نمی‌دانید تفاوت بین LED و OLED در چیست؟ ما اینجاییم تا به شما بگوییم و شما را به نیم‌نگاهی به آینده دعوت کنیم.

البته، ما قصد نداریم خود این فناوری را به شما توضیح دهیم و آن را بشکافیم بلکه می‌خواهیم بگوییم که این فناوری در زندگی شما چه فایده‌ای دارد و چرا شما باید فناوری OLED را به زندگی خود، مخصوصاً اتاق نشیمنتان، بیاورید.

ارگانیک بودن

OLED سرواژه عبارت Organic Light Emitting Diode یا دیودهای ارگانیک ساطع‌کننده نور است. از زمان مرگ پلاسما، دیودهای ساطع‌کننده نور به عنوان روش برتر در ارائه تصویر در تلویزیون‌های صفحه‌تخت شناخته می‌شدند و به زبان ساده، یک دیود ساطع‌کننده نور یک منبع الکتریکی نور خیلی ریز است. رنگ نوری که منتشر می‌شود با ارائه ولتاژهای الکتریکی مختلف می‌تواند متفاوت باشد و اگر باهوش و کاربلد باشید و بتوانید چندین LED را به هم متصل کنید و یک بار الکتریکی سفارشی برای هر کدام از دیودها به جریان بیاندازید، می‌توانید تصاویر رنگی و متحرک ایجاد کنید.

بخش ارگانیک در OLED یعنی نوری که توسط دیودها منتشر می‌شود از ترکیبی ارگانیک تهیه شده است. ترکیب ارگانیک به هر ترکیب شیمیایی گفته می‌شود که حاوی کربن باشد. این تنوع/ارتقای فناوری در فناوری LED استاندارد مزایای کاربردی زیادی را برای مصرف‌کننده نهایی به ارمغان می‌آورد.

led-lcd-vs-oled-916x610

نهایت کنتراست

مزایای فناوری OLED برای مشتری‌ها زیاد و البته متقاعدکننده است. به عنوان فناوری که هنوز در دوران طفولیت خود به سر می‌برد (حداقل در مورد استفاده از آن در کاربردهای وطنی نظیر تلویزیون) OLED برای سازنده گران تمام می‌شود اما اقتصادهای قیاسی این طور می‌گویند که اگر تولید OLED به میزان LED برسد تولید هر دستگاه OLED در واقع‌ ارزان‌تر از LED تمام خواهد شد.

دو تا از مهم‌ترین جنبه‌های بازتولید تصویر میزان کنتراست (تفاوت بین سفیدترین و سیاه‌ترین نقطه تصویر) و زمان پاسخدهی (سرعت خاموش یا روشن شدن OLEDها یا تغییر از رنگی به رنگ دیگر) با صفحه‌نمایش‌های OLED بسیار بهتر ارائه می‌شود.

این مطلب ادامه دارد…

۱ نظر

حسین ۲۳ شهریور ۱۳۹۴ پاسخ

بنام خدا
با سلام :
هر چند شرکتهایی مانند لوه آلمان و سونی در فن آوری OLED پیشکسوت تر از ال جی هستند اما به جرات میتوان گفت تکامل و تجاری سازی این فن آوری مدیون ال جی است بطوریکه به غیر از ال جی که تنوع کاملی از این محصول را در سبد تولیدات خود دارد و تامین کننده صفحه نمایش برای سایر تولید کنندگان می باشد فقط شرکت سامسونگ آنهم فقط یک نمونه ۵۵ اینچی این محصول را چند سال پیش بصورت محدود به بازار برخی از کشورها عرضه نمود که عملا حرفی برای گفتن نداشت هرچند در حال حاضر عالیترین تصویر چه از نظر کنتراست و چهاز نظر طبیعی بودن رنگها مربوط به این فن آوری می باشد اما بنظر می رسد ال جی بسرعت در حال کار بر روی تکنولوژی صفحات نمایش کوانتومی می باشد در فن آوری صفحات نمایش کوانتومی که درآن از قطعات ظریف شیشه کریستال به منظور متصاعد کردن گسترده تر نور در صفحه نمایش استفاده شده و کاهش ضخامت تلویزیون به کمتر از ۵ میلیتر و وزن سبکتر آن در حدود ۳۲% کمتر از تلویزیونهایOLED را بهمراه دارد. تلویزیونهای کوانتوم که ار نظر فن آوری بسیار شبیه به تلوزیونهای LCD با نور پس زمینه LED موجود در بازار می باشد به مراتب قیمت تمام شده کمتری نسبت به تلویزیونهای OLED داشته و به زودی جایگزین تلوزیونهای LED خواهند شد. اما قطعا باز هم از نظر کیفیت به پای تلوزیونهای OLED نخواهند رسیدخلاصه اینکه OLED مختص کسانی است که بهترین را می خواهند
موفق باشید

نظر دهید