۳۰ مرداد ۱۳۹۳

انرژی خورشیدی، برق خورشیدی

در جهان امروز، افزایش تقاضای انرژی از یک سو و تلاش‌های لازم برای حفظ محیط زیست از سوی دیگر باعث شده است تا بشر در اندیشه یافتن راهکارهای نوین برای ایجاد تعادل میان این دو موضوع حیاتی باشد.

طبق آخرین تحقیقات آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) با روند کنونی مصرف انرژی، تقاضای جهانی تا پایان سال 2030 افزایشی بیش از 60 درصد کل مصرف کنونی خواهد داشت.

امروزه سوخت‌های فسیلی شامل ذغال‌سنگ، نفت و گاز طبیعی بیش از سه‌چهارم انرژی دنیا را تأمین می‌کنند؛ انرژی‌هایی که اثرات زیست‌محیطی آن بسیار مخرب است. در واقع، نسل امروز بهای صنعتی شدن و پیشرفت بی‌قاعده قرن گذشته را می‌پردازد. پدیده گرمایش جهانی (Global Warming) و تخریب لایه اوزون (Ozone Depletion) از جمله اثرات زیان‌بار استفاده از سوخت‌های فسیلی به شمار می‌رود.

راهکار چیست؟

خورشید مهم‌ترین منبع انرژی و تابش نور آن بزرگ‌ترین و پاک‌ترین منابع انرژی‌های تجدیدپذیر است. بیش از 99.9 درصد از مجموع انرژی‌هایی که به زمین منتقل می‌گردند از خورشید نشأت می‌گیرند که مقدار آن 1.8×1025تراوات است.

بر اساس تحقیقات انجام‌شده توسط آزمایشگاه انرژی خورشیدی دانشگاه ویسکانسین در ایالات متحده امریکا، زمین در هر ساعت حدود یک میلیارد BTU (واحد اندازه‌گیری انرژی در سیستم انگلیسی) انرژی تابشی دریافت می‌کند.

بنابراین، انرژی ناشی از سه روز تابش خورشید به زمین برابر است با کل انرژی ناشی از احتراق تمام سوخت‌های فسیلی که در دل زمین یافت می‌شود. به عبارت ساده‌تر، تنها در اثر چند روز تابش خورشید به زمین، می‌توان انرژی مورد نیاز یک قرن را ذخیره نمود.

کشور ایران در محدوده جغرافیایی 25 الی 40 درجه شمالی و در کمربند تابش جهانی واقع شده است. وجود بیش از 300 روز آفتابی در کشور و میانگین انرژی تابشی سالیانه 1800 الی 2200 کیلووات ساعت بر متر مربع نویددهنده پتانسیل بالای انرژی خورشیدی در کشورمان است.

برق خورشیدی (فوتوولتاییک)

یکی از اصلی‌ترین کاربردهای انرژی خورشیدی که به ویژه طی چند سال اخیر با رشد قابل ملاحظه‌ای همراه بوده است، تولید مستقیم برق با استفاده از صفحاتی است که فوتوولتاییک نامیده می‌شوند.

در این روش فوتون‌ها یا همان ذرات پرانرژی تابیده‌شده از نور خورشید با برخورد به لایه‌هایی از جنس نیمه رسانا باعث می‌شوند که الکترون (بارمنفی) آزاد شود و مدار برای تشکیل پیوند با حفره (بارمثبت) حرکت کند و انرژی الکتریکی تولید نماید.

مهم‌ترین مزایای سیستم‌های برق خورشیدی

  • عدم ایجاد آلایندگی صوتی
  • عدم نیاز به شبکه برق سراسری
  • عدم نیاز به آب جهت تولید برق
  • صرفه‌جویی در هزینه‌های انرژی
  • عمر زیاد و نیاز کم به تعمیر و نگهداری
  • عدم نیاز به استفاده از سوخت‌های فسیلی
  • عدم انتشاز گازهای گلخانه‌ای و رعایت کامل ملاحظات زیست‌محیطی
  • بازگشت سرمایه در کوتاه‌ترین زمان نسبت به سایر انرژی‌های تجدیدپذیر

کاربردهای سیستم‌های برق خورشیدی

  • تأمین برق اضطراری
  • تولید برق جهت مصارف کشاورزی
  • احداث نیروگاه‌های خورشیدی در مقیاس بزرگ
  • تأمین برق مورد نیاز مناطق دور از شبکه برق سراسری
  • تأمین برق مصرفی انواع کارخانجات، واحدهای صنعتی و تولیدی
  • تأمین برق مصرفی هتل‌ها، بیمارستان‌ها، بانک‌ها، شهرداری‌ها و مراکز خرید تجاری
  • تأمین بخشی از تقاضای برق مصرفی مجتمع‌ها و شهرک‌های مسکونی به صورت متصل یا مستقل از شبکه برق سراسری

ال‌جی و انرژی خورشیدی

تاریخچه فعالیت ال‌جی الکترونیکس در زمینه انرژی خورشیدی به اواسط دهه 80 میلادی بازمی‌گردد؛ زمانی که آزمایشگاه تحقیقاتی مرکزی این شرکت، تحقیقات خود را در زمینه فناوری‌های خورشیدی آغاز کرد. در سال 2004، با یکپارچه شدن و ایجاد هم‌افزایی در گروه‌های کاری این شرکت، امکانات چندین آزمایشگاه تحقیقاتی انرژی خورشیدی تحت پوشش ال‌جی الکترونیکس به هم پیوست و این شرکت با تکیه بر تجربیات چندین دهه تحقیق و توسعه، کارخانه تولید صفحه و سلول خورشیدی و آزمایشگاه‌های مجهز کنترل کیفیت کالا را احداث و آماده تولید انبوه این تجهیزات گردید.

شعار ال‌جی الکترونیکس: زندگی زمانی خوب است که سبز باشد

در راستای دستیابی به این هدف، این شرکت توانست در تولید سلول‌های خورشیدی در سال 2008 با حذف کامل مواد مضر در تولید محصولات، گام بزرگی در نجات کره زمین بردارد. ال‌جی الکترونیکس تصمیم دارد انتشار گازهای گلخانه‌ای را که در فرایند تولید محصولات حاصل می‌شود کاهش دهد.

اقدامات انجام‌شده این شرکت مورد تأیید معتبرترین سازمان‌های استاندارد جهان نظیر TÜV Rheiland اروپا و UL امریکا قرار گرفته است. انرژی خورشیدی اساس محور اقدامات ال‌جی الکترونیکس در خصوص حفاظت از کره زمین است.

۳ نظر

محمد ۳۰ مرداد ۱۳۹۳ پاسخ

سلام
درایران از کجا میشه سلول های خورشیدی الجی و ledهای ال جی رو خرید؟

ال جی ۳۰ مرداد ۱۳۹۳ پاسخ

سلام
بله
به سایت goldiranac.com مراجعه کنید

سعید ۳۱ مرداد ۱۳۹۳ پاسخ

با سلام : mono x neon خواهشن کی وارد ایران می شود

نظر دهید