۲۹ بهمن ۱۳۹۳

تفاوت بین OLED و QD

در مطلب پیش، گفتیم که نمایشگر OLED (دیود ساطع‌کننده نور ارگانیک) از اجزای ارگانیکی تشکیل شده است که در پاسخ به جریان الکتریسیته از خودشان نور منتشر می‌کنند.

هر پیکسل می‌تواند از خودش نور بدهد بنابراین مشکلی در نور از نظر نشت نوردهیِ پشت از طریق نمایشگر ندارد. بنابراین، OLED بسیار متفاوت از QD است. اکنون جزییات تفاوت در این دو فناوری را با هم بررسی می‌کنیم.

نوردهی

تفاوت مهم بین تلویزیون LCD بر پایه QD و تلویزیون OLED در این است که آیا تلویزیون نیاز به نوردهی پشت دارد یا نه. تلویزیون QD از نوردهی پشت تلویزیون LCD استفاده می‌کند در حالی که ساختار OLED از یک لایه TFT و دیودهای ارگانیکی شکل گرفته است که نیاز به نوردهی پشت ندارد. در نتیجه، تلویزیون OLED باریک‌تر و سبک‌تر از تلویزیون QD است.

کیفیت

کیفیت خوب به عوامل زیادی مانند اندازه نمایشگر، پهنای لبه، روشنایی، نسبت کنتراست، دامنه رنگ و سرعت پاسخدهی بستگی دارد.

دامنه رنگ QD به میزان 125 درصد است که بزرگتر از تلویزیون OLED با 108 درصد است. بنابراین، ممکن است رنگ‌های دقیق‌تری را نمایش دهد. اگر چه، در محیطی که دما پایین است، دامنه رنگ ممکن است به شدت افت کند و در محیط تاریک دامنه رنگ به خوبی تلویزیون OLED نیست.

همچنین، سرعت پاسخدهی در نمایشگر OLED کمتر از یک‌هزارم میلی‌ثانیه است؛ یعنی یکهزار برابر سریع‌تر از LCD و همین امر منجر به برطرف کردن مشکلات مات‌شدگی تصویر می‌شود. نسبت کنتراست تقریباً 10,0000:1 است و دامنه رنگ نیز بیشتر و دقیق‌تر از LCD است و می‌تواند کیفیت چشمگیری داشته باشد.

قیمت

برای تلویزیون LCD، 70 درصد از هزینه تولید برای مواد است. از طرف دیگر، در مورد هزینه LCD ، هزینه‌ها پایین می‌آید زیرا نیاز به واحد نوردهی پشت، فیلتر رنگ و فیلم قطبیده و غیره ندارد. این مزیت بالقوه از نظر هزینه است. هم اکنون، بازار OLED نسبتاً کوچک و تقاضا پایین است. بنابراین، قیمت مصرف‌کننده نسبتاً بالاست. به همین علت، QD از نظر قیمت نسبت به OLED رقابتی‌تر است. اگرچه، ابعاد بازار OLED به سرعت در حال افزایش است و شرکت LG Display شروع به ساخت خط تولید جدید (E4 Line) در کره جنوبی کرده است تا هزینه تولید کاهش پیدا کند و قیمت تثبیت شود. انتظار می‌رود طی یکی-دو سال آینده قیمت مصرف‌کننده برای OLED رقابتی شود.

نمایشگر نسل آینده

فناوری QD بر اساس LCD است بنابراین به سختی می‌توان آن را به عنوان نمایشگر نسل آینده در نظر گرفت. مخصوصاً اینکه فناوری چندان سختی نیست. بنابراین، می‌تواند نه تنها در کره بلکه در شرکت‌های تایوانی و چینی هم ساخته شود. به همین منظور، اگر شرکتی ابتدا محصول را عرضه کند به سختی می‌تواند از مزایای اول بودن در بازار بهره‌مند شود.

فناوری OLED فناوری نمایشگری است که در ایجاد نمایشگرهای منعطف، فرانما و لول‌شدنی مناسب‌تر است. دمای پردازش OLED نسبتاً پایین است، از همین رو استفاده از لایه پلاستیکی به جای شیشه که برای ایجاد نمایشگری منعطف خوب است عملی شدنی است. علاوه بر این، از آنجا که نیاز به نوردهی پشت ندارد در مقایسه با دیگر نمایشگرها برای ایجاد نمایشگر فرانما بیشتر بهینه شده است.

در حقیقت، فناوری OLED فناوری است که بسیار پیشرفته‌تر است و نباید با LCD بر پایه QD مقایسه شود. بنابراین، با اینکه ال‌جی فناوری ایجاد QD را دارد اما بر توسعه OLED متمرکز است.

در این مطلب مقایسه‌ای داشتیم بین فناوری QD و OLED. نمایشگر QD اساساً نسخه به‌روزشده نمایشگر LCD است. بنابراین، به سختی می‌توان آن را به عنوان نمایشگر نسل بعدی به حساب آورد زیرا هنوز معایب تلویزیون LCD معمولی را دارد. در CES 2015، شرکت LG Display تلویزیون OLED و تلویزیون QD خود را به نمایش گذاشت.

۰ نظر

دیدگاهی ارسال نشده است!

نظر دهید