۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۷

وب سایت مجله سخت‌افزار: بررسی آلترابوک سبک وزن LG GRAM 15Z970

وب سایت مجله سخت‌افزار: «وقتی صحبت از لپ تاپ های سبک وزن یا به اصطلاح آلترابوکها می شود، بی اختیار ذهن آدم به سمت لپ تاپ های 13 و 14 اینچی می رود که پردازنده U اینتل دارند. کمتر آلترابوکی را می توان در سایز 15.6 اینچی پیدا کرد که سبک هم باشد. شرکت LG اما، این معادله را با تولید آلترابوک های 15.6 اینچی بر هم زده و نسل جدیدی از لپتاپ های فوق سبک خود را به نام خانواده گرم GRAM از سال 2017 وارد بازار کرده است.»

وب سایت مجله سخت افزار در اتاق تست سخت افزار خود به بررسی لپ تاپ 15 اینچی LG GRAM 15Z970 G.AA5DE6 پرداخته تا  شما را با ویژگی ها و مشخصات آن آشنا کند. با ما همراه باشید و این مقاله را در وبلاگ رسمی ال‌جی بخوانید:

جعبه و مشخصات فیزیکی

L1GGRAM1

آلترابوک LG GRAM 15Z970 G.AA5DE6 در یک کارتن سفید رنگ و باریک بسته بندی شده است. اقلام داخل جعبه، شامل دفترچه های راهنما، یک مبدل USB به LAN و آداپتور می شود. وزن این دستگاه بسیار سبک، معادل 1090 گرم است. جابه جایی و حرکت با این آلترابوک بسیار راحت و لذت بخش است. در صورتی که مجبور به حمل لپ تاپ خود در مسیر های طولانی هستید، گزینه بسیار مطلوبی به شمار می رود.

LGGRAM2

ارتفاع این دستگاه در حداکثر ضخامت خود به 1.5 سانتی متر می رسد که بسیار باریک است. جنس بدنه آن از آلیاژ منیزیوم است و رنگ آن خاکستری تیره است. هر چند دست گرفتن این لپتاپ سبک لذت بخش و هیجان انگیز است، اما از نظر قیافه ظاهری، بسیار خشک و بی روح می نماید. کمی رنگ و لعاب بهتر می توانست جذابیت بصری بهتری بخصوص برای خانم ها داشته باشد.

LGGRAM3

این لپ تاپ محصول 2017 ال جی، از لولاها و چفت و بست های به نسبت محکمی ساخته شده است. از نظر ساختاری اگرچه بسیار سبک اما بدون نگرانی از خم شدگی می توان آن را بارها باز و بسته کرد. اتصالات اطراف لپ تاپ، شامل، یک اسلات برای خواندن کارتهای حافظه SD، یک درگاه USB 2.0، دو درگاه USB 3.1 Gen.1، و یک درگاه USB 3.1 Gen.1 Type C به همراه جک هدفون/هدست و همچنین یک خروجی HDMI می باشد.

LGGRAM4

از جمله خصوصیات جالب این دستگاه، قرارگرفتن دوبین وبکم آن در لبه مابین مانیتور و کف لپ تاپ است.

LGGRAM5

گرچه شاید دلیل اینکار باریک ساختن هرچه بیشتر صفحه نمایشگر است، اما قرارگیری وبکم در آن بخش باعث می شود در صورت برقراری تماس تصویری، به اجبار صفحه نمایش را در زاویه 90 درجه می بایستی نگه دارید تا صورت شما مشخص باشد. از لحاظ نقطه ی تصویر برداری هم، با توجه به جایگاه پایین به بالای آن، فوکوس دوربین بر روی سوراخ دماغ کاربر خواهد بود که به عنوان هدف تصویر برداری در یک تماس تصویری، چندان جذاب نیست.

قدرت پردازش

LGGRAM6

در کانفیگ مورد بررسی، ال جی از پردازنده 14 نانومتری Intel Core i5 7200U نسل هفتمی متعلق به خانواده Kaby Lake استفاده کرده است. این پردازنده در کلاس ریزپردازنده های کم مصرف سری U اینتل طبقه بندی می شود که حداکثر سرعت فرکانس آن به 3.1 گیگاهرتز در حالت Boost می رسد.

LGGRAM7

این پردازنده دارای 2 هسته و 4 رشته پردازشی است، از 3 مگابایت کش Level 3 بهره می برد و مجهز به یک پردازشگر گرافیکی مجتمع به نام HD 620 است که به خوبی از پس استفاده اداری از لپتاپ بر می آید. واقعیت این است که با توجه به ورود پردازنده های نسل هشتمی که عموما یک سرو گردن قوی تر از پردازنده های نسل پیشین خود هستند، خریداری لپتاپ های مجهز به پردازنده های نسل هفتمی آنچنان توصیه نمی شود. هرچند مصارف اداری خیلی پردازش سنگین لازم ندارد، اما قدرت بیشتر، همیشه بهتر است. شرکت ال جی نیز، در نسل های جدید تر 2018 گرم، از پردازنده نسل هشتمی استفاده کرده است که امیدواریم آنها نیز وارد بازار ایران شوند.

LGGRAM8

در قسمت حافظه موقت، این لپ تاپ مجهز به یک ماژول 8 گیگابایتی DDR4 تک کاناله در فرکانس 2133MHz و تایمینگ خوب CL10 می باشد. اگرچه دوست داشتیم حداقل شاهد کانفیگی دو کاناله در این بخش باشیم، اما برای مصارف اداری، این میزان رم کافی است.

LGGRAM9

تصویر فوق قدرت پردازشی این سیستم را در تست Geekbench نمایش می دهد. ثبت امتیاز 7085 برای پردازش موازی این لپ تاپ قابل توجه است.

درایو ذخیره سازی

در بخش درایو ذخیره سازی لپ تاپ، تنها از یک SSD با حجم 256 گیگابایت استفاده شده است. این اس اس دی، با پارت نامبر HFS256G39TND-N210A ساخت شرکت SK Hynix است که مجهز به درگاه M.2 و دارای پروتکل SATA است. سرعت اسمی خواندن و نوشتن متوالی در آن به ترتیب برابر 540MB و 250MB در ثانیه می رسد.

LGGRAM10

در تست کریستال مارک، امتیاز بدست آمده از سرعت اسمی درایو نیز بیشتر است و این نشان دهنده بهینه سازی های خوب صورت گرفته توسط LG است.

LGGRAM11

حال به سراغ تست PCMARK 10 می رویم که شامل طیف متنوعی از تست های کاری روزمره به همراه تست های سنگین کاربردی رندرینگ است. این برنامه امتیازات مشخصی را به هر بخش از یک سیستم اعطا می کند. همانطور که در تصویر مشخص است، نتیجه تست Essentials، شامل تست سرعت اجرای برنامه ها، ویدیو کنفرانس، و گشت و گذار در اینترنت نتیجه بسیار خوبی را رقم زده است. همچنین در بحث Productivity، شامل تست های اداری، از جمله صفحات محاسبانی، نوشتار و عملکرد Office نتیجه برای یک لپتاپ اداری، کاملا قابل قبول است. می توان گفت به صورت کلی، با توجه به فقدان گرافیک مستقل، امتیاز کلی دستگاه بالا ارزیابی می شود.

نمایشگر

LGGRAM12

نمایشگر پنل IPS لپ تاپ با دقت فول اچ دی، در قاب فوق باریک میلیمتری قرار دارد. قدرت روشنایی آن به 302 nits می رسد و نسبت کنتراست آن برابر 830:1 است. این پنل Glossy است و از این نظر کمی ممکن است در فضاهای بسته و پر نور باعث انعکاس نور شود. بدون اغراق، تصاویر در این نمایشگر زنده و گرم است. شرکت LG Electronics که خود تولیدکننده انواع پنل های تصویری است، از متخصصین این حوزه محسوب می شود و قطعات لپ تاپ تولید شده در این شرکت از کیفیت تصویر بسیار بالایی بهره می برد. نمایشگر گرم، یکی از نقاط قوت برجسته آن محسوب می شود.

LGGRAM13

 در نمایشگر زیبای گرم، می توانید با تنظیم حالت Reader Mode، از نور آبی صفحه که برای چشم مضر است در امان بمانید. این حالت کمک می کند که بدون نگرانی نسبت به خستگی چشمان خود، ساعت ها به مطالعه مطالب مختلف بپردازید.

کیبرد و تاچ پد

LGGRAM14

کیبرد جزیره ای LG GRAM 15Z970 مجهز به نور پس زمینه سفید است. کار با این کیبرد کاربردی، اصلا خسته کننده نیست، و می توان ساعت ها با آن تایپ کرد. میزان مسافت مورد نیاز برای عملکرد کلیدها 1.3 میلیمتر است و کلید ها برای عملکرد نیاز به 70 گرم فشار می باشند.

LGGRAM15

تاچ پد 2.7 اینچی گرم از کنترلر ELAN بهره می برد. این تاچ پد با قابلیت تشخیص تاچ 4 نقطه همزمان در بخش مرکزی لپتاپ قرار گرفته است. عملکرد آن به صورت عمومی قابل قبول است و مشکلی در هنگام کار با آن مشاهده نشد.

باطری

از بخش های مهم گرم، باطری فوق العاده قوی آن است که می تواند به راحتی تا بیش از 10 ساعت نیز دوام آورد. در یک استفاده معمول و متعادل اداری از گرم، باطری 2 سلولی لیتیوم پلیمری 4495 میلی آمپر ساعت آن، قادر به تامین نیروی 12 ساعته می باشد. این موضوع در دفتر کار و یا هنگام استفاده از لپتاپ در فضای باز، کمک بسیاری به کاربر می کند.

اسپیکر ها و کارت صدا

اسپیکرهای استریو گرم در زیر آن قرار گرفته اند. صدای تولید شده توسط آنها واضح ولی بدون بیس است. استفاده از آن برای ویدیو کنفرانس و یا گوش دادن به صدای فیلم مناسب است اما در صورتی که به موسیقی گوش می کنید، استفاده از یک هدفون با کیفیت و یا اسپیکر پرقدرت پیشنهاد می شود. شرکت ال جی از فن آوری DTS در کارت صدای این دستگاه استفاده کرده است، درصورت اتصال هدفون مناسب به این دستگاه، می توانید از صدای موسیقی با کیفیت خوبی لذت ببرید.

کارت شبکه

ارتباط Bluetooth v4.1 در کنار کارت شبکه Intel Dual Band Wireless-AC 8265 مجموع ارتباطات بی سیم LG GRAM 15Z970  را تشکیل می دهند. این کارت شبکه قدرتمند دو بانده با استاندارد 802.11 AC از پس کلیه نیاز های کاربر برای داشتن شبکه بی سیم قدرتمند بر می آید.

نتیجه گیری

LGGRAM16

اولین مطلبی است که باید در نتیجه گیری به آن اشاره کنم، سبکی آلترابوک LG 15Z970-G.AA5DE6 است. با وزن کمتر از 1100 گرم، شاید در کیف یا کوله پشتی شما اصلا حس نشود. کاربرانی که دائم در سفر هستند و یا به دلایل شغلی نیاز به جابه جایی فراوان دارند، از این آلترابوک پر قدرت اما سبک استقبال خواهند کرد. از دیدگاه انتقادی، بی تعارف ظاهر لپ تاپ و رنگ بدنه آن خیلی دل ربا نیست، نقره ای تیره بیشتر مناسب فضاهای اداری و کلاس درس است، این نکته ممکن است در جلب نظر حداکثری و اقبال عمومی به این لپ تاپ تاثیر خوبی نداشته باشد. اما ظرافت به کار رفته در ساخت آن، باریکی بدنه، سبکی، کیفیت تصویر، کیبرد مجهز به نور پس زمینه و طول عمر خوب باطری، می تواند از جمله مهمترین ویژگی های مثبتی باشد که خریداران را به خود جلب کند. این آلترابوک در حال حاضر به قیمت 6.150.000 تومان در بازار ایران به فروش می رسد و جزو لپ تاپ های گران قیمت طبقه بندی می شود. این لپ تاپ در بازار های جهانی دامنه قیمتی بین 1200 تا 1500 دلار، بسته به نوع کانفیگ آن دارد. خوشبختانه، شرکت مادیران نماینده LG Electronics در ایران به عنوان پشتیبان و گارانتی کننده این لپ تاپ، از جمله معتبر ترین و خوشنام ترین نماینده های برند های خارجی در ایران است که سالهاست خدمات رسانی بسیار مناسبی را به خریداران محصولات ال جی ارائه می کند. پشتیبانی شرکت خوبی مثل مادیران، از نقاط قوت این لپ تاپ به شمار می رود.

منبع: وب سایت مجله سخت افزار

۰ نظر

دیدگاهی ارسال نشده است!

نظر دهید