۰۵ دی ۱۳۹۶

پیش از آوردن موبایل مسافرتی به ایران این موارد را حتما بدانید!

هر مسافر مجوز آوردن یک موبایل رجیسترنشده (چه آکبند باشد چه نباشد) به داخل کشور را دارد.

سعید احمدخانی، مسئول روابط عمومی گمرک ایران تایید می‌کند که تعداد دو موبایل به بالا به عنوان واردات بازرگانی محسوب می شود و مشمول مسافرین عادی نیست. در این حالت آنطور که روابط عمومی گمرک می‌گوید موبایل دوم توسط این سازمان ضبط شده و به عنوان قاچاق کالا محسوب می‌شود.

البته همان‌طور که پیش‌تر گفته شد دوران 30 روزه‌ای به نام دوران خاکستری وجود دارد. مسافرانی که کمتر از 30 روز در کشور هستند نیازی به رجیستر کردن موبایل خود در سامانه همتا را ندارند، چرا که خدمات موبایلی به موبایل های رجیستر نشده تا یک ماه ارائه می شود و بعد از اتمام این مدت قطع خواهد شد. در حقیقت رجیستر شدن موبایل برای مسافرینی است که مدت طولانی قصد اقامت در کشور را دارند.

photo_2017-11-21_10-20-42

نکته دیگری که روابط عمومی گمرک به آن تاکید می‌کند اینست که مسافر باید در همان لحظه ورود به کشور موبایل خود را اظهار کند و در گمرک فرودگاه عوارض موبایل خود را پرداخت کند. این مسئول تاکید می‌کند که بعدا به هیچ وجه فرصت دوباره برای این کار وجود ندارد و اگر موبایل بیشتر از 30 روز در کشور بماند عملا غیرقابل استفاده خواهد بود.

موبایل هایی که به عنوان هدیه به کشور آورده می شوند طبیعتا قرار است بیش از 30 روز مورد استفاده قرار بگیرند، پس نسبت به پرداخت عوارض گمرکی آن در لحظه ورود به کشور حتما توجه داشته باشید.

photo_2017-12-13_09-51-02

امیر اسحاقی، دبیر انجمن واردکنندگان موبایل نیز مقدار این عوارض گمرکی را کمتر از نرخ گمرک وارداتی موبایل عنوان می‌کند. عوارض گمرک موبایل مسافرتی 16 درصد نرخ دستگاه مربوطه است. (در صورتی که این رقم در موارد تجاری به 26 درصد می‌رسد). نرخ ارز استفاده شده نیز هر هفته توسط بانک مرکزی به گمرک ارایه و به همراه قیمت کالا در سایت این سازمان برای عموم مردم قابل مشاهده است و دائم در حال بروزرسانی است. به بیان ساده‌تر قیمت کالای مورد نظر را در نرخ دلاری که در سامانه گمرک وجود دارد ضرب کرده و شانزده درصد از مبلغ کل را به عنوان عوارض گمرکی که باید پرداخت کنید در نظر بگیرید.

۰ نظر

دیدگاهی ارسال نشده است!

نظر دهید