۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۴

HDR؛ نقطه عطفی در LCD

تا کنون بازار HDR به دلیل مشکلات هزینه و کمبود محتوای HDR رشد چندان چشمگیری نداشته اما این روزها تغییراتی به وجود آمده است. سازندگان نمایشگر مصرانه اقدام به ساخت فناوری HDR کرده‌اند. شرکت LG Display نیز با ادغام HDR در پنل‌های OLED و LCD به این فناوری ترغیب پیدا کرده است. فناوری HDR از طریق پیوند فناوری بی‌نظیری مانند M+ که فقط از سوی شرکت LG Display در دسترس است امکان‌پذیر شده و می‌تواند مصرف انرژی را کاهش دهد، در همان حال نیز روشنایی را افزایش داده و کاهش نور موضعی نیز می‌تواند سیاهی محض را به نمایش گذارد.

HDR شرکت LG Display با M+ بهتر شد

برای اینکه HDR بتواند فضاهایی از نمایشگر را روشن‌تر کند، نوردهی بیشتری لازم شد. لامپ‌های بیشتری را می‌توان به یک LCD افزود تا روشنایی (نوردهی) بیشتر شود اما تحقیقات بیشتری باید انجام می‌شد تا هزینه‌ها کمتر (مصرف نیروی الکتریسیته)  و نمایشگر نیز روشن‌تر شود.

نمایشگر HDR می‌تواند مانند نور فلورسنت با نهایت روشنی از طریق نوردهی پشت بدرخشد. اگرچه، مصرف انرژی را افزایش خواهد داد و به چشم بیننده آسیب می‌رساند. فناوری حلّال این مشکل نوعی فناوری خاص مشتری خواهد بود.

فناوری حلال مشکل مصرف انرژی فناوری M+ تولید شرکت LG Display است. فناوری M+ با بهبود نفوذ پنل نور روشن‌تری منتشر می‌کند و از طریق افزودن پیکسل سفید به ساختار قرمز، سبز و آبی (RGB) مصرف انرژی را کاهش می‌دهد. در مقایسه با الگوی RGB کنونی، RGB با فناوری HDR روشنایی را بهبود می‌بخشد و از هزینه‌ها می‌کاهد. فناوری کارامد M+ با بهبود نفوذ پنل و نمایشگر روشن‌تر نمونه‌ای حقیقی از عصر HDR خواهد بود.

کاهش نور موضعی بر محدویت‌های LCD فائق می‌آید

برای LCD که از نوردهی پشت استفاده می‌کند سخت است که سیاهی کامل را نمایش دهد. از آنجا که LCD نمی‌تواند سیاهی کامل را نشان دهد، حتی اگر یک منطقه کوچک از صفحه‌نمایش به روشنایی نیاز داشته باشد، روشنایی بیشتر فناوری HDR آن را نیز ممکن نمی‌کند. بنابراین، رسیدن به نمایشگری “تاریک‌تر از تاریک” الزامی است. افزودن فناوری کاهش نور موضعی این مشکل بسیار مهم را حل کرد.

به‌کار گیری کاهش نور موضعی می‌تواند منطقه خاصی از نوردهی پشت را کنترل نماید و فضاهای تاریک یک تصویر را تاریک‌تر از قبل کند و در عین حال سیاهی دقیق‌تری نمایش دهد. شرکت LG Display تقسیم‌بندی‌های محدوده کاهش نور موضعی را بیشتر می‌کند و حتی کوچک‌ترین منطقه از سیاهی صفحه‌نمایش را سیاه‌تر از قبل نشان می‌دهد.

HDR، با مجموع دامنه کنتراست بالا، از طریق الگوریتمی که مناطق خاصی از صفحه را روشن می‌کند قادر است فضاهای روشن را روشن‌تر و تاریک‌ها را تاریک‌تر نمایش دهد. از آنجا که HDR می‌تواند کیفیت تصویر را بهبود بخشد، فناوری شرکت LG Display تصویری خلق می‌کند که بسیار قابل توجه و بهتر است.

۰ نظر

دیدگاهی ارسال نشده است!

نظر دهید