۱۵ فروردین ۱۳۹۴

ظرفیت و مصرف انرژی در یخچال فریزر و سایدبای‌ساید

یکی از نکات مهم در هنگام خرید یخچال توجه به ظرفیت و میزان مصرف برق آن است. خانواده پرجمعیت‌تر یعنی یخچال بزرگتر. توجه به نشان استاندارد و موارد ایمنی نیز از دیگر نکات مهم است.  

اول با خودتان به نتیجه برسید که می‌خواهید یخچال را کجا قرار دهید تا بتوانید در مورد اندازه آن تصمیم بگیرید.

عادت خیلی‌هاست که گاه‌ و بیگاه سری به یخچال بزنند، از محتویات اندرونی باخبر شوند و احیاناً ناخنگی به خوراکی‌های موجود بزنند. اما خوب است بدانید، باز و بسته کردن درب یخچال باعث استهلاک، بیشتر شدن فعالیت موتور و نیز مصرف برق بیشتر می‌شود. بهتر است تا حد امکان از یخچال‌هایی استفاده کرد که روی درب آنها آبسردکن و یخ‌ساز وجود دارد. در این صورت دفعات باز و بسته کردن درب نیز کمتر می‌شود.

 در اینجا بعضی از  ملاک‌هایی که هنگام خرید یخچال فریزر باید از آنها آگاه باشید، به شما معرفی می‌شوند:

وقتی برای خرید یخچال فریزر به بازار لوازم خانگی می‌روید، حتماً عواملی چون ظرفیت مورد نیاز و هزینه‌ای که می‌توانید بپردازید‌، را در نظر بگیرید. توجه داشته باشید که تنوع محصولات در بازار می‌تواند به سادگی شما را دچار سردرگمی کند.

 

ظرفیت

ابتدا لازم است بدانید ظرفیت مورد نیازتان چقدر است. اگر تازه کار نباشید، حساب دستتان است و به راحتی ظرفیت مورد نیاز را تعیین می‌کنید. اما آنهایی که در این کار مهارت ندارند، بدانند که به طور متوسط، یک خانواده دو نفره به 160 تا 200 لیتر ظرفیت احتیاج دارد. به ازای هر نفر اضافه هم باید 20  لیتر دیگر در نظر گرفته شود.

ظرفیت یخچال به عادات خرید و نوع تغذیه شما هم بستگی دارد. اگر بیشتر سبزیجات مصرف می‌کنید، یخچال بزرگتری بخرید. چنانچه هفته‌ای یک بار به خرید می‌روید نیز ظرفیت را قدری بیشتر در نظر بگیرید.

مصرف انرژی

مصرف انرژی هم یکی از نکات مهم در انتخاب مدل مورد نظر است. مدل‌هایی که فریزر آنها در قسمت بالا قرار گرفته است عموما بین 7 تا 13 درصد مصرف انرژی کمتری دارند. مدل‌هایی که ذوب برفک اتوماتیک ندارند (defrost) هم حدود نصف یخچال‌های مجهز به این سیستم انرژی مصرف می‌کنند.

اشکال نوع اول این است که هرچند وقت یک بار باید برفکش را تمیز کرد تا مصرف انرژی در آن بهینه باشد. یخچال‌فریزرهایی که یخ‌ساز اتوماتیک یا آبخوری روی دربشان دارند، 14 تا 20 درصد بیشتر انرژی مصرف می کنند. ناگفته نماند که هزینه خرید این نوع یخچال فریزرها نیز بیشتر از مدل‌های دیگر است.

از نظر مصرف انرژی، یخچال‌فریزرهای 16 تا 20 فوت اقتصادی‌تر هستند. واضح است که هر قدر اندازه یخچال بزرگتر باشد، مصرف انرژی آن نیز بیشتر است. البته خرید یخچال‌فریزر کوچکتر نیز موجب می‌شود تعداد دفعات مراجعه شما به سوپرمارکت بیشتر شود.

هر سه یا چهار هفته یکبار یخچال را از برق در بیاورید. زیر آن را جاروبرقی بکشید و داخلش را با جوش شیرین و آب سرد تمیز کنید تا بوی ماندگی نگیرد. داخل یخچال‌فریزر غذای داغ قرار ندهید.

اگر در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که برق آن همیشه نوسان دارد، حتماً ترانس 2 کیلو وات بخرید.

بیشتر یخچال فریزرهای جدید سیستم برفک آبکن اتوماتیک دارند؛ به طوری که خود یخچال بدون دخالت شما و در زمان لازم برفک‌ها را آب می کند. به این ترتیب، مصرف انرژی کاهش می‌یابد.

به میزان مصرف انرژی یخچال فریزر بی‌توجه نباشید. آزمایش‌های علمی نشان می‌دهند یخچال‌هایی که ظرفیت و امکانات همانند دارند اما ساخت کارخانه های متفاوت هستند مصرف انرژی متفاوتی نیز دارند؛ به طوری که گاه میزان مصرف انرژی یکی نسبت به دیگری به دو برابر می رسد. هنگام خرید، ضمن توجه به اطلاعات مندرج در برچسب انرژی، بد نیست از فروشنده درباره مصرف انرژی آن نیز سؤال کنید.

۳ نظر

محمد شریفی ۹ بهمن ۱۳۹۶ پاسخ

سلام
میشه بفرمایید یخچال ساید بای ساید ال جی مدل بنتلی به طور متوسط روزانه چند کیلووات ساعت برق مصرف می کنه؟

ینینینتا ینیتتی ۱۷ فروردین ۱۳۹۹ پاسخ

۲۰۰

حمزه ۹ اسفند ۱۳۹۷ پاسخ

بسیار متشکرم و مختصر و مفید بود…اما ترجیح میدم به توصیه های شما خرید جنس ایرانی رو هم اضافه کنم.

نظر دهید