۱۱ آذر ۱۳۹۶

چرا فناوری OLED ال‌جی از فناوری‌های LCD، LED و QLED خیلی بهتر است؟

فناوری OLED سرواژه عبارت Organic Light Emitting Diode یا دیودهای ارگانیک ساطع‌کننده نور است. این فناوری خیلی بهتر از فناوری LCD ،LED و حتی QLED محسوب می‌شود.

از زمان مرگ پلاسما، دیودهای ساطع‌کننده نور به عنوان روش برتر در ارائه تصویر در تلویزیون‌های صفحه‌تخت شناخته می‌شدند و به زبان ساده، یک دیود ساطع‌کننده نور یک منبع الکتریکی نور خیلی ریز است. بخش ارگانیک در OLED یعنی نوری که توسط دیودها منتشر می‌شود از ترکیبی ارگانیک تهیه شده است. ترکیب ارگانیک به هر ترکیب شیمیایی گفته می‌شود که حاوی کربن باشد.

دو تا از مهم‌ترین جنبه‌های بازتولید تصویر میزان کنتراست (تفاوت بین سفیدترین و سیاه‌ترین نقطه تصویر) و زمان پاسخدهی (سرعت خاموش یا روشن شدن OLEDها یا تغییر از رنگی به رنگ دیگر) با صفحه‌نمایش‌های OLED بسیار بهتر ارائه می‌شود.

2017OLEDplatterwebBanner

OLEDها از خود نور تولید می‌کنند به همین علت نیاز به نوردهی پشت ندارند. بنابراین، وقتی بار الکتریکی دریافت نمی‌کنند واقعاً سیاه هستند. روشنایی ذاتی OLED نیز موجب می‌شو که صفحه‌‌نمایش OLED بتواند کنتراست قوی را ایجاد کند. برخی سازندگان OLED سرعت پاسخدهی یک OLED را یکهزار برابر سریع‌تر از فناوری‌های متداول تلویزیون تخمین زده‌اند.

علت برتری مطلق تلویزیون های OLED را در برابر تکنولوژی های LED و Quantom LED در یک ویدئوی کوتاه و ساده ببینید. ‏

۱ نظر

حسين ۱۱ آذر ۱۳۹۶ پاسخ

فناوری OLED به دو دلیل فراگیر نشدند یکی قیمت بالای مواد اولیه اورگانیک که هزینه تولید پنل و در نهایت قیمت تلوین های تولید شده با این فناوری می گردد دوم اینکه در این فناوری برای تولید نور سفید فشار زیادی به پیکسلها بخصوص پیکسلهای ابی می امد که در نهایت باعث کاهش عمر پنل می گردید ال جی با تولید در تیراژ بسیار بالای پنل و در نتیجه کاهش هزینه های ثابت توانست قیمت نهایی تلوزیون را به نصف کاهش دهد و با فناوری انحصاری پنل چهار رنگ و قراردادن پیکسل فرعی چهارم که با استفاده از فناوری ترکیبی تحریک فسفر در سلولهای دیود نوری ارگانیک نور سفید با شدت روشنائی بسیار بالا تولید می نماید ضمن برداشتن مسئولیت تولید نور سفید از دوش پیکسلهای رنگی از یک سو توانست کنتراست تصویر را تا مرز بینهایت افزایش داده و عمر پنل های تولیدی با این فناوری را به دو برابر افزایش و ۲۵ درصد نیز وضوح تصویر را افزایش داده تعداد کل پیکسلهای فرعی در تلوزیونهای ۴K با فناوری اولد را به بیش از سی و سه میلیون پیکسل افزایش دهد مجموعه این اقدامات باعث شد شرکت سامسونگ بطور کل از بازار رقابت با ال جی در تولید تلوزیونهای OLED کنار بکشد و از سال ۲۰۱۴ تا کنون حتی یک مدل تلوزیون با این فناوری به بازار عرضه نکند شرکت سونی هم که از پیشگامان این عرصه بود حتی یک تلوزیون در مقیاس تجاری تولید نکرد معدود شرکتهای چینی هم با خرید پنل آماده از ال جی اقدام به تولید تلوزیون با این فناوری کردند تنها شرکت آلمانی لوه در دو سال اخیر یک مدل تلوزیون در سایز ۵۵ اینچ به بازار عرضه کرده که حتی در آلمان قیمت خرده فروشی آن دو برابر مدل مشابه ال جی است البته لوده تنها برند آلمانی است که علی رغم مشملات اقتصادی هنوز در خاک المان به تولید تلوزیون اشتغال دارد و محصولات بشدت گران قیمت آن با توجه به لاکچری بودن برند ان مشتریان محدود اما خاص خود را دارد انچه که مسلم است ال جی تنها تولید کننده تلوزیونهای OLED با فناوری پنل چهار رنگ در دنیاست و اصولا مقایسه کیفیت تصویری این فناوری با QLED سامسونگ اشتباه است و بدلیل مشابهت فناوری در نهایت باید فناوری QLED را با فناوری نانوسل ال جی مقایسه کرد قطعا با افزایش تیراژ تولید قیمت تلوزیونهای نانوسل و QLED در سالهای آتی با افت قیمتی شدید مواجه خواند شد چون از یک سو مصالح بکار رفته در تولید این تلوزیونها به غیر از بخش نور پس زمینه با تلوزیونهای LED LCD یکسان و بخش نور پس زمینه هم از جنس شیشه است که بوفور در طبیعت موجود و قیمت چندانی ندارد به لحاظ باریکی بیشتر و کاهش وزن تلوزیون بمیزان سی درصد و در نتیجه باریک تر شدن اندازه بسته بندی و کاهش وزن تلوزیون و در نتیجه کاهش هزینه ساخت و حمل و نقل در اینده نزدیک شاهد هم قیمت شدن و یا حتی ارزان تر شدن تلوزیونهای QLED وNANO CELL نسبت به تلوزیونهای معمولی LED موجود در بازار خواهیم بود اما در مورد تلوزیونهای OLED بدلیل گران قیمت بودن مواد اولیه بکار رفته در تولید پنل و پیچیدگیهای فناوری انحصاری ان کاهش قیمت بیش از این بعید بنظر می رسد و همچنان مشتریان ان کسانی خواهند بود که می خواهند بهترین کالا با عالیترین تصویر ممکن را داشته باشند و برای ان حاضرند پول بیشتری نیز پرداخت نمایند با توجه به اینکه این فناوریهای جدید هنوز گران هستند در حال حاضر بهتر است درصورتیکه توانایی خرید بالایی دارید سراغ فناوری OLED بروید .

نظر دهید