۲۵ آبان ۱۳۹۳

این حرف‌ها را بشنوید اما باور نکنید

بحث داغ آلودگی هوا در تهران و شهرهای بزرگ صنعتی این روزها نقل محافل است. صبح که از خانه بیرون می‌آییم و اثری از کوه‌های قدبرافراشته و آبی رنگ و آسمان صاف با ابرهای سفید رنگ نمی‌بینیم، داغ دلمان تازه می‌شود. همه سعی می‌کنند خودشان را در برابر این هیولا محافظت و بیمه کنند. یکی از این راه‌های بسیار خوب خرید دستگاه تصفیه هوا است و در این زمینه چه برندی قابل اعتمادتر از ال‌جی! از صبح تا عصر در محیط کار، اطراف ما رو گپ و گفت‌های همکاران در مورد آلودگی هوا پر کرده است. خیلی‌ها بدون تحقیق و مطالعه نظراتی ارائه می‌دهند که نمی‌توان آنها را به راحتی قبول کرد. در اینجا می‌خواهیم چند باور عامیانه و غلط را در مورد آلودگی هوا و دستگاه‌های تصفیه هوا عنوان کنیم و دلایل غلط بودن آن را نیز ارائه دهیم. این مطلب را از دست ندهید.

درزهای درب و پنجره‌ها را گرفته‌ام و آپارتمان را کاملاً نظافت کرده‌ام. پس، آلودگی‌های خطرناک هوا (عوامل بیماری‌زا و سرطان‌زا) نمی‌توانند وارد آپارتمان شود.

غلط است! زیرا منشاء بخش بزرگی از آلودگی هوا درون آپارتمان است و محصول لوازم شخصی و اثاثیه منزل و اجاق گاز هستند.

آلودگی ناکس NOX (اکسیدهای مختلف نیتروژن)، محصول اجاق گاز، شومینه و پکیج حرارتی هستند و این آلودگی درون آشپزخانه بیشترین است و حتی درون هوای اتاق خواب نیز نسبت به پمپ بنزین‌ها آلودگی اکسید نیتروژن بیشتری موجود است. شوینده‌های موجود در ایران ازمواد سنتز شیمیایی تشکیل شده است و بخارات ناسالم از آنها خارج می‌شود. وایتکیس گاز سمی کلر متصاعد می‌کند و سایر شوینده‌ها (صابون و شامپو و پودر) بخارات شیمیایی دیگری دارند. لوازم نو درون منزل مانند مبل، صندلی، پتو، روکش میز، کابینت، رنگ دیوار، کاغذ دیواری و موکت بخارات شیمیایی و آلاینده درهوا پخش می‌کنند. این مواد عبارت‌اند از: استایرن، پلی اوره‌تان، تولوئن، فرمالدیید و آمونیاک و غیره. (البته پس از مدتی این بخارات کاهش می‌یابد) ولی اکثر این مواد سرطان‌زا هستند و در مجموع از حد تحمل انسان بیشتر هستند.

 دستگاه تصفیه هوایی خریده‌ام که تاییدیه FDA  امریکا را دارد و چندین لایه فیلتر مختلف دارد. این محصول کامل است.

سرواژه FDA یعنی معاونت غذا و دارو از وزارت بهداشت امریکا، دستگاه تصفیه هوا نه غذا و نه دارو محسوب می شود. پس این گواهی تقلبی است. ولی دستگاه‌های تصفیه هوای موجود در بازار که توسط مؤسسه استاندارد و انستیتو پاستور تایید شده‌اند کاملاً مؤثر هستند. دستگاه‌های تصفیه هوای دارای فناوری روز از سیستم فوتوکاتالیست و پلاسما جهت تجزیه و اکسید کردن گازهای خطرناک و ویروس و باکتری برخوردار هستند و با یون های منفی و غیره شرایطی مانند مجاورت آبشار و دشت را فراهم می‌کنند و ریزگردها و گرده‌ها را به هم چسبانده و رسوب می‌دهند.

دستگاه‌های تصفیه هوا گران قیمت هستند و برای افراد ثروتمند عرضه می‌شوند.

دستگاه‌های تصفیه هوای استاندارد و معتبر ارزان‌قیمت هم در بازار وجود دارد، ولی این دستگاه‌ها هوای یک اتاق و یا درون یک خودرو را پالایش می‌کنند و می‌توان آن‌ها را جابه‌جا کرد تا گازهای خطرناک، بوها ، غبار شناور، ویروس‌ها، قارچ‌ها، دود، سرب، آزبست و امواج سرطان‌زا وارد دستگاه تنفسی و سیستم گردش خون ما نشود.

دستگاه‌های تصفیه هوا برای افراد حساس و وسواسی یا بیماران مناسب هست و افراد عادی و سالم که از کودکی خاک بازی کرده‌اند و دود و غبار شناور برایشان سرطان‌زا و بیماری‌زا نیست.

در قدیم این همه مواد صنعتی به کار نمی رفت ولی اکنون لوازم از فلز، چوب، چرم، پشم، سنگ و پنبه طبیعی ساخته نمی شوند. بلکه اکثراً از کامپوزیت‌ها و مواد سنتز شیمیایی ساخته می‌شوند و خاکی که 40 یا 50 سال پیش در کوچه‌ها بود و جیوه و سربی که در دسترس عموم بود، تا این حد ذرات ریز و قابل نفوذ در سیستم گردش خون نبودند. این همه خودرو که آزبست و سرب و بنزن و غیره را منتشر می‌کنند ، در قدیم خیلی کمتر بودند. سم منتشر شده از آن‌ها از حد تحمل انسان معمولی بیشتر است. سیگارها و تنباکوهای معطر هنگام سوختن بیش از 500 نوع آلاینده خطرناک آزاد می‌کنند. عطرها و اسانس‌هایی که به شوینده‌ها و محصولات آرایشی و بهداشتی و خوراکی می‌افزایند، حلال‌های شیمیایی را به تدریج در هوا آزاد می‌کنند. آفت‌کش‌های کشاورزی باعث نابودی آفت‌ها می‌شوند ولی بخارات آن‌ها به هوا می‌رود و باقی‌مانده‌ی آن‌ها وارد آب‌های زیر زمینی و آوندهای گیاهان می‌شود و در چرخه زیستی بخش‌هایی از سموم توسط هوا، آب، میوه و سبزی و گوشت وارد بدن ما می‌شود. انواع اسپری خوشبوکننده و آفت‌کش و عطرافشان، حلال‌های شیمیایی آزاد می‌کنند. امواج منتشره از دکل‌های برق فشار قوی و فرستنده‌های پرقدرت امواج رادیویی و تلویزیونی و مخابراتی و پارازیت، گوشی‌های بی‌سیم و امواج وای-فای، موبایل، ریموت‌کنترل‌ها و تمام دستگاه‌های خانگی دارای الکتروموتور، مانند جاروبرقی و لباسشویی، بیش از حد قابل تحمل در اطراف ما هستند .

دستگاه‌های تصفیه هوا تأثیری بر مواد غذایی ندارند.

تمام دستگاه‌های تصفیه هوا با انتشار یون‌های منفی و پخش اکسیژن نوزاد باعث حذف باکتری و کپک از مواد غذایی شده و تازگی میوه و سبزیجات و گوشت را به مدت طولانی‌تری حفظ می‌کنند. در برخی از رستوران‌ها به جای شست‌وشوی سبزیجات با آب و شوینده‌ها و پرکلرین از اکسیژن نوزاد استفاده می‌کنند تا سبزیجات را استریل کرده و تا چند روز تازه نگه دارند. برخی یخچال‌ها دارای سیستم انتشار یون منفی و اکسیژن فعال هستند و برخی افراد در تابستان سیم تصفیه هوای کوچک را از لای درب یخچال عبور داده و آن را درون یخچال گذاشته و سبزی و گوشت و میوه را مدت بیشتری تازه نگه می‌دارند.

مهد کودک فرزند ما از بالاترین استانداردها برخوردار است و در منطقه خوبی واقع شده که نیاز به تصفیه هوا ندارد.

کیف و کفش و کاپشن کودکان ما از مواد سنتز شیمیایی ساخته شده است و به تدریج پلیمرهایی از آنها متصاعد می‌شود که با توجه به تعداد زیاد این لوازم در محیط بسته مانند مهد کودک، برای سلامتی آنان زیان‌آور است. اگر کودکی در مهد کودک آنفولانزا و یا سل داشته باشد، به سرعت در محیط آموزشی منتشر می‌شود. موکت مهد کودک با چسب فرمالدیید ساخته شده و به تدریج این ماده سرطان‌زا را آزاد می‌کند. رنگ دیوار و چاپ کاغذ دیواری به تدریج حلال‌های صنعتی بخصوص تولوئن را آزاد می‌کنند. بالش‌های نرم، پلی اوره‌تان و سایر مواد مضر و خطرناک را در هوا آزاد می‌کنند.

بیشتر بیماری‌هایی که تشخیص علت آن‌ها با آزمایشات بسیار و تردید‌ها همراه است و نیازمند درمان طولانی و فرسایشی هستند، ناشی از اعصاب و یا مواد غذایی ناسالم هستند و ربطی به هوا ندارند.

به طور متوسط، روزی 27 هزار لیتر هوا وارد بدن هر انسان می‌شود. در صورت استفاده از هوای سالم به مدت طولانی بخش بزرگی از سموم ورودی به بدن را حذف می‌کنیم و بدن قوی، توانایی کافی برای پیروز شدن بر سایر عوامل را خواهد داشت.

ما مشکل قلبی و تنفسی نداریم. پس نیازی به استفاده از دستگاه تصفیه هوا نداریم.

آمار ناباروری در تهران و اصفهان بیش از 2.8 برابر از متوسط جهانی بالاتر است. به علت آلودگی هوا آمار سقط جنین نیز بسیار افزایش یافته است، به آینده و سلامتی کودکانتان بیندیشید. بسیاری از بیماری‌های پیچیده و مزمن به علت تجمع سموم و موارد ناسالم در بدن انسان عارض می شود.

با تشکر از وب سایت نانوفرایند‎

۰ نظر

دیدگاهی ارسال نشده است!

نظر دهید