره ای و اسپلیت. اگرچه انواع اسپلیت از انواع پنجره‌ای گران‌ترند ولی این گرانی در طول چند سال و با توجه به قبض برقی که پرداخت می‌کنید، جبران خواهد شد.

اینورتر یا مبدل به معنای وارونه‌گردان یا معکوس‌کننده و درسیستم‌های کمپرسور به معنای دور متغییر است؛ به طوری که چرخش کمپرسور دورانی و سرعت آن متغییر است و بسته به دما و رطوبت تنظیمی توسط کاربر دورکمپرسور کم یا زیاد می‌شود و هیچ وقت کمپرسور در زمانی که به دمای دلخواه کاربر برسد کاملاً خاموش نمی‌شود فقط دور آن کم می‌شود و با حداقل مصرف برق کار می‌کند و بسته به نیاز مجدد شروع به کار با دور بالا می‌کند. پس همیشه دور کمپرسور زیاد یا در جهت عکس کم شده و به اصطلاح کمپرسور استارت اضافه نمی‌کند و عمل اتومات کردن و استارت کردن کمپرسور که باعث اصلی مصرف برق زیاد است در این سیستم‌های اینورتر اتفاق نمی‌افتد. اینورتر در واقع با تغییر فرکانس و ولتاژ برق باعث کاهش مصرف شده و تمام عملکرد دستگاه هوشمند است. کولرهای گازی اسپلیت مدل اینورتر بین 60 الی 65 درصد کم مصرف‌تر هستند.

۲ نظر

جلیل سرچاهی ۱۲ تیر ۱۳۹۳ پاسخ

سلام قطعا کولر ابی به کولرگازی نمیرسه اما با قیمت بالایی که داره ال جی باید شرایطی رو به وجود بیاره که قشر متوسط جامعه هم بتونه از این کالا استفاده کنه قطعا کسی که از کولر گازی استفاده کنه دیگه کولر ابی نمیتونه نیازش رو براورده کنه

محمدرضا ۷ مرداد ۱۳۹۹ پاسخ

با سلام
شما دارید اشتباه می کنید چونکه کولر های آبی امروزی دیگر مجهز به ترموستات و تایمر و کلید هوشمند و کنترل از راه دور شده اند که در ایجاد هوای مطبوع درون محیط و صرفه جویی در مصرف آب و برق نقش بسیار بسیار بسیار مهمی را ایفا می کند بنابرین در مناطق گرم و خشک و نیمه خشک به نظر من باید با کولر های گازی خداحافظی کرد و به خرید کولر های آبی هوشمند یا مجهز سازی کولر های قدیمی تر به کلید هوشمند روی آورد

نظر دهید