۰۶ شهریور ۱۳۹۷

گزارش سفر تحقیقاتی پروژه ال‌جی چلنجر: اولین روز از سفر گروه 193 به ژاپن

گروه  ۱۹۳ از دانشگاه امیرکبیر به سرگروهی آقای رفیع زاهدی اولین گروه از 5 گروه بچه‌های منتخب ال‌جی چلنجر امسال بودند که سفر تحقیقاتی خود را آغاز کردند.

اعضای این گروه دانشجوی رشته الکترونیک قدرت هستند و قرار است پروژه تحقیقاتی ال‌جی چلنجر را در مراکز و مؤسسات علمی و آموزشی کشور ژاپن به سر انجام برسانند. کاهش تلفات آبی از طریق پنل‌های خورشیدی شناور موضوع مهمی است که در حال حاضر در کشور ما به دلیل بحران آب از اهمیت بالایی برخوردار است و پرداختن به این موضوع نیز بدون شک یکی از دغدغه‌های بچه‌های گروه 193 در ژاپن خواهد بود.

25-e1530099496796

آنچه در ادامه می‌خوانید گزارش مختصری از نخستین روز سفر تحقیقاتی این گروه به مقصد ژاپن است.

نخستین روز در ژاپن

ساعت 11 شب به فرودگاه هانِدای ژاپن رسیدیم. قصد داشتیم بلافاصله به سمت فوکوشیما حرکت کنیم ولی هیچ وسیله‌ای وجود نداشت به همین دلیل صبح روز بعد ساعت 5 به سمت فوکوشیما حرکت کردیم. ابتدا از طریق مترو و مونوریل توکیو خود را به ایستگاه قطارهای تندرو یا به اصطلاح ژاپنی bullet train  رساندیم.

e0de30ff-eb03-4dfb-9f1f-e4a6b5251ddd

شرکت شینکانسن (Shinkansen) نام شرکتی بود که با قطار آن به سمت فوکوشیما حرکت کردیم. یک ساعت و هیجده دقیقه مدت زمان اعلامی رسیدن به مقصد بود و ما دقیقاً در همان مدت زمان به ایستگاه کوییامای فوکوشیما رسیدیم.

از ایستگاه تا هتل شهر 5 دقیقه با پای پیاده راه بود. فوکوشیما شهر کوچک اما بسیار زیبایی است که خیابان‌های بزرگ و خلوتی دارد. سر هر کوچه یک چراغ راهنمایی رانندگی است اما با وجود زمان طولانی چراغ‌ها، هیچکس چراغ را رد نمی‌کند، ماشین‌ها بوق نمی‌زنند و ویراژ نمی‌دهند. آن چنان سکوتی در شهر حاکم شده که صدای آواز پرندگان صدای غالب است؛ البته آوازی که از طریق بلندگوهای شهر پخش می‌شود.

3294560e-4947-480d-8854-6210af2f12f9

ساعت 9:30 در اتاق‌هایمان بودیم. بر اساس محاسبات، تا محل موسسه 30 دقیقه راه بود. برای ساعت 10:30 تاکسی درخواست کردیم و رأس ساعت به راه افتادیم. در مسیر از مناظر زیبا و سرسبز شهر لذت بردیم. درست در همان ساعتی که انتظار می‌رفت به مؤسسه رسیدیم. خانم ایشی‌گورو به استقبال ما آمدند و تا اتاق کنفرانس ما را همراهی کردند.

5da852a1-6941-43ed-8d4f-8f618468d848

آقای کوآوازا، از مهندسان ارشد شرکت، حدود نیم ساعت به معرفی مؤسسه پرداختند. سپس، برای بازدید میدانی از امکانات مؤسسه تور داخل مجموعه آغاز شد تا ایشان توانایی‌های مؤسسه خود را در زمینه خورشیدی به ما معرفی کنند. در نهایت، بازدید با بررسی نیروگاه خورشیدی AIST به پایان رسید.

62063fee-29f2-4acc-aa9c-3136ddf507c0

سوغاتی بچه‌های گروه 193 در پایان و قبل از خداحافظی به رسم یادبود به مؤسسه اهدا شد.