۱۴ مرداد ۱۳۹۳

گرایشات جدید در نمایشگرهای مانیتور: نسبت تصویر جدید 4:3، 1:1 و 21:9

صفحه‌نمایش 24 یا 27 اینچ با نسبت تصویر 4:3 یا 16:9 رایج‌ترین شکل مانیتورهای کامپیوتر هستند که ما در اطرافمان می‌بینیم. با این حال، در سال‌های اخیر، نسبت تصویر مانیتورهای کامپیوتر تحولاتی پیدا کرده است. این امر به این دلیل است که تعداد افرادی که از کامپیوتر برای اهداف گوناگون استفاده می‌کنند رو به افزایش است؛ از بازی و تماشای فیلم گرفته تا ویرایش ویدئو و طراحی گرافیک. تقاضای مشتریان برای مانیتورها با نسبت تصویر گوناگون و طول و عرض مختلف نیز به همین ترتیب رو به افزایش است.

نسبت تصویر 4:3 ؛ از تلویزیون‌های CRT گذشته تا گوشی‌های هوشمند امروزی

اگر نگاهی به گذشته کنیم و به زمانی بر‌گردیم که تلویزیون‌های CRT یا (cathode ray tube) فرمانروا بودند، نسبت تصویر 4:3 از همه بیشتر استفاده می‌شد. با این حال، صفحه‌نمایش‌های 4:3 که روزی فرمانروای تلویزیون‌های CRT کوچک و بزرگ بودند سقوط کردند و در نهایت بعد از سال 2000 عرضه و تولید آنها متوقف شد. به این دلیل که شبکه‌های پخش بعد از ظهور پخش دیجیتال محتوایی با وضوح HD تولید کردند. بنابراین، نسبت تصویر سینمایی 16:9 روز به روز بیشتر ترجیح داده شد.

4:3 که روزی جهانی بود دیگر کمیاب شد و به تازگی در دوربین‌های DSLR و گوشی‌های هوشمند به کار می‌رود. LG Vu 3 جدیدترین مدل از سری فبلت Vu بود که از نسبت تصویر 4:3 استفاده می‌کرد. این گوشی در بازار گوشی‌های هوشمند، که آن زمان نسبت تصویر 16:9 رایج بود، بسیار منحصر به فرد به نظر می‌رسید. کاربران استقبال گرمی از این گوشی که طول کمتر و عرض بیشتر داشت کردند زیرا همین قابلیت مشاهده متن با نسبت تصویر  بهینه‌شده را امکان‌پذیر می‌کرد و خواندن اسناد یا کتاب‌های الکترونیک و همین طور مرور راحت‌تر وب را سهولت می‌بخشید.

نسبت تصویر 1:1 ؛ نمایشگری عالی برای چندوظیفگی

نسبت تصویر دیگری که وارد بازار شد 1:1 (یک به یک) بود. این نسبت تصویر محیطی بهینه برای لذت بردن از محتوایی مانند بازی و ویدئو بود که بهتر در صفحه‌نمایش عریض جا می‌شدند. همچنین، وظایف مختلفی شامل کار بر روی اسناد، طراحی گرافیک و ویرایش ویدئو نیز راحت‌تر انجام می‌شد. مانیتورهای 1:1 شبیه اتصال مانیتور 21.5 اینچ 16:9 و 20.5 اینچ 21:9 روی هم است و تأثیر کار مانیتور دوتایی را دارد و کاربران را برای برطرف کردن نیاز انجام چند کار با هم راضی می‌کند.

نسبت تصویر 21:9 اولترا-واید؛ یک نسبت تصویر جدید

علاوه بر نمایشگر 1:1 که در بالا توضیح داده شد، شرکت LG Display مانیتور عریض 21:9 را معرفی کرده است که در گرایش جدید نسبت تصویر پیشگام است. نمایشگر 21:9 بهترین نمایشگر موجود برای لذت بردن از محتوای دیجیتال است. این نسبت تصویر معادل نسبت تصویر مانیتورهای 2.35:1 یا 2.39:1 است؛ همان فرمت صفحه‌نمایش که برای محتوای دیجیتال توسط توسط تولیدکنندگان محتوای دیجیتال ایجاد می‌شود و به کاربران امکان می‌دهد تا بدون نوارهای سیاه در بالا و پایین صفحه فیلم تماشا کنند؛ به همان شکلی که در مانیتورهای 4:3 یا 16:9 وجود دارد.

به این معنی که فضای 5:9 اضافی در نمایشگر 21:9 می‌تواند برای اهداف بیشتری مورد استفاده قرار گیرد. کاربران می‌توانند از محتوای دیجیتال راحت‌تر از قبل لذت ببرند زیرا از این به بعد، بازی کردن و جست‌وجوی اطلاعات مربوط در بازی یا چک کردن فهرست تلویزیون هنگام تماشای آن به طور همزمان امکان‌پذیر خواهد بود. علاوه بر این، کاربران می‌توانند به طور همزمان چندین پنجره را نمایش دهند. بدین ترتیب، همان تأثیر نصب دو مانیتور به هم و افزایش راندمان برای چندوظیفگی ایجاد می‌شود.

۰ نظر

دیدگاهی ارسال نشده است!

نظر دهید