۱۰ آذر ۱۳۹۳

فناوری لیزر برای نمایشگر دقیق‌تر

چه یک تلویزیون صفحه بزرگ UHD در اتاق نشیمن شما باشد یا یک گوشی هوشمند در دست شما، نمایشگرهای این دستگاه‌ها همه از پنل شیشه‌ای شروع می‌شوند. هر پنل شیشه‌ای به تناسب محصول مورد نظر برش خورده می‌شود تا به عنوان نمایشگر استفاده شود. در گذشته، روش برش چرخی برای برش پنل شیشه‌ای استفاده می‌شد. اگرچه، به دلیل پهنای نسبتاً زیاد چرخ‌ها، تحمل خطا بیشتر بود و سخت‌تر می‌شد نمایشگری با لبه باریک یا مدور ایجاد کرد. روش برش لیزری برای برطرف کردن معایب موجود در روش برش چرخی ایجاد شد.

برش لیزری چیست؟

برش لیزری به فرایندی اطلاق می‌شود که در طی آن پنل شیشه‌ای با فناوری لیزر برش داده می‌شود. از آنجا که شیشه به طور مستقیم لمس نمی‌شود، می‌توان با دقت بیشتری، در مقایسه با روش برش چرخی، عملیات برش را انجام داد و هیچ ترکی روی صفحه‌ای که در حال برش است به وجود نمی‌آید. با برش لیزری، برش گرد ممکن می‌شود زیرا لیزر می‌تواند در خطوط صاف و همین طور منحنی برش دهد. این کلیپ به شما نشان می‌دهد که چطور لیزر یک صفحه شیشه‌ای را برش می‌زند.

مخصوصاً، از آنجا که نمایشگر گوشی هوشمند باریک‌تر و باریک‌تر می‌شوند، برش لیزری، که می‌تواند پهنای عرض بریدگی را کاهش دهد، روشی بهینه خواهد شد. به دلیل این که بیشتر دستگاه‌ها لبه‌های گرد دارند تا هم طراحی بهتری داشته باشند و هم در دست گرفتنشان راحت‌تر باشد، برخورداری از چنین طراحی با روش برش چرخی به سادگی امکان‌پذیر نیست.

فناوری لیزر برای فرایند سطح پنل شیشه‌ای (شفاف‌سازی پنل شیشه‌ای)                                                               

لیزر نه تنها برای برش پنل‌های شیشه‌ای استفاده می‌شود بلکه برای پردازش پنل‌های شیشه‌ای یا شفاف کردن پنل‌های شیشه‌ای نیز به کار می‌رود. در طی این فرایند، یک اشعه لیزر سبزرنگ لیزر را به شکل خطی، نه نقطه‌ای، می‌تاباند تا پنل شیشه‌ای را برش بزند. به این فرایند “پخت لیزری” می‌گویند که حرکت الکترون‌ها را افزایش می‌دهد زیرا سیلیکون‌های بی‌نظم در لایه، در زمان اعمال لیزر به شیشه TFT، تبدیل به پلی‌سیلیکون می‌شوند. وقتی الکترون‌ها با سرعت بیشتری در حرکت باشند، محیط مورد نظر برای افزایش وضوح نمایشگر ایجاد می‌شود.

ایجاد فناوری لیزر: نمایشگر 100 اینچ لیزری Hecto

تلویزیون لیزری ال‌جی به نام Hecto محصولی است که در فوریه 2013 پرده‌برداری شد و به دلیل برخورداری از فناوری پیشرفته پرتوافکنی با بُرد کوتاه توجه جهانیان را به خود جلب کرد. Hecto که شبیه به پروژکتور بود، اشعه لیزر را می‌تاباند تا شما بتوانید تلویزیون یا فیلم را در نمایشگر بزرگتر تماشا کنید. با این حال، برخلاف پروژکتورها یا همان نورافکن‌های کنونی، Hecto تصاویر واضحی در فضای روشن نمایش می‌دهد. فناوری لیزر در خلق چنین نمایشگرهای مبتکرانه‌ای به کار می‌رود.

این مطلب، مختصری بود از فناوری لیزری که در طول فرایند ساخت نمایشگر به کار می‌رود؛ مانند روش برش چرخی و روش پخت لیزری. فناوری لیزر برای تولید نمایشگرهایی دقیق‌تر و واضح‌تر به کار می‌رود. شرکت LG Display همچنان به تلاش‌های بی‌وقفه خود برای تولید نمایشگرهای برتر ادامه خواهد داد.

۰ نظر

دیدگاهی ارسال نشده است!

نظر دهید