۲۴ مهر ۱۳۹۷

گزارش سفر تحقیقاتی پروژه ال‌جی چلنجر: سیزدهمین روز از سفر گروه پسران خورشید به چین

گروه ۲۳۰، گروه پسران خورشید، در رشته کارشناسی مهندسی مکانیک در دانشگاه علم و صنعت تهران مشغول به تحصیل‌اند و تصمیم دارند به دلیل وجود مشکل و کمبود آب و شرایط بحرانی آب قابل شرب بسیاری از شهرهای ایران در مورد تولید دستگاه آب شیرین‌کن خورشیدی به روش فراصوت در کشور چین تحقیق کنند.

آنچه می‌خوانید گزارش سیزدهمین روز از سفر تحقیقاتی پسران خورشید در چین است.

سیزدهمین روز در چین:

صبح حدود ساعت 8:30 از خواب بیدار شدیم و بعد از خوردن صبحانه، برای دیدار با پروفسور Hongfei zheng آماده شدیم و کارهای زیر را انجام دادیم:

1- ادرس دقیق دانشگاه BIT و موقعیت دانشکده ها در دانشگاه را پیدا کردیم؛ و نمایشگاه و همایش های احتمالی که در زمان حضورمان در دانشگاه در حال برگزاری بودند را چک کردیم.
2- سوالات اصلی و اطلاعاتی که امید داشتیم از ایشان بدست آوریم را روی کاغذ لیست کردیم.
3- فایل های جهت ارائه به پروفسور را مجددا بررسی کرده و روی فلش مموری کپی کردیم.

قرارمان با پروفسور ساعت 14 الی 16 بود پس ساعت 12:30 از هتل خارج شدیم و میان وعده مختصری تهیه کرده و به راه افتادیم. حدود چهل دقیقه طول کشید تا به در اصلی دانشگاه علوم و فناوریBIT  برسیم. پس تقریبا 45 دقیقه فرصت داشتیم تا قبل از رسیدن پروفسور zheng نگاهی به محیط دانشگاه بیندازیم.

WhatsApp Image 2018-09-17 at 1.23.16 AM
راس ساعت 14 خودمان را به در اصلی و محل قرار رساندیم و بعد از دو دقیقه، پروفسور به همراه یکی از دانشجوهایشان آمدند و به ما خوش آمد گفتند. همان جا استاد گفتند که ایشان دانشجوی دکترای من هستند و قرار است شما را در مدتی که اینجا هستید راهنمایی کنند.

استاد پیشنهاد دادند که اول در فضای دانشگاه مدتی قدم بزنیم و دوست داشت همه جا را به ما نشان بدهد. ماهم قبول کردیم و در این مدت در مورد ما و اهداف سفر و همچنین درباره خودشان و دانشگاه صحبت کردیم. بعد به ساختمانی رفتیم که دفتر استاد در طبقه چهارم آنجا بود.

داخل دفتر دو نفر دیگر از دانشجوها منتظر ما بودند و بعد از خوش امد گویی و نشستن، یک نفر و بعد از چند دقیقه یک نفر دیگر هم به اتاق آمدند و نشستند. هر بار استاد میگفت که این هم یکی دیگر از دانشجوهای دکترای من است و موضوع رساله ای که آن شخص رویش کار میکرد را برایمان میگفت.

پروفسور برایمان کارها و تحقیقات و آزمایش هایی که انجام داده بود را شخصا توضیح داد و پاورپوینت ارائه را هم حاضر کرده بود. ایده ها خیره کننده بودند و حقیقتا ایشان یکی از بزرگان صنعت انرژی خورشیدی هستند. طرح ها در موضوعات مختلف بودند که عمده آنها مربوط به دستگاه های آب شیرین کنی به روش های مختلف (HDH , multi stage, bubble column ) و کلکتورهای خورشیدی در انواع مختلف بودند.

WhatsApp Image 2018-09-17 at 01.50.19
ما در طول سفرمان و مخصوصا به لطف استفاده از قطار، در شهرها و روستاهای مختلفی که سر راهمان بودند، در پشت بام خانه ها به وفور کلکتورهای خورشیدی را دیده بودیم که آب را با نور خورشید گرم میکردند و به مصرف خانگی می رساندند.

پروفسور zheng انواع جدیدتر و بسیار خلاقانه تری از آن کلکتورها را برایمان توضیح داد که طبق گفته هایش هنوز در مرحله آزمایشگاهی هستند و به تولید انبوه نرسیده اند. از تمام صحبت های این جلسه بسیار مفید، با اجازه پروفسور فیلمبرداری شده و تمام طرح ها در آنجا مفصلا توضیح داده شده اند.

در این جلسه، ما با انواع نوین دستگاه های کلکتور خورشیدی آشنا شدیم و از همه مهمتر، روابط عالی با پروفسور zheng برای آینده برقرار کردیم و ایشان حتی پیشنهاد همکاری با استاد ما در ایران و همچنین تبادل دانشجو را هم دادند.

در انتهای جلسه، ضمن ابراز امیدواری برای گسترش روابط با دانشگاه BIT ، عکس یادگاری با پرچم ال جی و در دفتر پروفسور هم گرفته شد.

WhatsApp Image 2018-09-17 at 01.50.21
بعد از خداحافظی با ایشان، همان دانشجوی دکترایی که در ابتدا بهمراه پروفسور به استقبال ما آمدند، ما را راهنمایی کرد تا از دانشگاه خارج شویم. در راه خارج شدنمان، همایشی که در استادیوم در حال برگزاری بود توجهمان را جلب کرد. بنرهای مختلف و اتومبیل های هیبریدی و الکتریکی با برند چینی BAIC دیده میشدند. از دوست چینی مان ماجرا را پرسیدیم و گفت که شرکت BAIC دارد از فارغ التحصیلان رشته های مختلف مثل مکانیک، برق و کامپیوتر، استخدام میکند! برایمان بسیار عجیب و جالب بود که در آنجا یک کمپانی بزرگ خود به سراغ دانشجو می آید نه برعکس! دوستمان تا در خروجی ما را راهنمایی کرد و بعد از او جدا شدیم.

WhatsApp Image 2018-09-17 at 01.50.17
تقریبا ساعت 6 بعداز ظهر بود که از دانشگاه خارج شدیم و به خاطر اینکه فکرشو نمیکردیم بحث و گفتگومون با دکتر Hongfei Zheng و دانشجوهاشون تا این ساعت طول بکشه متاسفانه نتوانستیم از موسسه planterium بازدیدی داشته باشیم.

WhatsApp Image 2018-09-17 at 2.11.33 AM

شب حدود ساعت 7 به مجموعه المپیک رفتیم. جایی که بازیهای المپیک سال 2008 برگزار شده بود و برای 2022 ،هم مجددا چین میزبان خواهد شد. در آنجا که بسیار بسیار وسیع بود و ورزشگاه فوتبال مشهور Nest و مجموعه ورزشهای آبی با نورپردازی خیره کننده در نم نم باران، مناظر فوق العاده ای در پکن پدید آمده بود.

WhatsApp Image 2018-09-17 at 02.11.33

سه ساعتی را آنجا بودیم و باز هم نتوانستیم همه جایش را ببینیم! پس تاکسی گرفتیم و به هتل برگشتیم. آنجا از سوپرمارکت نزدیک هتل خوراکی برای شام و صبحانه فردا خریدیم و زود خوابیدیم که برای روز آخر و بازگشت به ایران آماده شویم.