۳۱ خرداد ۱۳۹۷

سهم بیشتر بازار تلویزیون‌های جهان در دست تلویزیون‌ OLED ال‌جی

فروش جهانی تلویزیون‌های OLED ال‌جی از QLED سامسونگ پیشی گرفت

این دومین فصل متوالی است که تلویزیون‌های OLED (دیودهای ارگانیک ساطع‌کننده نور) توانسته‌اند سهم بیشتر بازار را به دست آورند و فروش بیشتری نسبت به تلویزیون‌های QLED داشته باشند.

به گزارش مرکز تحقیقاتی IHS Markit، فروش جهانی تلویزیون‌های OLED در سه ماهه اول به 470 هزار دستگاه رسیده و نسبت به QLED با فروش 366 هزار دستگاه توجه مشتریان بیشتری را به خود جلب کرده‌ است. با این که سال گذشته این نتیجه برعکس بوده اما افزایش فروش تلویزیون‌های OLED نشان می‌دهد مشتریان با مزایای این فناوری بیشتر آشنا شده‌ و از نوآوری‌ها و قابلیت‌های پیشرفته در OLEDها آگاهی بیشتری پیدا کرده‌اند.

در نمایشگاه CES، سامسونگ از تلویزیون‌های QLED خود پرده برداشت و رسانه‌ها این فناوری را با فناوری OLED ال‌جی که فناوری دیودهای ارگانیک ساطع‌کننده نور هستند به اشتباه در تقابل دانستند. به گفته ال‌جی، فناوری QLED هنوز هم فناوری تلویزیون LCD (نمایشگر کریستال مایع) بوده و مقایسه این دو فناوری بی‌مورد است. نایب رئیس شرکت  LG Displayگفت: «نیازی به مقایسه QLED نیست زیرا از خودش نور نمی‌دهد. اما در OLED پیکسل‌ها از خودشان نور می‌دهند. بنابراین،QLED  و OLED دو نمایشگر کاملاً متفاوت هستند.»

این روزها رقابت در زمینه تلویزیون، مخصوصاً مدل‌های پیشرفته، آن چنان داغ شده است که شرکت‌های فعال و پیشتاز در این عرصه محصولات خود را با برچسب‌های تبلیغاتی و دهان پرکن و گاهی هم گول‌زننده (QLED=OLED) به مردم دنیا معرفی می‌کنند؛ برچسب‌هایی با نام‌های مشابه برای شناساندن قابلیت‌های ویژه و منحصربه‌فرد و برتر به مشتریان که اغلب آنها را بیشتر گیج و گمراه می‌کنند.

از زمان مرگ پلاسما، دیودهای ساطع‌کننده نور یا OLED به عنوان روش برتر در ارائه تصویر در تلویزیون‌های صفحه‌تخت شناخته می‌شدند و به زبان ساده، یک دیود ساطع‌کننده نور یک منبع الکتریکی نور خیلی ریز است. بخش ارگانیک در OLED یعنی نوری که توسط دیودها منتشر می‌شود از ترکیبی ارگانیک تهیه شده است. دو تا از مهم‌ترین جنبه‌های بازتولید تصویر میزان کنتراست (تفاوت بین سفیدترین و سیاه‌ترین نقطه تصویر) و زمان پاسخدهی (سرعت خاموش یا روشن شدن  OLEDها یا تغییر از رنگی به رنگ دیگر) با صفحه‌نمایش‌های OLED بسیار بهتر ارائه می‌شود.

9387-e1508387069827

OLEDها از ذرات ارگانیک استفاده می‌کنند و از خود نور تولید می‌کنند به همین علت نیاز به نوردهی پشت ندارند. بنابراین، وقتی بار الکتریکی دریافت نمی‌کنند واقعاً سیاه هستند. روشنایی ذاتی OLED نیز موجب می‌شو که صفحه‌‌نمایش OLED بتواند کنتراست قوی را ایجاد کند. برخی سازندگان OLED سرعت پاسخدهی یک OLED را یکهزار برابر سریع‌تر از فناوری‌های متداول تلویزیون تخمین زده‌اند. با این حال، تلویزیون‌های QLED سامسونگ خاصیت انتشار نور از خود را ندارند و متکی بر پنل‌های LCD هستند اما جای تعجب دارد که این برند هنوز هم آنها را QLED می‌نامد! فناوری QLED واقعی که از خود نور انتشار می‌دهد هنوز در حال ساخت است و در ۳ تا ۵ سال آتی آماده تعبیه شدن در تلویزیون‌ها است.

در حال حاضر شرکت ال‌جی در بازار OLED فرمانروایی می‌کند و سامسونگ در QLED. افزون بر این، فروش تلویزیون‌های OLED ال‌جی با افزایش 84 درصدی رو به رو شده است؛ در حالی که فروش تلویزیون‌های QLED سامسونگ با 45 درصد کاهش استقبال کمتری را به خود دیده‌اند.

لازم به ذکر است که هر چه پیش‌تر می‌رویم، بر تعداد شرکت‌های سازنده دیگری که فناوری OLED را به فناوری‌های دیگری نظیر QLED ترجیح می‌دهند افزوده می‌شود؛ مانند شرکت‌های هایسنس و شارپ و 13 شرکت دیگر به جز ال‌جی الکترونیکس. اما فناوری QLED به جز سامسونگ، هایسنس و تی سی ال خواهان دیگری ندارد.

۰ نظر

دیدگاهی ارسال نشده است!

نظر دهید