۲۴ اسفند ۱۳۹۴

اوج فناوری در تلویزیون‌های سال 2016

بر خلاف ظهور فیلم‌های سه‌بعدی، صفحه‌نمایش‌های بزرگ‌تر، سینماهایی با صندلی چهاربعدی و فوق پیشرفته در سینماهای سنتی، با عرضه رو به افزایش سرویس‌های پرطرفداری نظیر نت‌فلیکس و Hulu این اماکن فرهنگی با تهدید جدی مواجه هستند. سریال‌هایی تقدیرشده‌ای نظیر Game of Thrones و Breaking Bad بینندگان سراسر دنیا را قانع کرده‌اند که در اتاق نشیمن خود بمانند و از چیزی که در تلویزیون می‌بینند مثل سینما لذت ببرند. این افزایش کیفیت محتوای تلویزیون که به تازگی ظهور پیدا کرده پدیده‌ای است که منتقدان آن را “عصر طلایی تلویزیون” می‌نامند.

علاوه بر محتوای غنی که امروز در اختیار بینندگان قرار دارد، انفجار محبوبیت تلویزیون‌ها به عنوان رسانه‌ یا واسطه‌ای برای نقل داستان می‌تواند با قدرت تلویزیون‌های هوشمند و همین طور تلاش‌های اخیر در فناوری ترجمه تصویر با ارائه افزایش کیفیت تصویر در چندین سال اخیر در ارتباط باشد. تلویزیون‌های باکیفیت HD که زمانی اوج فناوری نمایشگر بودند جای خود را به نسل جدید 4K UHD دادند. با بهبود ترجمه تصاویر در هر سالی که می‌گذرد، قیمت فناوری‌های پیشرفته در تلویزیون‌ها کاسته می‌شود و این محصولات به دستگاه‌های پیشرفته‌ای مبدل می‌شوند که بیش از گذشته در اختیار مشتریان عادی فرار خواهند گرفت.

LG 77_ flexible 4K OLED_4_3

امروزه، چندین فرمت نمایشگر با هم در رقابت هستند تا جایگزین CCFL LCD و استانداردی برای نسل جدید تلویزیون‌هلی 4K UHD شوند. دو تا از این فناوری‌ها OLED و LED LCD است.

بعد از حضور قدرتمند OLED در نمایشگاه CES 2016، کمتر جای شکی باقی می‌ماند که OLED فرمت فرمانروا برای تلویزیون‌های UHD شود. با این حال، با وجود توانایی OLED در ترجمه تصاویر با جزییات چشمگیر، به دلیل قیمت بالای OLED این فناوری کمتر مورد استقبال قرار گرفت و بیشتر مشتریان ثروتمند اقدام به خرید آن کردند نه عامه مردم. ال‌جی و شرکت‌های دیگر OLED را ادامه می‌دهند و در بخش تحقیق و توسعه به امید تولید تلویزیون‌هایی ارزان‌تر سرمایه‌گذاری سنگینی خواهند داشت. بی‌شک، این تلاش‌ها نتایج شگفت‌انگیزی در قیمت OLEDها خواهد داشت.

LG_flexible+OLED+TV+0120141111182048141

کاهش قیمت‌ها و افزایش محتوای 4K احتمالاً در محبوبیت OLED بسیار مؤثر خواهد بود. اگر چه، نمونه‌هایی از صفحه‌نمایش‌های خم‌شدنی و همین‌طور نمایشگرهای OLED برای مانیتورها و تلفن‌های همراه گواه از این دارند که این فرمت پتانسیل تحول بیشتر در بازار تلویزیون را دارد.

از آنجا که OLED نیاز به نوردهی پنل پشت ندارد، برای محققان ساده‌تر است که نمایشگرهای OLED منعطف بسازند. با اینکه تولید نمایشگرهای OLED منعطف هنوز در مراحل اولیه است اما گستره وسیعی از برنامه‌های کاربردی در حال حاضر وجود دارد.

LG-rollable-OLED-display-flexible-rollable

کیفیت تصویر برتر OLED و انعطاف‌پذیری‌اش این فناوری را به فرمتی بی‌عیب‌ونقص برای نمایشگرهای نسل جدید دستگاه‌های هوشمند مبدل می‌کند. فناوری OLED از دستگاه‌های پوشیدنی و تلویزیون‌های لول‌شدنی گرفته تا نمایشگر خودروهای خوشمند و موبایل‌های خم شو، پتانسیل تحقق بخشیدن به مفاهیم علمی-تخیلی را دارد. فناوری نیروبخش به OLED هر روز که می‌گذرد بیشتر بهبود پیدا می‌کند؛ به این معنی که عصر OLED نزدیک‌تر از آن چیزی است که شما فکر می‌کنید.

۰ نظر

دیدگاهی ارسال نشده است!

نظر دهید