۲۰ بهمن ۱۳۹۳

ما عاشق خمیده‌ها هستیم اما چرا؟

فرض کنید باید یک صندلی برای نشستن انتخاب کنید و دو گزینه بیشتر ندارید: یکی از آنها یک صندلی منحنی بزرگ است و دیگر صندلی بزرگتری با لبه‌های مستطیل و زاویه‌دار.

البته، این یک رقابت عادلانه نیست. اما بی‌شک مدل منحنی را انتخاب می‌کنید. درست است؟ خب، باید بگوییم که شما تنها نیستید.

وقتی چیزهایی به این شکل منحنی می‌بینیم که با دستان ما یا با فضا جور درمی‌آیند، پاسخ احساسی ما را برمی‌انگیزانند. به همین علت، ما از عرضه ال‌جی G Flex 2 در نمایشگاه CES امسال که در ماه ژانویه برگزار شد بسیار هیجان‌زده شدیم. یکی از جذاب‌ترین امکانات آن شکل منحنی این گوشی هوشمند بود که هم با دست و هم صورت همخوانی داشت. با اینکه ما را با قدرت به خود جذب کرده بود اما باید دلیل دیگری هم وجود داشته باشد که چرا این گوشی این قدر جالب است. اما اول از همه باید پی ببریم که زوایای سخت و خطوط صاف مگر چه اشکالی داشتند؟ تحقیقات نشان می‌دهند مهم نیست که اینها چه اشکالی دارند مهم این است که الان، شکل منحنی چه مزایایی دارد.

هشدار: علائم خطر

ما یاد گرفته‌ایم که به اشیاء تیز به عنوان یک تهدید نگاه کنیم. زوایای سخت در چیزهایی مانند چاقو، تیغ و دندان‌های نیش به کار می‌رود. پس جای تعجب نیست که تحقیقات نشان دهد که وقتی ما چیزهایی با زوایای صاف و مستقیم و خطوط می‌بینیم، منطقه‌ای از مغز ما که ترس را پردازش می‌کند فعال شود. عموماً، لبه‌ها و خطوط صاف هشدار را در ما بیدار می‌کنند.

از طرف دیگر خطوط منحنی نمایانگر درک و فهم و تقدیر انسانی است و البته برای همه تصویر یک ساعت شنی را متجسم نمی‌کند. وقتی به هر چیزی که خطوط منحنی دارد می‌نگریم، طبق تحقیقات، قسمتی از مغز ما که احساسات را پردازش می‌کند فعال‌تر است؛ به همین دلیل، شکل منحنی بر احساسات ما تأثیر می‌گذارد. حسی از رضایت، امنیت و راحتی در ما القا می‌کند: حس خوشحالی و شادی داریم. مغز ما طوری سیم‌کشی شده است که با دیدن یا احساس کردن انحنا پاسخ رضایت و خشنودی ارائه دهیم.

بنابراین، بار دیگری که به قسمت‌های منحنی یک خودرو یا یک نقاشی زیبا نظر افکندید یا شاید خواستید ال‌جی G Flex 2 را در دست بگیرید به این احساس خود بیشتر فکر کنید. انحنا ما را شاد می‌کند!

۲ نظر

پيران ۲۵ بهمن ۱۳۹۳ پاسخ

گوشی جدید خیلی عالیه

اریا ۲۶ بهمن ۱۳۹۳ پاسخ

من عاشقشم عالیه واقعا حس خوبی داره

نظر دهید