۳۱ فروردین ۱۳۹۴

راهکارهایی برای کاهش مصرف برق یخچال

یخچال و فریزر از پر مصرف‌ترین وسایل برقی است که تمام‌وقت در حال کار است. پس، سهم زیادی در میزان برق مصرفی کلی شما و افزایش یا کاهش قبض‌های نجومی دارند. ما به شما چند راهکار آموزش می‌دهیم تا بتوانید هم عمر یخچالتان را بیشتر کنید و هم از رقم قبض برق خود بکاهید:

  • مرتب برفک‌های یخچال و فریزرتان را تمیز کنید تا به صورت قشر ضخیمی از یخ درنیاید. هر سال یکبار، نرده های پشت یخچال را از گرد و غبار تمیز کنید. قشر یخ داخل فریزر اگر حدود 3 سانتی‌متر شود، دو برابر برق مصرف می‌کند تا برودت دستگاه را حفظ کند. البته، یخچال‌فریزرهای ال‌جی از سیستم برفک‌زدایی خودکار برخوردار هستند و نمی‌گذارند بدنه یخچال و فریزر یخ بزند.
  • بهتر است یخچال را در محل خنک قرار دهید. مصرف دستگاه به درجه حرارت محیط اطرافش بستگی دارد. مثلاً چنانچه به جای محیط 18 درجه سانتیگراد در محیطی با دمای 28 درجه سانتیگراد باشد مصرف برق آن 38 درصد افزایش پیدا می‌کند.
  • درب یخچال یا فریزر را کمتر باز بگذارید با این کار تا 5 درصد در مصرف برق صرفه جویی می‌کنید.
  • یخ‌های مواد خوراکی منجمدشده را در داخل یخچال آب کنید. با این کار دو فایده برایتان دارد: در مصرف حرارت پخت این مواد صرفه جویی می‌شود و یخچال به کمک سرمای آزاد شده از مواد منجمد، انرژی کمتری مصرف می‌کند.
  • قبل از باز کردن درب یخچال، چیزهایی را که خریده‌اید و می‌خواهید در یخچال قرار دهید، کاملاً آماده کنید.
  • جدار داخل یخچال را با محلول جوش شیرین و آب هر چند وقت یکبار تمیز کنید.
  • از کنار هم چیدن و چسباندن ظروف داخل یخچال و فریزر جهت گردش هوا جلوگیری کنید.
  • اطمینان حاصل کنید یخچال و فریزر بر روی یک سطح تراز قرار گرفته و درب آن به طور کامل بسته می‌شود.

۱ نظر

حسین ۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ پاسخ

بنام خدا
با سلام :
چند پیشنهاد مفید
الف : خرید یخچال و فریزرهای بزرگ بعنوان جهیزیه بسیار مرسوم شده اولا اینگونه یخچالها مشکل جابجائی دارند یعنی برای خانواده های جوان مستاجر جابجائی نها با هزینه زیاد و لطمه به بدنه یخچال همراه است در حالیکه نیاز آنها با یک یخچال فریزر کوچکتر بخوبی مرتفع می گردد .
ب : یخچالهای بدون برفک و دارای سیستم برفک زدای اتوماتیک مصرف برق بیشتری نسبت به یخچالهای معمولی بعلت وجود فن ( بادبزن ) و المنت های گرم کننده برای آب کردن برفک دارند پس رای کاهش تولید برفک در یخچال می توانید غذاهای گرم را تا زمان خنک شدن در خارج از یخچال نگهداری و سپس زمانیکه دمای ن به دمای محیط اطراف رسید در یخچال قرار دهید در این صورت از اتلاف برق برای سر کردن غذای داغ و بخار شدن آب غذا که موجب تولید برفک می باشد اجتناب می گردد . ضمنا قبل از بازکردن درب یخچال فهرستی از مواد غذایی مورد نیاز را در ذهن خود آماده و بسرعت آنها را از یخچال خارج و درب یخچال راببندید و از یک قاعده خاص برای قرار دادن مواد غذایی در یخچال پیروی نمائید مثلا ظف شیر را همیشه در طبقه بالای قفسه روی درب قرار دهید تا اگر سایر اعضای خانواده به آن نیاز داشتند دنبالش نگردند.
ج : حداقل ۱۰ سانیمتر بین یخچال و دیوار پشتی فاصله گذاشته و اطراف آن را برای تبادل حرارت باز بگذارید ضمنا فاصله لازم با وسایل گرما زا مانند بگرمکن ، پکیج و اجاق گاز را حفظ و محل قرار گیری یخچال تا حدامکان به پنجره نزدیک تا کوران هوا وجود داشته باشد .
د : یخ زدن لوله های اطاف کمپرسور نشانه کاهش فشار گاز یخچال می باشد در خصوص شارژ گاز آن اقدام نمائید .
ه : تمیز نگه داشتن لاستیک دور درب و بررسی سلامت آن از اهمیت ویژه ای بر خودار است این نوار که گسکت نامیده می شود برای انواع مدلهای یخچال و فریزر در بازار موجود است اگر موفق به یافتن مدل مناسب یخچال خود نباشید کارگاهای گسکت سازی با توه به ابعاد تو دری یخچال نمونه مورد درخواست و سفارش شما را تولید خواهند کرد
و : اگر ظرفیت یخچال موجود کفاف نیاز شما را نمی کند و نمی خواهید هزینه زیادی برای خرید یک یخچال با ظرفیت بالا انجام دهید می توانید با خرید یک یخچال دیگر با هزینه اندک مشکل خود را حل کنید این کار سه حسن دارد اول اینکه هیچ موقع مشکل خرابی مواد غذایی بعلت خرابی یخچال نخواهید داشت زیرا می توانید اقلام فاسد شدنی را به یخچال سالم منتقل و اقلامی مانند آب معدنی و نوشابه و برخی از میوه ها را موقتا خارج از یخچال نگهداری کنید دو م اینکه در زمان کاهش ذخیرهمواد غذایی یکی از یخچالها را خاموش و در هزینه برق مصرفی و استهلاک یخچال صرفه جوئی قابل توجهی بعمل ورید سوم اینکه جابجائی دو یخچال کوچک بمراتب راحت تر از یک یخچال بزرگتر و پولی که برای یک یخچال کوچک می پردازید بمراتب کمتراز پول یک یخچال خیلی بزرگ به کسر مبلغ حاصل از فروش یخچال دست دوم شماست .
تمیز کردن اطاف کمپرسور و میله های تبادل حرارت در پشت یخچال با استفاده از جارو برقی بصورت سالانه ( موقع خانه تکانی ) ضمن کاهش مصرف بر عمر یخچال شما خواهد افزود

نظر دهید