۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۶

چطور یک سیستم سینمای خانگی انتخاب کنیم؟

یکی از بهترین گزینه‌های خرید برای سیستم صوتی و تصویری خانه، سیستم‌ سینمای خانگی چندمنظوره است که در یک باکس واحد، چندین نیاز متفاوت کاربر را برآورده می‌کند.

با خرید این نوع سیستم‌ها، یک پکیچ کامل بلندگوهای ۵۵ به یک کاناله و  پخش‌کننده بلو-ری  به طور یک‌جا دارید. تنها کاری که باید انجام دهید این است تا آن را به تلویزیون وصل و از امکاناتش استفاده کنید.

شاید برخی کاربران دوست داشته باشند انواع متنوعی از وسایل را خریداری کنند و تصور کنند این‌گونه سیستم صوتی و تصویری کامل‌تری دارند، اما این روزها همه چیز در حال کمینه‌گرایی و جمع‌وجور شدن است؛ بنابراین سیستم‌های صوتی فراگیر که چندمنظوره هستند، گزینه‌های بسیار بهتر و مناسب‌تری برای انتخاب به‌شمار می‌روند.

با خرید یک سیستم سینمای خانگی چندمنظوره، هزینه‌های خود را نیز تا اندازه زیادی کاهش می‌دهید. برای انتخاب مدل و گزینه مناسب‌تر باید مواردی را بدانید که در ادامه برایتان توضیح داده‌ایم.

یک باکس چه مواردی در خود دارد؟

سیستم سینمای خانگی چندمنظوره یک بلندگوی مرکزی، دو بلندگوی جلو و عقب (که می‌توانند کوتاه یا بلند باشند) و یک ساب‌ووفر دارند. در کنار آن پخش‌کننده بلو-ری با همه امکانات به‌روز و جدید نیز وجود دارد. در آخر هم بدنه اصلی است که تقویت‌کننده صدا، اتصالات و برق اصلی دستگاه در آنجا تعبیه شده‌اند.

نصب آسان

یکی از مزیت‌های سیستم سینمای خانگی چندمنظوره این است که همه وسایل و موارد لازم برای نصب، در جعبه آنها وجود دارد؛ از کابل‌هایی که برای نصب بلندگوها نیاز دارید گرفته تا همه دستورات و ابزار لازم برای سوار کردن اجزای دستگاه. برخی از نمونه‌ها حتی برای به صفر رساندن خطای کاربر، سیم و کابل‌ها را با رنگ‌های مختلف تفکیک کرده‌اند که فقط با یک نگاه می‌توان تشخیص داد، هر کدام برای چه بخشی هستند.

Wireless-Bluetooth-Audio-Streaming1-715x1024تنوع رنگ و اندازه

سیستم‌های صوتی فراگیر در انواع شکل و اندازه و رنگ‌ها طراحی و تولید می‌شوند، از شکل کلاسیک و سنتی گرفته تا شکل‌های مدرن. اما بیشتر آنها روی نازکی و جمع‌وجور بودن تأکید بسیاری دارند. جمع‌وجور بودن بدنه این دستگاه‌ها این مزیت را دارد که فضای زیادی اشغال نمی‌کنند و همین موجب می‌شود کاربران بیشتری به آن توجه نشان دهند.

بسیار مهم و ارزشمند است که وقتی محصولی خریداری می‌کنید و به خانه می‌آورید، با فضای موردنظر تطابق داشته باشد و جای زیادی اشغال نکند. این تیپ وسایل برای همه  اتاق‌های خانه مناسب هستند. بلندگوهای این دستگاه در اندازه‌های کوچک یا بلند و باریک یا تلفیقی از هر دو هستند.

بی‌سیم بودن

اگر دنبال سیستم سینمای خانگی چندمنظوره بی‌سیم (وایرلس) باشید، از دست سیم و کابل‌هایی که فضای اطراف دستگاه را شلوغ می‌کنند و به زیبایی دکوراسیون نیز لطمه می‌زنند، خلاص خواهید شد. سیستم‌های صوتی چندمنظوره نمونه‌هایی دارند که بلندگوهای عقبی آنها، بی‌سیم است. این گزینه‌های این مزیت را دارند که خیلی راحت می‌توانید بلندگوی عقبی را از بدنه اصلی دستگاه دور کنید و در هر نقطه‌ای دوست دارید، قرار دهید.

داشتن پخش‌کننده بلو-ری

 پیش از خرید سیستم سینمای خانگی چندمنظوره، یادتان باشد که دستگاه پخش‌کننده بلو-ری در خود داشته باشد. این پلیرها از همه فرمت‌های تصویری و صوتی از دالبی دیجیتال گرفته تا DTS-HD Master پشتیبانی می‌کنند. این را نیز در نظر داشته باشید که اگر سیستم قابلیت پخش تصاویر سه‌بعدی را دارد، باید در جعبه آن عینک‌های سه‌بعدی نیز وجود داشته باشد. اگر می‌خواهید تا چند سال دیگر دستگاه جدیدی نخرید، خوب است نمونه‌هایی را انتخاب کنید که از  فرمت ۴K Ultra HD نیز پشتیبانی می‌کنند.

04-DVDCD-Playback-1024x512

امکانات هوشمند

اگر سیستم پخش‌کننده بلو-ری داخلی دستگاه به‌روز و جدید باشد (که باید باشد)، کاربر می‌تواند همه امکانات تلویزیون‌های هوشمند را در تلویزیون معمولی خود داشته باشد. به این نکته نیز توجه داشته باشید که آیا دستگاه به صورت بی‌سیم یا باسیم به اینترنت وصل می‌شود. این مسأله برای پخش و اجرای موسیقی و ویدئوهای موردعلاقه کاربر مهم است. این دستگاه باید توان اجرای برنامه‌هایی همانند یوتیوب، بی‌بی‌سی پلیر یا نت‌فیلیکس را داشته باشد. همچنین پشتیبانی از پلیکیشن‌های رسانه‌ای و مرورگرهای وب نیز از دیگر مواردی هستند که باید به آنها توجه داشته باشید.

 اجرای محتوا

اگر قرار است از گوشی‌هوشمند یا تبلت خود برای پخش محتویات رسانه‌ای استفاده کنید، بهتر است سیستم سینمای خانگی چندمنظوره شما اتصالاتی همانند DLNA یا بلوتوث داشته باشد. برخی از دستگاه‌ها حتی از فناوری NFC نیز پشتیبانی می‌کنند. این فناوری امکان اتصال و ارتباط با سرعت بسیار بالا را برای کارب مهیا می‌کند.

سوکت ۳٫۵ میلی‌متری صدا، HDMI، پورت نوری نیز از دیگر مواردی هستند که خوب است سیستم سینمای خانگی چندمنظوره داشته باشد؛ به این ترتیب حتی می‌توانید کنسول بازی را نیز به آن وصل و با صدای بلند و باکیفیت، بازی کنید و لذت ببرید.

۱ نظر

حسین ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۶ پاسخ

چند نگته مهم در خرید سینمای خانگی اول اینکه با توجه به ترویج سذیع دیسک های BLUE RAY و ارزان شدن این فناوری و با توجه به اینکه سینماهای خانگی که قابلیت پشتیبای بلو ری را دارند امکان پخش dvd هم دارند بهتر است مدلی انتخاب کنید که از این قابلیت برخوردار باشد دوم ارتفاع باندهاست که با سایز تلوزیوت باید تناسب داشته باشد قطعا در صورتیکه تلوزیون شما سایز بزرگ است باندهای کوتاه انتخاب منسبی نیست ضمنا با توجه به رواج فایل های MP3 انواع سینمای خانگی فش خور که قابلیت پشتیبانی این فابل را دارند انتخاب مناسبی است برخی از مدلها قابیلت ضبط صدا بر روی فلش را هم دارند و بازهم برخی از مدلها قابلیت پخش فرمت های فیلم فشرده یا دایویکی را هم دارند در مورد خانواده های بچه دار باند های داری روکش چارچه ای مناسب نیست

نظر دهید