۲۹ مهر ۱۳۹۳

فرایند تولید TFT-LCD (بخش اول)

آیا تاکنون با خودتان فکر کرده‌اید که نمایشگر تلویزیون و مانیتوری که هر روز استفاده می‌کنید چطور کار می‌کند؟ فرایند ساخت TFT-LCD شامل چندین مرحله برای تولید TFT، فیلتر کردن رنگ، سلول، ماژول و چیزهای دیگر است. این بار می‌خواهیم فرایند کلی ساخت این نمایشگرها را به شما توضیح دهیم. اما از آنجا که بحث طولانی می‌شود آن را در چند بخش به شما ارائه خواهیم داد.

نگاه دقیق به فرایند TFT یا Thin Film Transistor

بورد TFT در پایین‌ترین لایه پنل LCD قرار دارد. تصویر بالا یک بورد TFT را نمایش می‌دهد که شامل ردیف‌هایی از بخش‌های مستطیل‌شکل کوچک است که با هم چیزی شبیه به یک صفحه شطرنج را  نشان می‌دهند. هر بخش مستطیلی یک پیکسل است و هر پیکسل حاوی ترانزیستوری است که کارکرد آن را کنترل می‌کند. فرایند TFT فرایندی است که این ترانزیستورها را روی یک لایه شیشه‌ای ایجاد می‌کند.

خب، حالا ترانزیستور دقیقاً چیست؟

به زبان ساده، یک ترانزیستور یک سوئیچ میکروسکوپی ریز است که جریان الکتریسیته را همسو با کریستال مایع کنترل و حرکات کریستال مایع را تنظیم می‌کند.

بر روی بورد TFT میلیون‌ها ترانزیستور ریز وجود دارند که با چشم غیرمسلح قابل رؤیت نیستند. هر کدام یک‌صدم ضخامت یک تار مو را دارند. اگر ترانزیستور را از نزدیک دیده باشید، حتماً متوجه شده‌اید که شامل چندین لایه مختلف است. اکنون، بگذارید نگاهی بیاندازیم و ببینیم این لایه‌ها چگونه تولید شده‌اند. ابتدا با اولین لایه شروع می‌کنیم.

بعد از تمیز کردن لایه شیشه‌ای (پاک‌سازی)، آن را با یک لایه از فیلم می‌پوشانند. این کار برای ایجاد شکل مناسب الزامی است (ته‌نشست یا رسوب). سپس، یک لایه از ماده حساس به نور بر روی این فیلم کشیده می‌شود (پوشش photo-resist). در طی این مراحل، ما می‌توانیم دو لایه ایجاد کنیم و قسمت‌های مختلف ترانزیستور را در شکل‌ها و اندازه‌های مختلف بسازیم. (مانند آنچه در تصویر بالا می‌بینید.)

برای انجام این کار، ما ماسک‌های نور را در الگوهای مورد نظر روی لایه شیشه‌ای گذاشتیم و نوررا روی آنها تاباندیم. (پرتوگیری). این کار به ما امکان داد تا قسمت‌هایی از لایه بالا را که در معرض نور است برداریم و الگوی ماسک نور را به لایه شیشه‌ای انتقال دهیم. همین روند برای برداشتن لایه دوم و photo-resist تکرار شد که زیر آن قرار گرفته است (قلم زدن). وقتی بخش‌های پیرامونی ماسک‌های نور برداشته شدند، بخشی برای ما باقی ماند که همراه با قسمت‌های دیگر می‌تواند طبق همین فرایند ساخته شود و ترانزیستور (Photo-resist) را تشکیل دهد.

در گذشته، کل این فرایند باید 8 بار تکرار می‌شد. اما اکنون فناوری به جایی رسیده است که 2 تا 3 لایه به طور همزمان ساخته می‌شوند و در نهایت ترانزیستور با تکرار توالی 4 مرتبه‌ای تشکیل می‌شود.

در مطالب بعدی، با فرایند فیلتر کردن رنگ (CF) با ما باشید…

۱ نظر

بهنام ۳۰ مهر ۱۳۹۳ پاسخ

واقعا مرسی
من همیشه اخبار ال جی رو از وبلاگ و فیس بوک ال جی دنبال میکنم
ال جی جیی سری ❤

نظر دهید