۲۶ فروردین ۱۳۹۴

آموزش: نور، صدا، حرکت

اگر می‌خواهید یک فیلم‌بردار حرفه‌ای شوید و فیلم‌های شما بهترین نور و صدا را داشته باشند، خواندن این مطلب را از دست ندهید: 

فیلم‌برداری با سرعت بالا

برای ضبط صحنه‌های ورزشی یا آنهایی که سرعت و حرکت زیادی دارند، بهترین کار استفاده از سه‌پایه است. سه‌پایه کمک می‌کند تا کمترین لرزش دست را داشته باشید و به همین دلیل، تصاویر نویز کمتر و کیفیت بهتری خواهند داشت. همچنین، بهتر است دوربین را روی تنظیمات دستی قرار دهید تا در مواقع لزوم، اندازه دیافراگم و میزان نور لنز را زیاد و کم کنید. اندازه دیافراگم در عمق دید تاثیر مستقیم دارد. عدد دیافراگم با F نمایش داده می‌شود؛ هرچه این عدد بزرگ‌تر باشد، دریچه دیافراگم کوچک‌تر است. به این مفهوم که نگه داشتن فوکوس روی سوژه بسیار آسان‌تر خواهد بود.

هنگام فیلم‌برداری سوژه‌های در حرکت، حتما توجه داشته باشید که لنز روی سوژه فوکوس کرده باشد و این را می‌توانید از نمایشگر چک کنید. اگر فیلم شما خوب از آب درنیامد، دوباره این کار را تکرار کنید. در آخر هم می‌توانید با نرم‌افزارهای ویرایش عکس، مشکلات آن را برطرف کنید.

ضبط صدا با کیفیت عالی

هنگام فیلم‌برداری بسیار بهتر است که صدا را به صورت جداگانه ضبط کنید، یا مطمئن باشید که دوربین شما ورودی XLR برای وصل میکروفون داشته باشد. میکروفون داخلی دوربین را فقط برای تطابق یا استفاده به عنوان مرجع اصلی صدا استفاده کنید. با استفاده از تکنیک‌های سینمایی همانند «کلاپربورد»  می‌توانید صدا و تصویر را با هم جفت کنید تا صدا هم به‌اندازه تصویر کیفیت و وضوح خوبی داشته باشد.

هنگامی که می‌خواهید سخنرانی یا صحبتی را ضبط کنید، توجه داشته باشید که صداهای محیطی باید تا اندازه ممکن کم باشند. برای این منظور، به منبع صدا نزدیک‌تر شوید. از اطرافیان نیز خواهش کنید سکوت را رعایت کنند چون شما در حال فیلم‌برداری هستید. زمانی که برای فیلم‌برداری انتخاب می‌کنید نیز بسیار مهم است.

در انتهای فیلم یک یا دو دقیقه از اطراف فیلم‌برداری کنید تا به عنوان بخش پایانی ویدئو مورد استفاده قرار گیرد.

نور در مصاحبه

اگر قصد دارید با دوربین فیلم مستند یا مصاحبه‌ای ضبط کنید، علاوه بر موارد متعدد، باید به نور توجه ویژه‌ای داشته باشید. برای این منظور به سه منبع نور: کلیدی، پرکننده و عقبی نیاز دارید.

نور کلیدی باید در کنار دوربین قرار داشته باشد و سوژه را روشن کند. نور پرکننده نیز کاملا روی سوژه می‌تابد اما اصولا در زاویه 45 درجه قایم نسبت به سوژه قرار دارد. این نور، سایه‌های اضافه را از بین می‌برد. نور عقبی هم که از نامش پیدا است، در پشت و بالای سوژه قرار دارد. این نور به سه‌بعدی دیده شدن سوژه کمک می‌کند.

هنگام فیلم‌برداری در فضای باز می‌توانید از بازتاب‌دهنده نور سفید یا یک تکه مقوای سفید برای بازتاب نور طبیعی آفتاب هم کمک بگیرید. با این ترفند می‌توانید بهترین نور را روی سوژه داشته باشید و کیفیت فیلم عالی شود.

۰ نظر

دیدگاهی ارسال نشده است!

نظر دهید