۱۸ مرداد ۱۳۹۶

برنده مسابقه سرآشپز خانگی ال‌جی/گلدیران از دبی بازگشت

برندگان مسابقه سرآشپز خانگی ال‌جی/گلدیران که برای شرکت در دوره حرفه‌ای به دبی رفته بودند به ایران بازگشتند

 همان‌گونه که از ابتدا اعلام شده بود برندگان این مسابقه در مراحل مختلف علاوه بر لذت از مسابقه در فضایی عالی، هدیه‌های ارزشمندی شامل گوشی هوشمند ال‌جی و ماکروویو سولاردام ال‌جی دریافت کردند، اما برنده نهایی شانس حضور در یکی از معتبرترین مدارس آشپزی دنیا را کسب کرد تا بتواند مهارت‌ها و استعداد خود در زمینه آشپزی را با پشتیبانی ال‌جی و گلدیران بیشتر پرورش دهد.

در همین راستا خانم آیدا و ماندانا باستانی‌پور راهی دبی شدند تا زیر نظر اساتید معتبر دنیا در مدرسه آشپزی ICCA (مرکز بین‌المللی هنر آشپزی) آموزش ببیند. این مدرسه آشپزی که در سال ۲۰۰۵ در دبی تاسیس شده است، یک مرکز آموزشی آشپزی با کلاس جهانی است که برنامه‌های آموزشی خود را زیر نظر موسسه City & Guilds  لندن اجرا می‌کند. مدرسه آشپزی  ICCA دبی به‌عنوان یکی از ۱۰ آموزشگاه برتر آموزش آشپزی در دنیا شناخته می‌شود و از طرف جامعه سرآشپزان دنیا جایزه «بهترین کیفیت در آموزش آشپزی» را دریافت کرده است. همچنین این موسسه اخیراً از طرف City & Guilds به‌عنوان بهترین موسسه آموزشی سال ۲۰۱۶ شناخته شده است.

این دو آشپز حرفه‌ای به تازگی از سفر بازگشته‌اند و ما با سرگروه، یعنی خانم آیدا باستانی پور مصاحبه‌ای انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید:

 خانم باستانی‌پور شما آشپزی را از چه زمانی شروع کردید؟

خانواده من اهمیت زیادی به غذا می‌دهند و همه به غذای خانگی علاقه زیادی داریم. به خاطر اینکه ما اصالتاً اهل خوزستان هستیم غذاهای دریایی اولویت زیادی در خانه ما داشتند و پدرم همیشه ماهی و میگو  به منزل می‌آورد و خوشبختانه این قضیه در مرحله آخر که مسابقه بر سر غذای دریایی بود، کمک زیادی به من کرد. در حقیقت من آشپزی را خودم یاد گرفتم و مادرم خیلی روش پخت‌وپز را به من یاد نداد. من بیشتر با نگاه کردن به روش آشپزی مادرم سعی می‌کردم غذایی مثل آن درست کنم. با اینکه علاقه زیادی به آشپزی داشتم ولی هیچ‌وقت به دنبال گرفتن مدرک و یا رفتن به دوره آموزش آشپزی نبودم. البته زندگی کردن در منطقه‌ای مثل خوزستان باعث می‌شود شما با انواع غذاهای هندی و عربی آشنا شده و بازی کردن با ادویه‌ها را نیز یاد بگیرید.

به نظر شما چه فاکتورهایی در آشپزی اهمیت زیادی دارند؟

اول از همه مواد خوب. بعد از آن سلیقه اهمیت زیادی در آشپزی دارد. تشخیص اینکه در چه غذایی از چه چیزی استفاده کنی نیز بسیار مهم است. بسیاری فکر می‌کنند اگر از مواد غذایی زیاد و متنوع در آشپزی استفاده کنند غذا بهتر می‌شود در حالی که اصلاً این‌گونه نیست. از طرفی وضعیت به گونه‌ای شده است که بسیاری از افراد به آشپزی صرفاً به چشم یک منبع درآمدزایی نگاه کرده و به نیاز مشتری توجهی نمی‌کنند.

چگونه با مسابقه آشنا شدید و در آن شرکت کردید؟

خیلی اتفاقی. زمانی که من شرکت کردم از اینکه این مسابقه جایزه‌ای دارد اطلاعاتی نداشتم. من برای خواهرزاده‌ام در حال آشپزی بودم و دو نوع غذا پخته بودم. همان زمان نگاهم به صفحه عکس‌هایی که برای ال‌جی فرستاده بودند افتاد و با خودم می‌گفتم چرا بعضی شرکت‌کنندگان سلیقه کافی برای تزئین غذای خود به خرج نمی‌دهند؟ هنگامی که عکس‌ها را به خواهرم نشان می‌دادم او به من پیشنهاد داد تا عکس غذایی که پخته بودم را برای ال‌جی بفرستم. در حقیقت فقط می‌خواستم نشان بدهم که چگونه می‌توان غذا را زیبا تزئین کرد. بعد از آن به من پیام دادند و من را به مسابقه دعوت کردند. تازه آن زمان توضیح نحوه شرکت در مسابقه را خواندم و متوجه شدم که جایزه دارد. بعد از آن نیز به محل مسابقه آمدم و در این برنامه شرکت کردم.

 photo_2017-08-06_11-11-07(1)

از چه زمانی مسابقه به صورت جدی برای شما آغاز شد؟

در ابتدا که اصلاً این موضوع برای من جدی نبود ولی از لحظه‌ای که وارد محل مسابقه شدم و دوربین‌ها و جمعیت را دیدم متوجه شدم مسابقه خیلی جدی است. بعد از مرحله اول که داورها از غذای من تعریف کردند متوجه شدم من هم توان رقابت با دیگر شرکت‌کنندگان را دارم. زیرا بسیاری از آنها شغلشان آشپزی بود و آشپزهای حرفه‌ای بودند.

به یاد ماندنی‌ترین قسمت مسابقه برای شما کجا بود؟

آنجایی که حس کردم توانستم نظر مثبت داورها را جلب کنم. جایی که داورها کاملاً با دقت حرکات من را زیر نظر داشتند و متوجه هنر آشپزی من شده بودند.

سخت‌ترین قسمت مسابقه کجا بود؟

مراحل اول مسابقه من استرس زیادی داشتم. مثلا با اینکه همیشه با چاقو بسیار منظم مواد را خرد می‌کنم ولی در آنجا به خاطر استرس نمی‌توانستم تمرکز کنم و نامنظم خرد می‌کردم. از طرفی محدودیت زمانی مسابقه هم فشار کار را بیشتر می‌کرد.

چرا خواهرتان را به عنوان دستیار انتخاب کردید؟

خواهرم فرز و سریع بود. از طرفی خواهرم حوصله زیادی داشت و می‌توانست هنگامی که من مشغول درست کردن غذا هستم کارهای جانبی را به خوبی انجام دهد. و اتفاقاً کمک خیلی زیادی به من کرد، حواسش به موارد دیگری مثل مصرف آب، تمیزی میز و غیره که هرکدام امتیاز جداگانه‌ای داشت بود.

دوره دبی چگونه بود؟

خیلی خوب بود. مدرسه آشپزی خیلی حرفه‌ای بود و از همه جای دنیا افراد مختلفی برای یاد گرفتن آشپزی آمده بودند.

آشپزها و مدرسان چقدر حرفه‌ای بودند و چه تفاوتی با مدرسان داخل کشور داشتند؟

برخورد و نحوه آموزش این مدرسان خیلی حرفه‌ای و توام با احترام بود. مثلا من روز اول به خاطر یک اتفاق دیر رسیدم و با توجه به قانون آنجا یک‌قسمت از آموزش را از دست می‌دادم. ولی سرآشپزهای حرفه‌ای آنجا لطف داشتند و برنامه آموزشی را بدون هیچ کم و کاستی برای ما برگزار کردند. بااینکه هر غذایی دستور پخت خاص خود را داشت ولی هنگام آشپزی فقط طبق دستور پخت آموزش نداده و مطالب بسیار بیشتری آموزش می‌دادند. پرسنل آنجا نیز به صورت مداوم حواسشان به تمیزی محیط بود و برای هر سوال و یا کاری که داشتید به شما کمک می‌کردند. محیط و رفتار همه پرسنل آنجا به‌قدری خوب بود که روز آخر ناراحت بودیم که چرا می‌خواهیم آنجا را ترک کنیم.

photo_2017-08-06_11-11-12(1)

چه غذاها و روش‌های آشپزی یاد گرفتید؟

ما روز اول با غذای فرانسوی شروع کردیم. بعد از آن روش پخت غذاهای ایتالیایی و کباب‌های هندی و غذاهای مکزیکی را نیز به ما آموزش دادند. همچنین روش آماده کردن پیتزای ایتالیایی و پاستا را نیز یاد گرفتیم.

چه چیزی بیشتر از همه توجه شما را جلب کرد؟

سادگی در پخت غذا. معمولاً ایرانی‌ها زمان آشپزی از مواد بسیار زیادی برای آماده کردن غذا استفاده می‌کنند ولی ادویه‌های استفاده شده در روش‌های پخت آنها بسیار کم و به اندازه بود. مثلا یک غذا را تنها با سه ادویه آماده کردیم ولی نتیجه‌ بسیار متفاوت‌تر از چیزی بود که ما فکر می‌کردیم. تنها جایی که ما کمی ادویه بیشتری استفاده می‌کردیم در غذاهای هندی و مکزیکی بود.

چه خاطره خوبی از آنجا در ذهنتان مانده است؟

واقعا فکر نمی‌کردم این دوره این‌قدر خوب باشد. همه لحظه‌ها خوب بود و به ما خوش گذشت. به حدی که دوست داشتم این دوره ادامه پیدا کند و از تمام شدن آن ناراحت بودم.

دستگاه‌های پخت و پز چقدر در روند آشپزی تاثیر گذار بودند؟

بله. در آشپزخانه بزرگی که درست کرده بودند هر میز به صورت جداگانه لوازم پخت و پز خود را داشت. بسیاری از غذاها نیز باید با توجه به دستگاه مخصوص به آنها آماده می‌شد. ما در ایران بیشتر به ظاهر غذا اهمیت می‌دهیم ولی در آنجا نحوه پخت و روش آماده کردن غذا اهمیت بسیار بیشتری داشت.

 photo_2017-08-06_11-09-27

با توجه به این دوره و برنده شدنتان چه مسیری را ادامه خواهید داد؟

فعلا که مشغول امور شخصی خودم هستم. خارج از ادامه همکاری با شرکت ال‌جی وگلدیران ایده‌های مختلفی نیز دارم که امیدوارم با کمک دیگران بتوانم آن‌ها را اجرایی کنم.

۰ نظر

دیدگاهی ارسال نشده است!

نظر دهید