۲۱ فروردین ۱۳۹۷

برتری فناوری WRGB در تلویزیون‌های OLED ال‌جی

تلویزیون‌های اولد (OLED) ال‌جی در یک کلام یعنی کیفیت استثنایی تصویر و رنگ‌های زنده؛ کیفیتی که تنها با فناوری WRGB امکان‌پذیر می‌شود.

عرضۀ تلویزیون‌های اولد در بازار ایران با تلویزیون‌های منحنی ال‌جی در آذر ماه 1392 آغاز شده است. تلویزیون اولد منحنی ال‌جی اولین تلویزیون دنیا بود که مفتخر به کسب گواهی تأیید صفحه‌نمایش THX شد.

اکنون، بیش از 4 سال از ورود این تلویزیون‌های شگفت‌انگیز به بازار می‌گذرد و برندهای رقیب دیگر نیز با علم به مزایا و برتری این فناوری تلویزیون‌های خود را به فناوری اولد مجهز کرده و آنها را در اختیار مشتریان قرار داده‌اند.

photo_2018-04-08_10-55-26

بنابراین، حالا که تا حدودی بیشتر مشتریان با این فناوری آشنایی دارند، خوب است کمی بیشتر در مورد ویژگی انحصاری تلویزیون‌های اولد ال‌جی یعنی فناوری WRGB و برتری آن نسبت به سایر رقبا بدانید.

تلویزیون‌های اولد ال‌جی در یک کلام یعنی کیفیت استثنایی تصویر و رنگ‌های زنده؛ کیفیتی که با فناوری WRGB امکان‌پذیر می‌شود. فقط کافیست ۴ پیکسل رنگی قرمز، سبز، آبی و سفید در این تلویزیون‌ها را در نظر بگیرید تا خودتان متوجه اوج برتری این فناوری نسبت به فناوری‌های متدوال دیگر شوید.

تلویزیون‌های معمولی سه پیکسل دارند اما تلویزیون‌های اولد ال‌جی یک پیکسل سفید اضافی دارند که فناوری WRGB نامیده می‌شود. این فناوری پیکسل حوزه رنگ وسیع‌تری را ارائه می‌دهد و رنگ‌های بیشتری روی صفحه به نمایش درمی‌آیند. در نتیجه، تصویری که مشاهده می‌کنید به دلیل نوردهی مجزای تک‌تک پیکسل‌ها رنگ‌های دقیق‌تری دارد، سیاهی آن عمیق‌تر و کامل‌تر، سفیدها روشن‌تر، رنگ‌ها چشمگیر، نسبت کنتراست بی‌نهایت و تون‌هایش طبیعی‌تر هستند. تلویزیون‌های اولد ال‌جی علاوه بر زاویه دید گسترده‌تر و دوام طولانی‌تر، سرعت بیشتری نیز دارند: نهایت سرعت پاسخدهی یک‌هزارم میکروثانیه است؛ این یعنی حرکاتی فوق‌العاده روان.

با اینکه فناوری معمول RGB شامل ترتیب مواد ارگانیک از سه رنگ اصلی نور، قرمز (R)، سبز (G) و آبی (B)، است که به طور افقی روی لایه‌ای از TFT قرار گرفته‌اند، شرکت LG Display از مواد ارگانیک R، G و B به صورت عمودی استفاده کرد و عنصر سفید (W) را به آن افزود تا ۴ عنصر شامل یک پیکسل فرعی باشند.

photo_2018-04-08_10-55-29

مزایای فناوری WRGB در تلویزیون OLED ال‌جی نسبت به RGB

اولین مزیت WRGB این است که روش WRGB به دلیل بزرگ‌شدگی امتیاز بالاتر و قابلیت تولیدی بیشتری دارد. روش RGB از عنصری به نام (Fine Metal Mask) استفاده می‌کند که مواد ارگانیک را فلزی می‌کند اما این عنصر با بزرگ شدن صفحه‌نمایش خم و سست می‌شود. در حالی که فناوری WRGB به این ماسک نیازی ندارد. بنابراین، بزرگ شدن صفحه‌نمایش را سهولت می‌بخشد و احتمال آسیب را کم می‌کند زیرا فلزی ‌شدن به صورت عمودی با از بین بردن فاصله بین هر پیکسل احتمال تداخل رنگ را برطرف می‌کند.

دومین مزیت روش WRGB بازتولید بهتر رنگ و وضوح بیشتر آن است. در RGB، به سختی می‌توان آبی عمیق را تشخیص داد زیرا عنصر آبی که از نور آبی ایجاد می‌شود بازده و طول عمر کمی دارد اما بر عکس، روش WRGB عملکرد آبی را با قابلیت تصفیه رنگ (color refiner) به طور مداوم تکمیل می‌کند تا رنگ آبیِ بهتر و بازتولید رنگ بیشتری ایجاد کند. این قابلیت که برای کاهش اندازه پیکسل نیز استفاده می‌شود نه تنها برای بزرگ کردن نمایشگر خوب است بلکه برای تشخیص Ultra HD نیز به کار می‌آید و رنگ مشابهی در هر زوایه از تصویر ایجاد می‌کند.

مزیت سوم این است که با افزودن پیکسل فرعی سفید (W) فوایدی در کاهش مصرف نیرو و بهبود خوانایی برای مرور وب در تلویزیون‌های هوشمند ایجاد می‌شود.

۱ نظر

حسين ۲۱ فروردین ۱۳۹۷ پاسخ

رمز موفقیت ال جی در فناوری OLED تولید نور سفید با این فناوری است قطعا امکان تولید نور سفید در فناوری oled امکان پذیر نیست اما ال جی از فناوری ترکیبی تحریک فسفر در کنار فناوری OLED یعنی همان فناوری که در چراغ های ال ای دی با نور سفید درخشان شاهد هستیم استفاده نمود البتع در ابعاد نانو که فعلا فناوری آن انحصارا در اختیار ال جی است شایان ذکر است این فناوری درتمام پیکسل های فرعی ال جی مورد استفاده و از فیلترهای رنگی برای تولید رنگهای اصلی قزمز و سبز و آبی استفاده میشود در نتیجه :
۱- قیمت تمام شده پنل های ال جی بدلیل فناوری ترکیبی و کاهش مصرف مواد ارگانیک بشدن کاهش می یابد .
۲- میزان وضوح تصاویر بدلیل افزایش ۲۵ درصدی تعداد پیکسلهای فرعی در صفحه نمایش به همین میزان افزایش می یابد
۳- امکان رسیدن به مرز بینهایت در کنتراست تصویر یعنی ایجاد همزمان مشکی مطلق و نور خالص سفید درخشان بر روی صفحه نمایش تحقق می یابد
۴- مشکل نور کم صفحات نمایش oled تا حد زیادی مرتفع می گردد
۵- عمر پنل تلوزیونهای oled ال جی بدلیل کاهش فشار بر روی پیکسلهای فرعی برای حداکثر نورافشانی جهت تولید رنگ سفید افزایش چشمگیری پیدا می کند .
۶- تولید پنل های oled به روش مرسوم توسط سایر تولید کنندگان فاقد توجیه اقتصادی گردیده و تمامی تولید کنندگان بناچار برای خرید پنل به ال جی متوسل گردیده اند تولید کنندگانی مانند سونی و پاناسونیک و فیلیپس و لوه و گروندیک و وستل و ….

نظر دهید