۲۱ تیر ۱۳۹۴

صفحه‌نمایش نازک تلویزیون‌های ال‌جی نازک‌تر هم می‌شود

شرکت ال‌جی میلیاردها دلار صرف نمایشگرهای پیشرفته خود می‌کند.

برای شرکت LG Display که بزرگترین سازنده جهانی در صفحه‌نمایش‌های LCD است آینده تلویزیون باریک‌تر به نظر می‌رسد. این شرکت کره‌ای بر روی دیودهای ساطع‌کننده نور ارگانیک یا OLED بسیار متکی است. بر خلاف LCDها که بر منبع نور جداگانه در پشت صفحه‌نمایش تکیه دارند، OLEDها از خودشان نور می‌دهند. در نتیجه، نمایشگرهای باریک‌تر و سبک‌تری تولید می‌شود. تلویزیون‌های OLED سیاهی عمیق‌تر و رنگ‌های غنی‌تری نمایش می‌دهد. هان سانگ بئوم، مدیر اجرایی ارشد در LG Display، گفت: «وقتی شما یک تلویزیون LCD و یک OLED را کنار هم می‌گذارید، قطعاً 120 درصد تفاوت در کیفیت تصویر می‌بینید.»

به گفته هان، تلویزیون‌های امروز به باریکی گوشی هوشمند شده‌اند. شرکت او 3 میلیارد دلار از سال 2010 در بازار OLED سرمایه‌گذاری کرده است. اولین تلویزیون‌ها با صفحه‌نمایش 55، 65 و 77 اینچ که توسط شرکت ال‌جی الکترونیکس ساخته شده‌اند، بخشی از همین خانواده مشترک هستند.

 

تمرکز صِرف بر LCD یعنی بلعیده شدن توسط چینی‌ها

گرایش به OLED توسط شرکت LG Display و ال‌جی الکترونیکس از جدیدترین اقدامات برای سرمایه‌گذاری بیشتر بر روی تلویزیون است. سال 2010، سال ترویج تلویزیون‌های سه‌بعدی بود اما فروش آن در حد متوسط باقی ماند. با این فناوری، ال‌جی یکه‌تاز است. سامسونگ در حال تولید OLEDهای کوچک برای موبایل است تا در گوشی‌های هوشمند سری گلکسی از آنها استفاده کند و به سازندگان چینی بفروشد. اما ال‌جی بر OLEDهای بزرگ‌تر برای تلویزیون متمرکز شده و این بازار را قبضه کرده است.

با همین رویکرد شرکت LG Display از رقبایی نظیر سامسونگ پیشی گرفته است. این شرکت‌ها مخالف استفاده از بهترین مواد در پشت نمایشگر تلویزیون هستند. ال‌جی از اکسید فلزی استفاده می‌کند در حالی که مهندسان سامسونگ به استفاده از پلی‌سیلیکون با دمای پایین علاقه دارند. انتخاب سامسونگ به درد گوشی‌های موبایل می‌خورد و با نمایشگرهای بزرگ‌تر سازگاری ندارد. فرایند ساختی که ال‌جی پیش گرفته است مقرون‌به‌صرفه‌تر است. اما قیمت‌ها هنوز برای بیشتر مشتریان خیلی بالاست. برای اینکه مشتری‌ها به OLED گرایش پیدا کنند باید قیمت‌ها رقابتی‌تر شوند.

انتظار می‌رود شرکت LG Display امسال 600 هزار تلویزیون OLED بفروشد و سال آینده یک و نیم میلیون. یکی از تحلیلگران کره می‌گوید هر چه ساخت پنل‌های OLED مقرون‌به‌صرفه‌تر شود، به پایین آمدن قیمت‌ها کمک خواهد کرد.

به گفته هان، تلویزیون تنها آغازی برای فناوری نمایشگر OLED است. به این معنی که با گنجاندن نوردهی پشت، مهندسان می‌توانند کارهایی بیش از تولید نمایشگرهای فوق باریک انجام دهند. آنها می‌توانند از این فناوری برای تولید نمایشگرهای تاشدنی و مقعر استفاده کنند. هان می‌گوید: «من فکر می‌کنم این فناوری از تلویزیون فراتر می‌رود.»

۰ نظر

دیدگاهی ارسال نشده است!

نظر دهید