۲۸ بهمن ۱۳۹۳

چرا OLED از QD بهتر است؟

به تازگی شایعاتی در مورد عملکرد و کیفیت نمایشگر نقشه کوانتوم (QD) و OLED پیچیده است که این دو نمایشگر خیلی با هم فرق ندارند.

برای اینکه ثابت کنیم چنین گفته‌ای صحت ندارد، به شما توضیه می‌دهیم که چرا OLED بهترین فناوری نمایشگر امروز است و نسبت به QD که بر پایه LCD است برتری دارد.

فناوری نقطه کوانتومی

نقطه کوانتوم یک گوی نانوکریستال است که از مواد نیمه‌هادی یا نیمه رسانا ساخته شده. با عبور جریان الکتریسیته، نور متساعد می‌کند یا با جذب نور، نور انتشار می‌دهد. بر حسب اندازه نقطه، طول موج نور جذب‌شده متفاوت است. مثلاً یک نقطه کوانتوم 2 نانومتری نور قرمزی را جذب می‌کند که طول موج بیشتری دارد (780 نانومتر) و نور آبی منتشر می‌کند و یک نقطه کوانتوم 8 نانومتری نور آبی را جذب می‌کند و نور قرمز منتشر می‌کند.

از آنجا که LCD نمی‌تواند از خودش نور منتشر کند نیاز به یک منبع نور مانند منبع نوردهی پشت دارد. LCD با نوردهی پشت LED از رنگ‌های RGB، قرمز، سبز و آبی، برای تولید نور سفید استفاده می‌کند. با این حال، به تازگی، LED LCD از LEDهای آبی استفاده می‌کند که با یک فسفر زرد پوشانده شده‌ تا بتوانند نور سفید ایجاد کند.

تلویزیون QD نسخه بهبودیافته این است. به جای استفاده از LED آبی با فسفر زرد، از اجزای QD برای ایجاد نور سفید استفاده می‌کند. نقطه کوانتوم نور آبی را جذب می‌کند و آن را به قرمز و سبز تبدیل می‌کند تا رنگ سفید را ایجاد کنند. در طی این فرایند، رنگ‌های دقیقی تولید می‌شوند.

تفاوت بین OLED و QD

نمایشگر OLED (دیود ساطع‌کننده نور ارگانیک) نمایشگری است که از اجزای ارگانیک تشکیل شده است که در پاسخ به جریان الکتریسیته از خودشان نور منتشر می‌کنند. هر پیکسل می‌تواند از خودش نور بدهد بنابراین مشکلی در نور از نظر نشت نوردهیِ پشت از طریق نمایشگر ندارد. بنابراین، OLED بسیار متفاوت از QD است.

مشخصات تلویزیون LCD، QD و OLED

۰ نظر

دیدگاهی ارسال نشده است!

نظر دهید