۲۷ مهر ۱۳۹۶

فرصت یک ماهه برای فعال‌سازی گوشی های قاچاق

ورود موبایل مسافرتی به ایران، پس از اجرای طرح رجیستری امکان‌پذیر است.

طبق گفته ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، طرح رجیستری از شنبه آینده رسماً فعالیت خود را آغاز خواهد کرد و پس از آن هیچ تلفن‌همراهی که در سامانه گمرک ثبت نام نشده باشد قادر به سرویس گیری از شبکه اپراتورهای کشور نخواهد بود. اما امروز با برگزاری یک نشست خبری، جزییات تازه‌ای از طرح رجیستری مشخص شد و مسئولان آن، به سوالاتی پیرامون وارد کردن موبایل به شکل مسافرتی به ایران پاسخ دادند.

به گفته «حسین یوسفیان» کارشناس فنی طرح رجیستری، موبایل‌هایی که از طریق گمرک وارد کشور نشده‌اند در صورت فعال شدن با یک سیم‌کارت ایرانی تا یکماه قادر به سرویس گیری خواهند بود اما کد آنها در لیستی موسوم به لیست خاکستری قرار خواهد گرفت.

در صورت قرار گرفتن یک موبایل در لیست خاکستری، کاربر یک ماه فرصت خواهد داشت تا به گمرک‌های ورودی مراجعه نماید و کد IMEI را احراز کند. در غیر این صورت پس از گذشت یک ماه، دسترسی تلفن‌همراه مذکور به اپراتورها قطع خواهد شد.

photo_2017-10-15_10-56-43
بدین ترتیب مسافرانی که کمتر از یک ماه در کشور حضور دارند یا از سیم کارت خارجی استفاده می‌کنند شامل این طرح نخواهند شد. اما تکلیف هدایا و موبایل‌هایی که توسط مسافرانی ایرانی به قصد استفاده در کشور وارد می‌شوند چه خواهد شد؟

در صورت عدم پرداخت عوارض، بعد از یکماه سرویس گیری موبایل قطع خواهد شد.

در صورتی که یک کاربر بخواهد جهت استفاده شخصی، عوارض یک یا دو موبایل را پرداخت نموده تا از آنها استفاده کند، می‌تواند به سایت گمرک الکترونیک مراجعه کند تا با ورود به سامانه ترخیص کالا (EPL) و احراز کد IMEI بتواند تلفن همراه خود را از لیست خاکستری خارج نماید.

لازم به ذکر است تعرفه واردات موبایل برای واردکنندگان رسمی در حال حاضر ۱۵ درصد ارزش موبایل تعیین شده اما در صورتی که کاربری بخواهد موبایلی که به ایران وارد کرده را بیشتر از یک ماه مورد استفاده قرار داده و آن را از لیست خاکستری خارج کند، باید ۱۶ درصد ارزش موبایل را به گمرک پرداخت کند.

۱ نظر

lale ۱۱ فروردین ۱۳۹۷ پاسخ

سلام یعنی می شه یه مسافر دو تا گوشی رو رجیستر کنه ؟ چون الان دو تا گوشی برای هدیه اومده واسمون نمیدونم چی کار کنیم ممنون میشم راهنمایی کنید که چطوری هر دو رو رجیستر کنیم.

نظر دهید