۰۲ مهر ۱۳۹۳

ماجرای تولد یک تلویزیون 105 اینچ منحنی UHD

مصاحبه با هنگ-سیک کیم، مهندس ارشد تحقیقات TV IMAX TDR

ژانویه گذشته، ال‌جی و سامسونگ تلویزیون‌های منحنی UHD خود را همزمان با هم معرفی کردند و رقابت به اوج خود رسید. امروز، بخشی از مصاحبه‌ای با مهندس ارشد تحقیقات در تیم TV IMAX TDR، آقای هنگ-سیک کیم، را با شما به اشتراک می‌گذاریم. این گروه در ایجاد فناوری زبانزد پنل تلویزیون 105 اینچ UHD و به واقعیت پیوند دادن آن پیشگام شدند.

تیمی که آقای کیم بخشی از تیم TV IMAX TDR آن است مسئولیت کل فرایند ساخت تلویزیون پنل 105 اینچ منحنی UHD را بر عهده دارد. با اطمینانِ آقای کیم به این محصول، به عنوان فردی که کل فرایند را رهبری می‌کرد، وی در مورد اهمیت پنل 105 اینچ منحنی UHD توضیحاتی ارائه کرد:

«تلویزیون 105 اینچ منحنی UHD در CES 2014 برای اولین بار به نمایش گذاشته شد. این مدل نمایشگر منحنی دارد که انحنای آن برای ایجاد محیط مشاهده عالی بهینه می‌شود. در نمایشگرهای منحنی قبلی، نمایشگر 65 اینچ LCD و 77 اینچ OLED بزرگترین‌ها بودند اما LG Display توانست بزرگترین تلویزیون 105 اینچ منحنی UHD را تولید کند.»

در واقع، این تلویزیون 105 اینچ منحنی UHD تشخیص نوعی فناوری است که غیرممکن در نظر گرفته می‌شد؛ به طوری که در مرکز این پنل فوق‌العاده بزرگ گودی وجود دارد. این تلویزیون به دلیل استفاده از زوایه منحنی برای محیط مشاهده عالی بهینه است و هنگامی که از مرکز دیده می‌شود برای ارائه فاصله دید متحدالشکل در تمامی زوایا بسیار مورد تحسین قرار گرفته است.

تلاش برای دستیابی به بزرگترین نمایشگر دنیا با بالاترین وضوح

آقای کیم تأکید بسیار خاصی بر این حقیقت دارد که بر خلاف اینکه بزرگترین اندازه را در دنیا دارد، انحنای آن نیز از وضوح بالایی برخوردار است تلویزیون 105 اینچ منحنی UHD یک گام از UHDهای کنونی با 8.3 میلیون پیکسل پیش است. این تعداد پیکسل 4 برابر تعداد 2.07 میلیون پیکسل در تلویزیون‌های full HD است.

«ما 11 میلیون پیکسل (2160×5120) را گنجاندیم که 5 برابر وضوح HD است تا یک LCD منحنی ایجاد کنیم که بر محدودیت‌های LCD از نظر اعوجاج خطوط منحنی در تصاویر نمایش داده‌شده غلبه کند و در عوض، تصاویر نرم و زنده‌ای ایجاد کند. من فکر می‌کنم این عاملی است که رقبای بسیاری را از میدان به در می‌کند و به عنوان بهترین فناوری CES شناخته می‌شود.»

عنوان بهترین فناوری CES 2014 که آقای کیم ذکر کرد توسطMashable  که یک مجله آی.تی است به شرکتی اعطا شده است که مبتکرانه‌ترین فناوری را به نمایش گذاشته است. مجله پرطرفدار HD GURU و دیگر مجلات آی.تی مشهور نیز این تلویزیون را به عنوان بهترین تلویزیون سال ارزیابی کرده و کیفیت استثنایی آن را تأیید کرده است.

البته، او در مسیر خود برای ساخت این محصول مبتکرانه با مصائب متعددی روبه‌رو شده بود. سخت‌ترین آنها برای غلبه کردن در واقع ایجاد نمای عالی برای دیگران بود. بسیاری فکر می‌کنند که تشخیص نمایشگر LCD منحنی بزرگی که بالاتر از 100 اینچ است با وضوحی که فراتر از UHD باشد غیرممکن است. البته می‌توان این گونه نتیجه گرفت که تولید چنین چیزی با آزمون و خطاهای بسیاری همراه بوده است.

«در مقایسه با OLED، نسبتاً سخت است که با LCD انحنایی را تشخیص دهیم. دلیل آن این است که فشاری که برای ایجاد انحنا روی پنل اعمال می‌شود منجر به شکست صفحه‌نمایش می‌شود. به دلیل اینکه تأثیر فشار از بین برود، برخورداری از طراحی بهینه برای تجهیزات و انحنای پنل یک مورد الزامی است.»

برای تشخیص نمایشگر 105 اینچ منحنی، شرکت LG Display یک تیم اجرایی داخلی را ترتیب داد تا از سال 2012 ساخت آن را آغاز کنند. آقای کیم در مورد مشکلاتی که با آن مواجه شده بود نیز صحبت کرد.

«همان طور که پیشتر گفتم، متقاعد کردن آنهایی که مسئولیت را بر عهده داشتند و افراد دیگری که در آزمایشاه کار می‌کردند و فکر می‌کردند که تولید چنین چیزی از نظر فنی غیر ممکن است بسیار سخت بود. در مرحله ساخت نمونه‌ها، پیدا کردن شرکتی که بتواند نمایشگر منحنی بسازد سخت بود. علاوه بر این، ما باید بر مشکلات شکست پنل‌ها که ناشی از ایجاد انحنا بود غلبه می‌کردیم اما یک به یک از پس مشکلات برآمدیم و از ابزار گوناگون برای حل آنها استفاده کردیم. در نهایت، وقتی محصول ما عاری از شکست شد، حس کردیم بالاخره موفق شده‌ایم. من فکر می‌کنم که این به‌یادماندنی‌ترین لحظه بود.»

این داستان ادامه دارد…

۰ نظر

دیدگاهی ارسال نشده است!

نظر دهید