۰۱ آذر ۱۳۹۳

چرخه عمر تلویزیون‌های LED

تلویزیون‌های LED تصاویر روشن و زیبایی تولید می‌کنند اما قیمت بالایی هم دارند. کسی دلش نمی‌خواهد چندین میلیون تومان پول را فقط صرف خرید یک دستگاه تلویزیون کند که مجبور باشد هر چند سال یک بار آن را عوض کند. برای آگاهی از نحوه عملکرد تلویزیون، بهتر است چندین نکته در مورد افزایش دوام تلویزیون‌های LED بدانید. با پیروی از این نکات خریداران هنگام خرید تلویزیون جدید خود سرمایه‌گذاری عاقلانه‌ای خواهند داشت.

تلویزیون‌های LED LCD

هم اکنون دو نوع تلویزیون LED در بازار موجود است. یکی از آنها که بیشتر مردم با آن آشنا هستند تلویزیون LED LCD است که اغلب به اختصار LED خوانده می‌شود. در واقع، اینها LED خالص نیستند. در این تلویزیون‌ها از صفحه‌نمایش LCD استفاده می‌شود که به جای لوله‌های فلورسنت متدوال در تلویزیون‌های LCD، از فناوری LED استفاده می‌شود. این فناوری به تلویزیون‌ها امکان می‌دهد تا بسیار صاف و باریک باشند و ضخامت آنها تنها به یک اینچ یا چیزی در همین حدود برسد. تلویزیون‌های LED LCD از نوردهی پشت LED استفاده می‌کنند که درست در پشت صفحه تلویزیون یا اطراف لبه قرار دارد. هر دو نوع مزایا و معایب خود را دارند. تلویزیون‌های LED LCD با نوردهی پشت می‌توانند سیاهی عمیق‌تری ایجاد کنند زیرا نورهای کوچک خاموش می‌شوند اما نسبت نور به پیکسل پیکسان نیست و همین می‌تواند منجر به ایجاد جلوه تاریک‌شدگی در جای دیگری از صفحه شود. تلویزیون‌های LED LCD با نوردهی لبه این مشکل را ندارند اما نمی‌توانند میزان سیاهی مشابهی با LED که از پشت نوردهی می‌شود ایجاد کند.

تلویزیون‌های OLED

تلویزیون‌های OLED (دیودهای ارگانیگ ساطع‌کننده نور) دومین نوع از LED است و تنها نوعی است که از فناوری LED خالص استفاده می‌کند. به همین دلیل، تلویزیون‌های OLED عاری از مشکلاتی هستند که در تلویزیون‌های پلاسما یا LCD وجود دارد. به جای استفاده از فیلترهای رنگ، مانند LCD یا نور فرابنفش مانند تلویزیون‌های پلاسما، تلویزیون OLED رنگ‌های اصلی مانند قرمز، آبی و سبز را با انتقال الکتریسیته از مواد مختلف ایجاد می‌کنند تا درخشش بیشتری داشته باشند. نتیجه این فناوری ایجاد تلویزیون‌های بسیار باریک با سطح کنتراست و روشنایی بالا است. به دلیل وجود کیفیت تصویر برتر، تلویزیون‌های OLED پیشرفته‌ترین دستگاه‌ها در بازار تلویزیون‌ هستند. هم اکنون، تلویزیون‌های OLED کوچک هستند اما با رشد فناوری آنها را در ابعاد بزرگ‌تر هم خواهید دید.

چرخه عمر تلویزیون

یکی از سؤالاتی که قبل از خرید تلویزیون باید به آن پاسخ داده شود این است که انتظار می‌رود تلویزیون چقدر برای شما عمر کند. به یاد داشته باشید که منظور ما از چرخه عمر تلویزیون این نیست که با رسیدن به یک عدد جادویی ناگهان عمرش به پایان برسد. بلکه، منظور ما از چرخه عمر این است که با کهولت سن تلویزیون چقدر تصویر در مقایسه با مدل‌های جدید روشن و شفاف باقی می‌ماند. وقتی روشنایی تلویزیون به نصف میزانی که در ابتدا بود رسید، دیگر عمرش به انتها رسیده است. به عبارت دیگر، چرخه عمر به این اشاره دارد که یک تلویزیون، قبل از اینکه غیر قابل مشاهده شود، چقدر نور دارد. البته، حقیقت این است که همه تلویزیون‌ها به مرور زمان نور خود را از دست می‌دهند. این امر هم در مورد تلویزیون‌های CFL قدیمی صدق می‌کند و هم تلویزیون‌های HD امروز. پس، یک تلویزیون LED چقدر دوام می‌آورد تا دیگر قابل مشاهده نباشد؟ رقم‌هایی که ارائه می‌شود بر حسب شرکت‌های سازنده متفاوت است اما اغلب بین 60 هزار تا 100 هزار ساعت متغیر است.

عوامل تیره شدن تلویزیون

چرا تلویزیون‌های LED به مرور زمان تاریک می‌شوند و شفافیت و نور خود را از دست می‌دهند؟ یک پاسخ ساده! لامپ‌ها فرسوده می‌شوند؛ درست مانند همان روشی که حباب لامپ‌های قدیمی قبل از خاموش شدن کامل، کم‌نور می‌شوند. تلویزیون‌های LED LCD از لامپ‌های سفیدی استفاده می‌کنند که عمر بیشتری نسبت به لامپ‌های رنگی ندارند. به این دلیل که لامپ‌های سفید نور روشن‌تری ایجاد می‌کنند. بنابراین، آنها سریع‌تر از دیگر بخش‌ها فرسوده می‌شوند. برخی تلویزیون‌های OLED از نور سفید استفاده می‌کنند اما برخی دیگر تنها از RGB (سبز، آبی، قرمز . در مورد OLED، لامپ‌های آبی سریع‌تر از سبز و قرمز فرسوده می‌شوند. به این دلیل که آبی روشن‌تر از دو رنگ دیگر است. با این حال، پیشرفت فناوری به گونه‌ای ایجاد شده است که لامپ‌های LED آبی به همان سرعت اجزای دیگر روشنایی می‌دهند. در واقع، تولید تلویزیون‌های OLED گامی بلند به پیش بوده است.

۰ نظر

دیدگاهی ارسال نشده است!

نظر دهید