۰۳ تیر ۱۳۹۳

رقابت صاحبان کسب‌وکار بر سر یک فناوری: استانداردسازی در مقابل جهانی‌سازی

فرایند پنل LCD از ویژگی‌های فرآیند مونتاژ ماژولار برخوردار است. بر اساس این ویژگی‌ها، سازندگان کره‌ای سعی داشتند راندمان را از طریق استاندارد کردن در مراحل اولیه تولید LCD بهبود ببخشند؛ جایی که سازندگان ژاپنی از راهبرد “جعبه سیاه” بر پایه رقابت بر سر فناوری مانند پردازش تصویر و اطلاعات ورودی بهره می‌برند. به دلیل تفاوت در راهبردها بین سازندگان کره‌ای و سارندگان ژاپنی، شارپ، که بزرگترین سهم بازار را در LCD تا اوایل سال‌های 2000 داشت، شروع به افول کرد. در حالی که LG Phillips LCD (همان LG Display امروز) و سامسونگ الکترونیکس (Samsung Display امروز) به ترتیب با کسب عناوین بزرگترین و دومین سهامدار بزرگ در این زمینه  شروع به پیشگامی در بازار نمایشگر کردند.

علاوه بر این، استاندارد کردن فناوری منجر به جهانی کردن شد و نقش تسریع‌دهنده را بازی می‌کرد زیرا LCD جریان اصلی در صنعت نمایشگر شد. به یاد داشته باشید که با این حال، جهانی‌سازی به ضرر در سوددهی پنل و سازندگان مجموعه منجر شد زیرا بسیاری از شرکت‌های جدید شامل سازندگان مجموعه وارد بازار پنل شدند. در نتیجه، انباشت بیش از حد ذخایر منجر به کاهش حاشیه سود شد. استاندارد کردن و جهانی کردن فناوری عواملی اصلی بود که سازندگان چینی را بر آن داشت که قیمت رقابتی خود را با سرعت بیشتری رشد دهند. حتی وقتی که محصولات مرغوب جهانی شدند (مثل تلویزیون‌های LED، سه‌بعدی و هوشمند) مشتریان به سختی توانستند سازندگان را تنها با نگاه کردن به ظاهر متمایز کنند. این گرایش همچنان ادامه پیدا خواهد کرد زیرا تقریباً همه سازندگان پنل می‌توانند تلویزیون Ultra HD تولید کنند.

سازندگان ژاپنی در بهره‌ گرفتن از فناوری با مهارت‌های فنی پیشرفته‌شان پیشگام شدند. با این حال، سازندگان کره‌ای و تایوانی شروع به سرمایه‌گذاری فعال کردند و موفق به سازگار کردن خود با استاندارسازی و جهانی‌سازی شدند. این امر در نهایت منجر به پیشگامی آنها در بازار در طی دوران رشد شد؛ پیشگامی که با تکرار دوره‌ای انباشت بیش از حد و کمبود ذخیره تحت عنوان “چرخه کریستال” میسر شد. سازندگان کره‌ای رشد قابل ملاحظه‌ای را با ورود فعال به بازار اصلی (بازار تلویزیون) به خود اختصاص دادند. در حالی که سازندگان ژاپنی در سراشیبی افتادند زیرا در بازار کنونی با مهارت‌های فنی موجودشان در حال رکود ماندند.

۱ نظر

حسین ۳ تیر ۱۳۹۳ پاسخ

بنام خدا
با سلام :
در دهه ۵۰ میلادی فن آوری تلوزیون در اختیار شرکتهای آمریکائی بخصوص RCA که اولین تلوزیون رنگی را در مقیاس جهانی وارد بازار کرد بود در دهه ۶۰ میلادی شرکتهای اروپائی مانند گروندیگ آلمان ، فیلیپس هلند ، شاوب لورنس ایتالیا و تامسون فرانسه نبض بازار تلوزیون را در دست گرفتند در دهه ۷۰ زاپنی ها که تا پیش از این به تولید کالاهای ارزان قیمت و بی کیفیت مشهور بودند با تولید تلوزیونهای با کیفیت و برندهای خوشنامی مانند سونی و ناسیونال( پاناسونیک فعلی ) بازار را از دست اروپائی ها در آوردند و در دهه ۹۰ این کره ای ها بودن که با تولید تلوزیونهایی مانند سامسونگ و گلد استار ( ال جی فعلی ) با قیمتی ارزان عرصه را بر تولید کنندگان ژاپنی تنگ کردند بنظر می رسد هم اکنون چینی ها که در دنیا و بخصوص در ایران به تولید اجناس بنجل و ارزان قیمت شهره اند با هر ترفندی در حال تسخیر بازار تلوزیون در دنیا هستند چینی ها از مونتاژ تلوزیون با هر برندی گرفته تا تولید با برند چینی و حتی خرید برندهای قدیمی و خوشنام مانند تامسون و RCA در حال تنگ گردن عرصه بر تولید کنندگان کره ای هستند و همه نوع تلوزیون در هر رنج قیمتی را حتی با برند های ایرانی در بازار عرضه می کنند از تلوزیونهای سیاه و سفید دارای لامپ تصویر که تولید آن در همه جای دنیا منسوخ شده تا تولید تلوزیونهای سه بعدی هوشمند با رزولوشن بالاتر از اولترا اچ دی
موفق باشید .

نظر دهید