۰۱ آبان ۱۳۹۳

فرایند تولید TFT-LCD (بخش دوم)

در مطالب پیش، گفتیم که فرایند ساخت TFT-LCD شامل چندین مرحله برای تولید TFT، فیلتر کردن رنگ، سلول، ماژول و چیزهای دیگر است. و نگاهی دقیق به تولید TFT داشتیم. این بار می‌خواهیم فرایند فیلتر رنگ را به شما توضیح دهیم. اگر می‌خواهید اطلاعات علمی در مورد نحوه عملکرد نمایشگر مانیتور و تلویزیون داشته باشید، این مطلب را دنبال کنید.

نگاهی دقیق به فرایند فیلتر رنگ (CF)

مرحله بعدی برای تولید پنل LCD فرایند فیلتر رنگ است.

تصویر بالا فیلتر رنگ را نشان می‌دهد. با نگاهی دقیق به فیلتر رنگ می‌بینیم که شامل چندین گروه پیکسل قرمز، سبز و آبی است.

فرایند فیلتر رنگ این پیکسل‌های رنگ را روی لایه شیشه‌ای نازک می‌سازد. در اصل نور پشت TFT-LCD نور سفید تولید می‌کند اما وقتی از پیکسل‌های رنگ عبور می‌کند به ترکیب‌های مختلفی از نورهای قرمز، آبی و سبز تبدیل می‌شود و تصاویر رنگی را نمایش می‌دهد که ما در نهایت رو صفحه‌نمایش می‌بینیم.

اگر می‌خواهید بدانید که چطور بورد فیلتر رنگ ساخته می‌شود، این مطلب را دنبال کنید: اول از همه، لایه شیشه‌ای باید تمیز شود و سپس، با لایه‌های فرانما به نام فیلم اکسید ایندیوم-تین (ITO) برای غربالگری الکترواستاتیک پوشیده شود.

در مرحله بعد، یک شیلد سیاه مشابه یک صفحه شطرنج با نام ماتریکس سیاه (Black Matrix) در طرف دیگر لایه شیشه‌ای ایجاد می‌شود تا از مخلوط شدن رنگ خاص هر پیکسل با دیگری پیشگیری شود.

گام بعدی ایجاد پیکسل‌های قرمز، سبز و آبی است. در ابتدا، یک ماده قرمز حساس به نور (Red Photo-Resist) روی لایه شیشه‌ای پخش می‌شود. سپس، بعد از تاباندن نور به قالب (ماسک)، باید منطقه‌ای که در معرض نور قرار گرفته را برداشت تا شکل دلخواه ما ایجاد شود. در پایان نیز ما ماده قرمز را با گرم کردن در تنور سخت کردیم. با تکرار این فرایند، ما توانستیم پیکسل‌های سبز و آبی را ایجاد کنیم.

نتیجه این فرایند، ایجاد پیکسل‌هایی در ارتفاع مختلف است. لایه نوردهی دیگری نیز باید اعمال شود تا سطح پیکسل‌ها با هم برابر شود. به همین دلیل، ما یک ستون پشتیبان کوچک را متصل کردیم. در آخر، وقتی بورد TFT را در مرحله بعد متصل کردیم، استفاده از ستون‌های محافظ کوچک به ما کمک کرد تا فاصله یکسان بین فیلتر رنگ و بورد TFT را حفظ کنیم.

در مطلب آینده، نگاهی به فرایند سلولی خواهیم داشت. با ما همراه باشید.

۰ نظر

دیدگاهی ارسال نشده است!

نظر دهید