وبسایت الف: حقایقی از رقابت فناوری در تلویزیونهای QLED سامسونگ و OLED الجی
آیا QLED سامسونگ شبیه OLED الجی است؟ و آیا QLED سامسونگ واقعاً QLED است و OLED الجی واقعاً OLED؟ وبسایت الف برای این پرسش پاسخی منطقی دارد. در ادامه این مقاله را بخوانید.
سامسونگ از فناوری QLED واقعی استفاده نمیکند و ادعایش غیرواقعی است. پس باید شک کرد که این نام برازنده فناوری تلویزیونهای جدید سامسونگ باشد.
برندها، بعد از معرفی محصول و تبلیغات به شیوههای گوناگون، دیگر کاری با مشتریان ندارند و این خود مشتریان هستند که در نهایت باید با تحقیقات جامع و مطالعه دقیق اصطلاحات تخصصی و فنی در رسانههای آنلاین و نشریات تخصصی بینش و آگاهی خود را از این برچسبها و فناوریهای ارائه شده افزایش دهد و تصمیم بگیرند کدام برند محصولات بهتری ارائه میدهد، کدام برند با مشتریانش صداقت دارد و فناوریهای گنجانده شده در محصولات خود را همان طور که هستند تعریف میکند.
ما در رسانه وظیفه داریم در تمامی حوزهها بیطرف باشیم و به مشتریان کمک کنیم تشخیص دهند کدام محصول بهتر است؟ LCD چیست؟ OLED به چه میگویند؟ و حتی QLED دقیقاً به چه دردی میخورد؟ و در آخر، کدام تلویزیون را باید انتخاب کنند و بخرند؟
چندی پیش، رئیس آزمایشگاه نیمههادی ارگانیک در دانشگاه ملی سئول کره جنوبی، آقای چانگ هی لی، پرده از حقیقتی در مورد تلویزیونهای QLED سامسونگ برداشت که کاملاً گمراهکننده است و اطلاعات غلط به مشتریان در مورد این فناوری میدهد.
آغاز ماجرا…
ادعای سامسونگ: کیم هیون-سوک، رئیس نمایشگرهای سامسونگ ادعا کرد تلویزیونهای QLED سامسونگ از نظر وضوح تصویر از تمامی رقبای حال حاضر سرتر است و هیچ تلویزیون دیگری نمیتواند تا این حد جزییات ریز را نمایش دهد یا از نظر بازتولید رنگ با آن رقابت کند.
ادعای الجی: لی هی-یانگ، مدیر تیم برنامهریزی تلویزیون در الجی ادعا کرد که تلویزیونهای SUPER UHD الجی که مجهز به فناوری نانوسل هستند از اجرای یک نانومتری استفاده میکند که به شکل یکنواخت در نمایشگر توزیع شدهاند تا رنگهای دقیقتری تولید کنند.
خب، تا اینجای ماجرا بهتر است بدانید هر دوی این رقبای هموطن از پنلهای LCD در آن نوع خاص از محصولاتشان استفاده میکنند. الجی تصدیق میکند که از نمایشگر LCD در تلویزیونهای SUPER UHD خود بهره برده است اما نگرانی آنجا به وجود میآید که سامسونگ تصمیم گرفته است به جای کاربرد عنوان LCD برای این نمایشگرهایش آنها را QLED بنامد. خب، این QLED چیست و وجه تسمیه آن چیست؟
این روزها رقابت در زمینه تلویزیون، مخصوصاً مدلهای پیشرفته، آن چنان داغ شده است که شرکتهای فعال و پیشتاز در این عرصه محصولات خود را با برچسبهای تبلیغاتی و دهان پرکن و گاهی هم گولزننده (QLED=OLED) به مردم دنیا معرفی میکنند؛ برچسبهایی با نامهای مشابه برای شناساندن قابلیتهای ویژه و منحصربهفرد و شاید برتر به مشتریان که اغلب آنها را بیشتر گیج و گمراه میکنند.
محض اطلاع شما دوستان و فارغ از هر گونه جانبداری، باید بگوییم که تلویزیونهایی که از ذرات ارگانیک استفاده میکنند و از خودشان نور منتشر میکنند OLED نامیده میشوند. مدلهای تلویزیون OLED که به باریکی 4 میلیمتر و کمتر نیز هستند به تازگی عرضه شدهاند و الجی نیز در این زمینه پیشگام بازارهای جهان است. با این حال، تلویزیونهای سامسونگ خاصیت انتشار نور از خود را ندارند و متکی بر پنلهای LCD هستند اما جای تعجب دارد که این برند هنوز هم آنها را QLED مینامد! به نظر شما هدف سامسونگ از گمراه کردن مشتریان و در تنگنا گذاشتن آنها در رقابت با فناوری OLED که رقیبش الجی ارائه میدهد چیست؟
این تنها ما نیستیم که دلمان میخواهد از گمراهی نجات پیدا کنیم و حقیقت را از گفتههای که صرفاً ادعاهای پوچ هستند بازشناسیم. کرهایها هم سردرگماند! زیرا به تازگی وب سایت KBS کره جنوبی مصاحبهای با چانگ هی لی انجام داده است. پروفسور لی در این مصاحبه گفت: «فناوری QLED واقعی که از خود نور انتشار میدهد هنوز در حال ساخت است و در 3 تا 5 سال آتی آماده تعبیه شدن در تلویزیونها است. بنابراین، سامسونگ از فناوری QLED واقعی استفاده نمیکند و شک داریم که این نام برازنده و در خور این نوع خاص از محصولاتش باشد!»
پروفسور لی به این نکته اشاره کرد که سامسونگ با این شیوه نامگذاری در واقع در تلاش است تا نشان دهد در تلویزیونهای جدیدش از فناوری نقطه کوانتوم یا Quantum Dot استفاده کرده است!
برای بررسی ویدیویی دو تلویزیون جدید ال جی و سامسونگ به این لینک مراجعه کنید.
منبع: وبسایت الف
QLED و یا OLED مسئله این است در حدود ۸۰ سال از ظهور تلوزیون و اولین پخش برنامه های تلوزیونی در دنیا می گذرد و حدود ۶۰ سال قبل شرکت rca امریکا اولین تلوزیون رنگی را در ابعاد تجاری روانه بازار نمود نزدیک به نیم قرن بعد همچنان فناوری تلوزیونهای CRT بود و تنها تحول انها جایگزینی ترانزیستور و مدارات یکپارچه الکترونیکی یا IC به جای لامپ های خلا بعد به ناگهان تلوزیونهای بافناوری پروجکشن که ابعد بزرگ و کیفت نچندان مطلوب تصویر را داشتند ظهور و بسرعت منقرض شدند ناگهان فناوری پلاسما توسط پاناسونیک معرفی و بسرعت محبوب شد اما بدلیل وزن زیاد و تولید حرارت و مصرف برق زیاد آن این فناوری هم دوام چندانی نیاورد سپس نوبت به صفحات نمایش کریستا مایع یا LCD رسید که بواسطه کیفیت مطلوب و مصرف کم برق بسرعت محبوبیت یافت و طی سالها مشکلات سرعت پائین پاسخگوئی پیکسلها و فرار نور پس زمینه آن کم کم مرتفع شد با جانشینی نور پس زمینه با دیودهای نورانی یا ال ای دی نسل جدید انها بافناوری LED LCD و یا تلوزیون ال سی دی با فناوری ال ای دی پا به عرصه وجود گذاشت با انتقال دیودهای نوری به اطراف صفحه نمایش و استفاده از صفحات نمایش پلاستیک نیمه شفاف از قطر و وزن این تلوزیونها کاسته و فناوریهای پخش سه بعدی و امکانات تلوزیون های هوشمند و طراحی قاب های باریک و پایه های متنوع باعث افزایش تمایل خریداران و گرایش آنها به خرید این تلوزیونها شد ۵ سال قبل ال جی نخستین تلوزیون OLED خود را به بازار عرضه کرد و زمانیکه شرکتهای شارپ و تلوزیون دولتی ژاپن درکیر پروژه تلوزیونهای با وضوح فوقالعاده بالای سوپرهای ویژن یا۸k بودند و با مشکلات فنی پهنای باند بسیار بالا برای انتقال تصویر دست و پنجه نرم می کردند با یک تفکر هوشمندانه راه میانه را برگزید و فناوری UHD و یا ۴K یا تلوزیونهای با وضوح بالا را به جهانیان معرفی کرد تقریبا تمامی رقبا فناوری oled را به لحاظ قیمت بسیار بالای مواد اورگانیک مورد نیاز و عمر کم دیودهای ساتع کننده نور ابی در این فناوری و در نتیجه عمر پائین پنل و در نهایت قیمت بسیار بالای تمام شده برای تلوزیونهای OLED محکوم به شکست می دانستند اما به سرعت فناوری UHD را در تولیدات جدید خود بخدمت گرفتند اما ال جی در یک حرکت هوشمندانه با اضافه کردن پیکسل فرعی سفید به سه پیکسل فرعی و مدد جستن از فناوری تحریک فسفر مشابه انچه که در لامپ های ال ای دی با نور سفید شاهد هستیم و برداشتن مسئولیت تولید نور سفید از سایر دیودهای رنگی باعث افزایش چشمگیر عمر پنل افزایش کنتراست تصویر تا مرز بی نهایت و با ترکیب این فناوری با فناوری UHD توانست بهترین کیفیت تصویری ممکن را در فناوری انحصاری OLED خود به رخ رقبا بکشد از طرفی با افزایش تولید تلورزیونهای OLED تقریبا بصورت انحصاری هزینه های سربار را کاهش و قیمت نهایی محصول را به یک سوم کاهش داد و توانست یکه تاز میدان در فناوری OLED باقی بماند رقبا هم برای افزایش شدت نور در تلوزیونهای خود و باریک کردن هرچه بیشتر تلوزیون از ذرات بسیار کوچک شیشه در ابعاد کوانتمی برای صفحه انتقال دهنده نور پس زمینه استفاده کردند که این موضوع وزن تلوزیون را تا سی درصد کاهش و شدت نور پس زمینه را افزایش و در نتیجه در افزایش کنتراست و غنای رنگ محصولات خود تا حدی توفیق یافتند اما این فناوری همچنان مشکلات تلوزیونهای ال سی دی گذشته از جمله فرار نور پس زمینه و در نتیجه کنتراست بسیار پائین نسبت به تلوزیونهای OLED و همچنین سرعت پاسخگوئی پائین پیکسلها را به ارث برده اند اما در کنار ان با کاهش وزن تلوزیون و استفاده از فناوری قدیمی توفیق کاهش قیمت نسبت به تلوزیونهای led موجود و توان رقابتی در قیمت نسبت به oled را بدست اوردند این فناوری با نام های مختلفی معرفی شد شرکت سامسونگ هم وطن و رقیب اصلی ال جی این فناوری را با تبلیغات گسترده با نام تجاری OLED به بازار عرضه کرد و ال جی هم برای حفظ مشتریانی که توان خرید تلوزیونهای با کیفیت فوق العاده بالای OLED را نداشتند با توسعه این فناوری بر پایه پنل های IPS ان را با نام تجاری Nano Cell با بازار عرضه نمور که در حین داشتن مزایای QLED بواسطه چینش افقی پیکسلها از زاویه دید افقی بیشتر و تحمل فشار و ضربه پذیری بالاتر پنل هم برخوردار است در نهایت میتوان نتیجه گرفت قیاس Qled باOled به لحاظ تفاوت کامل فناوری صحیح نبوده و در نهایت امکان مقایسه Qled با Nano Cell بواسطه تشابه فناوری امکان پذیر است حالا شما باید بین بهترین کیفیت البته با قیمت بیشتر و یا کیفیت خوب با قیمت اقتصادی و ارزان یکی را برای تلوزیون بعدی خودتان انتخاب کنید .