۲۸ مهر ۱۳۹۳

ماشین لباسشویی در گذر زمان

شست‌وشوی لباس در منزل طی سالیان گذشته با پیشرفت فناوری تحولات زیادی را به خود دیده است. بر حسب سنی که دارید، ممکن است والدین یا پدربزرگ یا مادربزرگ‌هایتان را به یاد داشته باشید که لباس‌های خود را در تشتی می‌ریختند و می‌ساییدند و گاهی اوقات نیز با ضربات چوبدستی یا ابزاری این چنین برای بیرون آوردن چرک از لباس‌ها تلاش می‌کردند. سپس، آن‌ها را حسابی می‌چلاندند تا آب اضافی گرفته شود، تکان می‌دادند تا چروک‌ها صاف شود و روی بند در حیاط، پشت بام یا بالکن منزل پهن می‌کردند تا در مجاورت باد و نور خورشید خشک شود.

 شستن لباس با این ماشین‌های لباسشویی اولیه و آبکشی آنها ساعت‌ها زمان و کار دست می‌برد. نیاز به آب گرم در یک تشت بزرگ داشت. پس از آن ماشین‌های سطلی نیز شیوه‌ای شبیه به شست‌وشو با دست را داشتند. آب گرم باید در محفظه ریخته می‌شد، لباس‌ها شسته می‌شدند، آب گرم خالی می‌شد و سپس، محفظه با آب سرد پر می‌شد تا آبکشی انجام شود. خوشبختانه این روزها، با انواع ماشین‌های لباسشویی پیشرفته و ترکیبی این همه فرایند خسته‌کننده و ملالت‌بار از زندگی شما حذف شده‌اند.

حتی با اختراع ماشین‌های لباسشویی نیمه اتوماتیک یا تمام اتوماتیک، در حدود 70 سال پیش، افراد نمی‌توانستند لباس‌ها را در ماشین بارگذاری کنند، برنامه شست‌وشو را انتخاب کرده و به کارهای دیگر خود برسند. بسیاری از مدل‌های اولیه به تعامل کاربر در خلال مراحل مختلف شست‌وشو، مانند افزودن پودر شوینده یا به یاد سپردن افزودن مایع نرم‌کننده در زمان مناسب، نیاز داشتند. در برخی مدل‌ها (مثل مدل‌های دوقلوی قدیمی) لباس‌ها باید از سطل شست‌وشو به سطل آبکشی منتقل می‌شد. بسیاری از مدل‌های اولیه هنوز هم دست‌نخورده باقی مانده‌اند و تا همین چند سال پیش هم در بازار جزو مدل‌های پرفروش بودند.

از دهه‌های اخیر، با پیشرفت فناوری کامپیوتر، فناوری ماشین‌های لباسشویی نیز تغییر کرد. اکنون، کارخانه‌های ماشین لباسشویی و خشکشویی مدل‌های تمام اتوماتیکی ارائه می‌دهند که به افراد امکان می‌دهد برنامه شست‌وشو را انتخاب کنند و به کارهای دیگر خود برسند؛ بدون دغدغه و نگرانی و دخالت کاربر در کار ماشین. با رواج کامیپوترهای شخصی در سی سال اخیر، کارخانجات ماشین لباسشویی به اهمیت ریزپردازنده‌ها و تراشه‌های کامپیوتری پی بردند و آن را در طراحی ماشین‌های لباسشویی اعمال کردند. اگر چه، همین ده سال پیش بود که این فناوری برای اولین بار در ماشین‌های لباسشویی جدید رسماً به کار گرفته شد.

به لطف وجود پیشرفت در فناوری، مردم امروز به ماشین‌های لباسشویی پربازده و کم‌مصرفی، مانند ماشین‌های لباسشویی پیشرفته ال‌جی، دسترسی پیدا کرده‌اند که زندگی کردن را برای آنها ساده‌تر کرده است.

۱ نظر

حسین ۲۹ مهر ۱۳۹۳ پاسخ

بنام خدا
با سلام:
بنظر من با دوام ترین لباسشوئی ها حدود ۴۰ سال پیش به بازار عرضه شدند و برندهای تولید کننده آن زمان لباسشوئی های جدید را بسیار سبک تر ، کم مصرف تر و کم صدا تر تولید کرده اند اما انتظار دوام برای آنها بیشتر از بیست سال را نمی توان داشت سال ۱۳۵۴ یکدستگاه لباسشوئی کن وود مدل ۹۰۰ ای هفت کیلوئی خریداری کردم و سال ۱۳۹۰ بعد از جابجائی بعلت عدم امکان استفاده از این لباسشوئی زیر کابینت بعلت قرار گرفتن محفظه پودر و کلید های کنترل در قسمت بالای دستگاه یکدستگاه لباسشوئی ال جی مدل ۷۷۰۳ خریداری کردم از نظر وزنی لباسشوئی ال جی بسیار سبک و در زمان کارکرد بقدری کم صداست که کسی متوجه کار با آن نمی شود در طول نزدیک به سه سال و نیم گذشته هم کمترین اشکالی در کارکرد آن ندیدم و به علت استفاده از آب گرم منزل مصرف آب و برق و حتی پودر آن بسیار پائین و از نظر ظاهری هم بسیار شیک و بروز و با سایر تجهیزات سیلور آشپزخانه نیز بسیار همخوانی دارد اما کلیه تجهیزات لباسشوئی کن وود حتی تایمر آن مکانیکی است و در طول ۴۰ سال استفاده فقط چند بارلاستیک دور درب آن و یکبار تسمه و لوله ورودی آب آن تعویض و هر دو سه سال باید یکبار کریس کاری شود ال جی امکان کار با نصف ظرفیت و کن وود در سه ظرفیت ۳،۵،۷ کیلو قابل استفاده است تنها کاستی آن عدم وجود آلارم پایان کار است که با توجه به صدای بالای دستگاه در زمان آبکشی نهایی و خاتمه صدا نیازی بوجد آلازم احساس نمی شده هم اکنون بیشتر برای شستن روکش ماشین پتو ، پرده و سایر منسوجات حجیم و پروزن از این لباسشوئی سالخورده استفاده می شود یعنی چیزهایی که جرات شستن آنها با لباسشوئی ال جی را تا کنون پیدا نکرده ام البته لباسشوئی های کن وود ساخت ترکیه در بازار ایران وود دارد اما به گفته فروشنده دیگر انتظار دوام ۴۰ ساله که ا صلا ، حتی ۱۵ ساله هم از آن نمی توان داشت راستی اگر تولید کنند گان کالاها را با دوام ۵۰ ساله روانه بازار کنند چقدر بایستی از حجم تولیدات خود کم کنند راستی مردم دنیای امروز حتی در صورت دوام تحمل دیدن یک وسیله زندگی برای ۵۰ سال در کنار خود را دارند ؟
موفق باشید .

نظر دهید