۲۶ فروردین ۱۳۹۴

این کارها را با سینمای خانگی خود نکنید! (قسمت دوم)

در مطلب پیش، گفتیم که در چیدمان یک سینمای خانگی عالی بایدها و نبایدهایی وجود دارد که باید آنها را رعایت کنیم؛ البته اگر می‌خواهیم از بهترین صدا بهره‌مند شویم. گاهی اوقات این نبایدها نقش تعیین‌کننده را دارند. تاکنون 4 مورد از نبایدها را نام بردیم. اکنون به موارد دیگر توجه کنید:

1)        بلندگوهای سینما خانگی را هر جایی نگذارید

واقعاً لازم نیست از روی عادت بلندگوها را درون کمد یا کتابخانه جای دهید چون فکر می‌کنید روش درست این است. بلندگوها برای تخلیه صدای خود به فضا نیاز دارند تا بهترین کیفیت را ارائه دهند. آنها را در میان مبلمان یا در حالتی که صدای فراگیر داشته باشند قرار دهید. بلندگوها را در اطراف پانل، پشت یا کنار مبلمان قرار دهید.

بلندگوهای عقبی را باید در جایی قرار دهید که هم‌سطح گوش‌های انسان باشد. ساب‌ووفر باید در گوشه اتاق باشد و از دیوار هم فاصله داشته باشد. بلندگوی مرکزی هم باید دقیقاً بالا یا پایین تلویزیون باشد.

2)       به تنظیمات پیش‌فرض تلویزیون اکتفا نکنید قسمت دوم

این بخش کمی مهم‌تر از قبلی است: بلندگوهای سینمای خانگی را تنظیم و کالیبره کنید. پس از نصب، آمپلی‌فایر را روی تنظیمات خودکار بگذارید تا بهترین کیفیت صدا را داشته باشید. از اینکه تنظیمات را تغییر دهید تا به حالت دلخواه برسید هراس نداشته باشید. فاصله اسپیکرها را جابه‌جا کنید تا به جایگاه ایده‌آل برسید. تنظیمات EQ پیش‌فرض را تغییر دهید.

3)       میزان صدای فراگیر را خیلی زیاد نکنید

یکی از اشتباهات رایج این است که کاربران صدای بلندگوهای فراگیر را زیاد می‌کنند. این بلندگوها فقط برای این هستند که صدای محیطی و پراکنده ایجاد کنند. قرار نیست همچون بلندگوهای جلو به آنها توجه داشته باشید. در ضمن، قرار نیست صداهایی همانند پارس سگ، اگزوز ماشین یا قطره‌های آب در زمنه تصویر بلندتر از حالت نرمال به گوشتان برسد.

4)       از کارهای عجیب خجالت نکشید

ابزار اندازه‌گیری صدا، لیزر، تراز، نمودار چیدمان بلندگوها در اتاق و … این وسایل شاید برای دیگران عجیب و شاید حتی خنده‌دار باشد. اما شما اهمیت ندهید. وقتی بهترین فاصله، ارتفاع و مکان را برای نمایشگر و بلندگوها داشته باشید، کیفیت صدا و تصویر عالی هم در اختیار خواهید داشت.

5)       همه وسایل را به هم وصل نکنید و انتظار بهترین‌ها را هم نداشته باشید

سینما خانگی هم بسیار شبیه انسان‌ها است – آنها نمی‌توانند نامربوط‌ها را تحمل کنند. البته این حرف در مورد همه ساندبارها مصداق ندارد اما اگر از وسایلی که سیستم‌های مجزا دارند استفاده کنید، نمی‌توانند با هم تطابق پیدا کنند. البته، وقتی که ترکیب متناسب پیدا کنید، می‌توانید با آنها خانه را روی سرتان بگذارید و از کیفیت و بلندی صدا نهایت لذت را ببرید.

پیش از خرید بلندگوهای مجزا برای سینمای خانگی، به تعادل صوتی آمپلی‌فایر AV توجه داشته باشید (نکته حرفه‌ای: اگر همه بلندگوها از یک مدل و برند باشند، صدای یکپارچه و باکیفیتی ارائه خواهند داد). به تطابق سیستم پخش بلو-ری و تلویزیون نیز توجه داشته باشید. هر چه متناسب‌تر باشند، کیفیت بهتر خواهد بود.

۰ نظر

دیدگاهی ارسال نشده است!

نظر دهید