۰۱ اردیبهشت ۱۳۹۷

آی تی رسان: آیا افرادی که از ردیاب‌های تناسب اندام استفاده می‌کنند، سالم‌تر از دیگران هستند؟!

وب سایت آی تی رسان: «“سام” سرانجام یک ردیاب تناسب اندام خرید؛ از آنهایی که دور مچ دست بسته می‌شوند و به صورت روزانه تعداد قدم‌ها، ضربان قلب و الگوی خواب را بررسی می‌کنند.»او انتظار داشت که با این کار به تحرک بیشتر وادار شود؛ چیزی که با ماهیت کار پشت میز نشینی‌اش مغایرت داشت، اما نتیجه کار فراتر از انتظارش بود. او نه تنها پیاده‌روی بعد از کار روزانه‌اش را آغاز نمود، بلکه برای رفت و آمدهای صبح‌گاهی و رفتن به محل کارش دوچرخه سواری کرد.

کسانی که تنها پیاد‌ه‌روی روزانه‌شان رفتن از پای کامپیوتر تا پرینتر موجود در انتهای سالن است؛ چطور؟ آنها باید فعالیت‌شان را بیشتر کنند.

08-wrist-gestures-1600x1150_Watch-Style_M01A

ردیاب‌های تناسب اندام گستره وسیعی از فناوری‌های پوشیدنی را در بر می‌گیرند؛ از مچ‌بندهای تناسب اندام تا لباس‌های هوشمند و سایر دستگاه‌هایی که سطح فعالیت را دنبال می‌کنند. اغلب این دستگاه‌ها از طریق بلوتوث به تلفن هوشمند متصل شده و از طریق یک اپلیکیشن، بررسی اطلاعات و تجزیه و تحلیل فعالیت‌های کاربر صورت می‌گیرد. در اپلیکیشن این دستگاه‌ها معمولا اهداف از قبل تعیین شده و قابل شخصی‌سازی وجود دارد.

با تمام چیزهایی که گفتیم، پرسش این است که آیا پوشیدن این ردیاب‌های تناسب اندام باعث سلامتی افراد می‌شود؟ بسیاری از ما گمان می‌کنیم که شاید این طور باشد.

05-automatic-fitness-trainer-1600x1060_Watch-Sport_M01A

آمارها نشان می‌دهند در حالی که بیش از ۸۰ درصد آمریکایی‌ها دستکم با یکی از گجت‌های پوشیدنی موجود در بازار آشنایی دارند، تعداد بسیار کمتری از آنها از این ابزارها استفاده می‌کنند. بر اساس یک نظرسنجی انجام شده در سال ۲۰۱۴، یک نفر از هر ۵ آمریکایی حداقل یکی از ردیاب‌های تناسب اندام را در مجموعه لوازم ورزشی خودش دارد، در حالی که تنها یک نفر از هر ۱۰ نفر به صورت روزانه از آن استفاده می‌کند. با این‌ حال، حتی کسانی که از گجت‌های پوشیدنی استفاده نمی‌کنند، پیش‌بینی می‌کنند که این دستگاه‌ها در آینده سلامت عمومی را افزایش می‌دهند. بیش از نیمی از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی اعتقاد دارند که این دستگاه‌ها طول عمر انسان را یک دهه افزایش می‌دهند و تقریبا نیمی دیگر به تاثیر آنها در کاهش وزن و بهبود تناسب اندام معتقدند.

یک مقاله چاپ شده در مجله انجمن پزشکی ایالات متحده، ۲۶ مطالعه را با ۲۷۰۰ شرکت کننده مورد بررسی قرار داد و نتیجه گرفت که یک گجت پوشیدنی حتی اگر دارای تکنولوژی سطح پایین باشد، می‌تواند موجب افزایش ۲۶/۹ درصدی فعالیت‌های جسمی شود؛ این افزایش موجب کاهش شاخص توده بدنی و فشار خون می‌شود.

03-glanceable-watch-faces-1600x1350_Watch-Sport_M01A

استفاده از ردیاب‌های تناسب اندام، یک حرکت نیرومند به سوی سبک زندگی سالم است؛ بخصوص برای کسانی که می‌خواهند از میزان تحرک روزانه و مقدار و کیفیت خواب خودشان آگاه شوند. تعدادی از ردیاب‌های تناسب اندام، حتی کالری روزانه را محاسبه می‌کنند و هنگامی که تحرک روزانه کافی نباشد هشدار می‌دهند؛ اما آیا کسانی که از این ابزارها استفاده می‌کنند سالم‌تر از دیگران هستند؟

این موضوع بستگی به نحوه استفاده از دستگاه و اطلاعات به دست آمده از آن دارد؛ مثلا تعیین هدف برای افزایش ۲۰۰۰ گام دیگر بیش از مقدار لازم فعالیت روزانه، ممکن است با ایجاد استرس و از بین بردن انگیزه، تمامی مزایای ردیاب تناسب اندام را از بین ببرد. متخصصین هنوز در مورد این که این گجت‌ها پایدار و موثر در سلامتی می‌شوند هم‌عقیده نیستند، اما همه چیز به دستگاه‌های آینده بستگی دارد؛ دستگاه‌هایی که به جای اعداد خام، داده‌ها را تفسیر می‌‌کنند.

منبع: وب سایت آی تی رسان

۰ نظر

دیدگاهی ارسال نشده است!

نظر دهید