۰۸ بهمن ۱۳۹۴

خواب شما چه رنگی است؟

آیا می‌دانید خواب‌هایتان رنگی است یا سیاه و سفید؟ مطالعات نشان می‌دهد که انسان‌ها اغلب خواب‌های رنگی می‌بینند و تلویزیون هم در این امر نقش دارد. چندین مطالعه نشان می‌دهد که دیدن خواب‌های رنگی نتیجه تماشای تلویزیون رنگی و فیلم است. بنابراین، دفعه دیگری که تلویزیون تماشا می‌کنید، یادتان باشد که در رویاهای شما تأثیر مستقیم دارد.

این طور که گفته می‌شود منطقی به نظر می‌رسد که با تماشای تلویزیونی که رنگ‌ها را نمایش می‌دهد بر ناخودآگاه خود تأثیر بگذارید. تلویزیون OLED ال‌جی دقیقاً همین کار را انجام می‌دهد. فناوری نهفته در آن به قدری جذاب است که می‌خواهید خودتان پشت صحنه ویدئوها را ببینید.

اما هنوز جای پاسخ چندین سؤال خالی است: اول از همه اینکه محققان چطور به این نتیجه رسیدند که تلویزیون بر رویاهای ما تأثیر می‌گذارند؟ دوم اینکه چه کارهایی می‌توانیم انجام دهیم که کیفیت خواب‌های رنگی خود را بهتر کنیم؟

حالا به شما می‌گوییم:

از خودتان بپرسید: “آیا دیشب خواب رنگی دیدم؟” احتمالاً جواب این سؤال را نمی‌دانید. به سختی می‌توانید این چیزها را به یاد آورید؛ آن هم زمانی که بیشتر افراد بر اتفاقاتی که طی خوابشان رخ می‌دهد یا احساساتی که بیان می‌کنند متمرکز می‌شوند. به همین علت است که بیشتر مطالعات پاسخی برای حل این معما نیافتند.

2016-january-article-2-1

مطالعاتی که از سال 1915 تا 1950 انجام شد نشان می‌دهد که بیشتر مردم خواب‌های سیاه و سفید می‌بینند. این روند از سال 1960 تغییر پیدا کرد؛ یعنی زمانی که 83 درصد از خواب‌ها به سمت رنگی شدن پیش رفتند.

این دوره زمانی، نشان از تغییر بین تلویزیون‌های سیاه و سفید به رنگی دارد. از همین رو، محققان به رابط مشهود بین این دو پی بردند. وقتی افراد بیشتر از قبل از رسانه‌های تصویری رنگی استفاده کردند خواب‌های رنگی هم بیشتر شد. بنابراین، مقصر اصلی تلویزیون‌ها هستند.

در سال 2008 یافته‌های بیشتری کسب شد. مطالعاتی که اِوا مورزین در دانشگاه داندی انجام داد مشخص کرد که چطور نحوه تماشای فیلم و تلویزیون بر رنگی دیدن خواب‌های ما نقش دارد.

2016-january-article-2-2

او از 30 نفر نظرسنجی کرد که نیمی از آنها زیر 25 سال و نیم دیگر بالای 55 سال داشتند. او از آنها خواست تا پرسشنامه‌ای را پر کنند و برنامه خواب خود را یادداشت نمایند. تنها 4.4 درصد از آنهایی که زیر 25 سال سن داشتند خواب‌های سیاه و سفید می‌دیدند. فقط 7.3 درصد از آنهایی که بالای 55 سال داشتند و مانند بچه‌ها به تلویزیون رنگی و فیلم دسترسی داشتند خواب‌های سیاه و سفید می‌دیدند. آن طور که انتظار می‌رفت، یک‌چهارم افراد بالای 55 سالی که تنها به تلویزیون سیاه و سفید دسترسی داشتند خواب‌های سیاه و سفید می‌دیدند.

به گفته اوا مورزین، احتمالاً یک دوره حیاتی در کودکی ما وجود دارد که تماشای فیلم تأثیر به سزایی در شیوه خواب دیدن ما دارد.

رویای بعدی ما چیست؟

ما نمی‌توانیم کاری کنیم که خواب‌های رنگی نبینیم و نمی‌دانیم چه کار کنیم که خواب‌های رنگی باکیفیت‌تری ببینیم. اگر شما نمایشگری ببینید که رنگ‌های واضح‌تر و زنده‌تری دارد، آیا خواب‌های شما رنگی‌تر و زنده‌تر خواهند بود؟ ما پیشنهاداتی برای شما داریم تا رویای شبانه خود را رنگی‌تر و زیباتر ببینید.

وقتی بیدار هستید به رنگ‌های دور و اطرافتان بیشتر دقت کنید. مطالعات نشان می‌دهد که هر چه مردم در زندگی روزمره خود رنگ‌های بیشتری را مشاهده کنند، بیشتر در رویاهایشان متوجه آنها خواهند شد. خلاصه اینکه توجه به رنگ‌ها در چیزی که در خواب می‌بینیم تأثیر دارد. بیشتر ما همیشه خواب‌های رنگی می‌بینیم و هیچ وقت هم متوجه آنها نمی‌شویم.

intro-image

اگر رویاهایتان واضح‌ترین و زنده‌ترین رنگ‌های ممکن را داشته باشند، احتمالاً بهتر می‌توانید آنها را به خاطر بیاورید. همان طور که قبلاً گفتیم، تلویزیون OLED ال‌جی ممکن است به این امر کمک کند. پیکسل‌هایی که از خودشان نور می‌دهند می‌توانند به طور کامل خاموش شوند و نمایشگری با سیاهی کامل و کنتراست بی‌نهایت را فراهم کنند.

توجه توجه! ما نمی‌توانیم چیزی که شما در رویایتان می‌بینید را پیش‌بینی کنیم یا اینکه رنگ‌ها چقدر زیبا به نظر برسند. اما مشاهده تصاویر با رنگ‌های کامل در یک تلویزیون استثنایی قطعاً ارزشش را دارد و بی‌تأثیر نخواهد بود.

آیا تاکنون رویای رنگی و واضحی دیده‌اید؟ خوشحال می‌شویم که بشنویم. لطفاً در بخش نظرات با ما به اشتراک گذارید.

۱ نظر

جعفری ۹ بهمن ۱۳۹۴ پاسخ

خیلی جالب بود

نظر دهید