۲۹ شهریور ۱۳۹۴

فناوری نقطه کوانتومی در تلویزیون‌های جدید ال‌جی

این روزها دنیای جدید تلویزیون‌ها شکل گرفته است. محتوای 4K روز به روز بیشتر شده و باعث می‌شود خرید تلویزیون‌های 4K نیز به سبد خانوار افزوده شود. اما انتخاب یکی از آنها با این همه کلمات و اصطلاحات فنی کمی پیچیده و گیج‌کننده است.

در اینجا می‌خواهیم برای شما از نقطه کوانتوم بگوییم. این یکی از جدیدترین و بزرگترین کلمات و اصطلاحات در مورد تلویزیون 4K است. این مطلب را بخوانید تا ببینید در انتخاب دستگاه جدید تلویزیون خود چه باید بکنید.

نقطه کوانتوم چیست؟

نقطه کوانتوم یکی از بزرگترین فناوری‌هایی است که پس از  4K پا به صنعت تلویزیون گذاشته است. البته خیلی هم جدید نیست. این فناوری در برخی از تبلت‌ها و کتابخوان‌های الکترونیک در سال‌های اخیر به کار رفته اما حالا به صفحه‌نمایش‌های بزرگتر راه یافته است تا فواید بیشتری داشته باشد. در نهایت، این فناوری نوعی نوردهی پشت LED است که می‌تواند رنگ‌ها را تا شبیه سطح OLED بهبود دهد؛ بدون اینکه قیمتش بالا رود.

نحوه عملکرد

این یک چیز خیلی متفاوت و تحول یافته نیست بلکه بسیار شبیه تلویزیون‌های LCD است اما با کمی تغییرات و پیشرفته شدن تمایز لازم ایجاد شده.

همان طور که می‌دانید در تلویزیون LCD سیستم نوردهی تصویری که می‌بینید را روشن می‌کند. این کار توسط یک سری LED انجام می‌شود که یا در لبه صفحه است (edge lit) یا مستقیما پشت آن (local dimming).

در حالت استاندارد در تلویزیون‌های LCD، LEDها نور سفید را منتشر می‌کنند که از چندین فیلتر می‌گذرد و پردازش می‌شود تا رنگی که شما روی صفحه می‌بینید را ایجاد کند. در دستگاه‌های نقطه کوانتوم اینها به رنگ آبی می‌درخشند.

چرا؟

نور سفید طیف رنگ وسیعی دارد و به سختی می‌تواند رنگ‌های اشباع‌شده و غنی ایجاد کند. LEDهای آبی باند باریک‌تری از نور دارند و رنگ‌ها را بیشتر جان می‌دهند.

در حالی که LEDها وظیفه نگه داشتن نورهای آبی را دارند، نقاط کوانتوم کریستال‌های ریزی هستند که مسئول سبز و قرمز هستند. آنها به روشنی یکی یا دیگری را می‌درخشانند یا با تابش نور چیزی بین آنها را بر حسب اندازه به تابش وامی‌دارند.

آنها همراستا با LEDها هستند یا بالای آنها قرار گرفته‌اند. میلیاردها از آنها در یک نقطه کوانتوم ساده در تلویزیون وجود دارد. هیچ فیلتری برای رنگ کردن آنها لازم نیست. آنها به خودی خود نه تنها رنگ‌های زنده‌تری ایجاد می‌کنند بلکه روشن‌تر هم هستند.

جالب است. اما اگر فکر می‌کنید کافی نیست باید بگوییم که فناوری نقطه کوانتوم می‌تواند گاموت رنگ تلویزیون LCD را تا 40 یا 50 درصد افزایش دهد. به این معنی که رنگ‌ها دقیق‌تر می‌شوند زیرا تلویزیون انتخاب وسیع‌تری برای به کار بردن آنها دارد.

گران تمام می‌شود. نه؟

به هیچ وجه، این یکی از بهترین مزایای این فناوری است. نقطه کوانتوم هیجان‌انگیز است زیرا می‌تواند بسیاری از مزایای OLED را با خود داشته باشد. یعنی روشن‌تر باشد و تصاویر زنده‌تری ایجاد کند منتها بدون اینکه هزینه ساخت گران تمام شود. به عبارت دیگر نسبت به خیلی از تلویزیون‌های ما کمتر گران است. خیلی از این چیزها به دلیل این حقیقت است که یک روش آزمایش‌شده در ساخت تلویزیون به کار رفته و بنابراین کارهای کمی در تغییر فرایند ساخت اعمال شده است.

آیا می‌توان به این فناوری OLED ارزان گفت؟

نه! رنگ‌های دقیق و زنده تنها یکی از قابلیت‌های OLED است. هنوز هم این تلویزیون سیاه‌ترین سیاه و بهترین کنتراست و وسیع‌ترین زاویه دید ممکن را فراهم می‌کند؛ یعنی چیزهایی که تلویزیون LCD از پس آن برنمی‌آید. اما این گامی در جهت مسیر درست برای LCDها است و نقطه کوانتوم تصویر روشن‌تر و غنی‌تری ایجاد می‌کند و درب‌ها را به سوی محتوای HDR می‌گشاید.

۱ نظر

حسین ۲۹ شهریور ۱۳۹۴ پاسخ

بنام خدا
با سلام : بنظر میرسد فن آوری تلوزیون آینده که مورد پذیریرش تمامی تولید کنندگان دنیا باشد فن آوری صفحات نمایشی کوانتومی که درآن از ذرات شیشه برای انعکاس نور استفاده می گردد و میتواند تصاویر روشن تر را در پنل های بسیار باریک با قطر فقط ۵ میلیمر ارائه نماید و قیمت تمام شده تلوزیون را به ۶۰% تلوزیونهای OLED امروزی کاهش دهد پیش بینی نگارنده این است همانگونه که در عرض فقط سه سال نور پس زمینه LED جایگزین نورپس زمینه اشعه کاتدی فلوروسنت سرد شد تا سه سال آینده تلوزیونهای کوانتومی با وضوح ۴K و بدنه بسیار باریک و قیمتی به نسبت ارزانتراز تلوزیونهای موجود جایگزین تلوزیونهای LED گردد و تلوزیونهای OLED در تیراژی محدود ( چند برابر تیراژ موجود ) برای کسانیکه طالب بهترین ها هستند و برای کاربردهای حرفه ای تولید گردد .
موفق باشید

نظر دهید